ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ανακύκλωση απορριμμάτων άνω του 45%, απασχόληση ανθρώπινου δυναμικού από την εγγύς και την ευρύτερη περιοχή, έμφαση σε εγχώριες πρώτες ύλες, προστασία της βιοποικιλότητας του γειτονικού υγρότοπου, περιβαλλοντική εκπαίδευση, οικοπεριηγήσεις. Η αειφόρος ανάπτυξη αποτελεί στοίχημα για τη ΣΑΝΗ Α.Ε. και το αποδεικνύει με το πρόγραμμα Sani Green, το οποίο εφαρμόζει εδώ και σχεδόν μία δεκαετία, εξελίσσοντάς το συνεχώς. Η Ελένη Ανδρεάδη, director of Sustainability and CSR του Sani Resort, μας μιλάει για την «πράσινη» στροφή της κορυφαίας τουριστικής μονάδας της Χαλκιδικής και την προστιθέμενη αξία που της προσδίδει.

Τι είναι το Sani Green; Ποιοι λόγοι οδήγησαν στον σχεδιασμό και στην υλοποίησή του;

Το Sani Green είναι το ολοκληρωμένο πρόγραμμα αειφορίας του Sani Resort, που ξεκίνησε το 2008 εστιάζοντας σε τρεις βασικούς πυλώνες: την αειφορία στην ξενοδοχειακή λειτουργία, την προστασία της βιοποικιλότητας της περιοχής και την υποστήριξη της τοπικής κοινωνίας και του ανθρώπινου δυναμικού της εταιρείας. Ο πυρήνας του παραμένει η «πράσινη» λειτουργία των ξενοδοχείων μας –πώς δηλαδή μπορούμε να προσφέρουμε τις υπηρεσίες μας με κριτήρια αειφορίας–, έχει όμως εξελιχθεί πολύ περισσότερο, όπως εξάλλου και οι προσδοκίες των πελατών μας, που πλέον είναι πολύ μεγαλύτερες. Τα πράγματα έχουν αλλάξει πολύ από την εποχή που πρόγραμμα αειφορίας θεωρούνταν απλώς το γνωστό καρτελάκι στο δωμάτιο που ζητάει από τους πελάτες να αφήνουν τις πετσέτες στην μπανιέρα εάν θέλουν να τους τις αλλάξει το room service. Εμείς έχουμε προχωρήσει με σημαντικές πρωτοβουλίες σε πολύ πιο απαιτητικά θέματα, όπως είναι η εφοδιαστική αλυσίδα, η υποστήριξη της υπεύθυνης αλιείας, η εξάλειψη του πλαστικού αλλά και η υποστήριξη ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, η υιοθεσία περιοχών ή αρχαιολογικών μνημείων, κ.ά. Η αειφορία δεν αφορά μόνο περιβαλλοντικά ζητήματα, είναι μια ολόκληρη φιλοσοφία.

Πώς μπορούν οι αειφόρες πρακτικές να ενισχύσουν στην πράξη το τουριστικό προϊόν;

Θα σας δώσω ένα παράδειγμα. Ο τοπικός μας υγρότοπος μέχρι πρότινος ήταν μη επισκέψιμος, ενώ ποτέ δεν είχε γίνει καταγραφή της χλωρίδας και της πανίδας του. Σε συνεργασία με την Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία ξεκινήσαμε ένα πρόγραμμα παρακολούθησης της ορνιθοπανίδας, που συνεχίζεται μέχρι σήμερα και εξελίσσεται συνεχώς με σηματοδοτημένες διαδρομές, ενημερωτική έκδοση με τα είδη των πουλιών, παιδικό βιβλίο, οικοξεναγήσεις, επισκέψεις σχολείων και εφαρμογή μέτρων υποβοήθησης της πανίδας. Οι πελάτες μας έχουν ενθουσιαστεί και αυτό θα πει εμπλουτισμός και αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος στην πράξη.

Ποιες ήταν οι πρακτικές δυσκολίες που αντιμετωπίσατε επιχειρώντας την «πράσινη» στροφή του Sani Resort;

Η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετωπίζει κανείς στην Ελλάδα είναι η έλλειψη υποδομών σε τοπικό επίπεδο. Όταν ξεκίνησε το Sani Green, δεν υπήρχε η δυνατότητα ανακύκλωσης από τον δήμο – όπως και δεν υπάρχει ακόμα. Συνεργαστήκαμε με ιδιωτικές εταιρείες και έτσι καταφέραμε σήμερα να ανακυκλώνουμε το 50% των απορριμμάτων μας – πλαστικό, χαρτί, γυαλί, αλουμίνιο, μπαταρίες, χρησιμοποιημένα κεριά, λαμπτήρες, ηλεκτρικές συσκευές, μαγειρικά έλαια και από πέρυσι κάψουλες Nespresso. Όμως το πιο σημαντικό, που επηρεάζει όλο το πρόγραμμα, είναι η ευαισθητοποίηση των ίδιων των εργαζομένων της εταιρείας. Θυμάμαι να μιλάμε σε συναντήσεις εκπαίδευσης σε ομάδες από υπευθύνους τμημάτων μέχρι καμαριέρες για θέματα όπως η ρύπανση του πλαστικού και το τεράστιο νησί από πλαστικά που πλέει στον Ειρηνικό και έχει δέκα φορές το μέγεθος της Ελλάδας. Παρότι στην αρχή υπήρχαν αντιρρήσεις –και ίσως όχι άδικα– ότι κάποιες νέες πρακτικές μπορεί να δυσκόλευαν τη δουλειά, η ανταπόκριση είναι θεαματική, γιατί εξηγήσαμε στο προσωπικό μας τι πρέπει να κάνει, και το πείσαμε. Ο ανθρώπινος παράγοντας ήταν καταλυτικός στην επιτυχία και στην εξέλιξη του προγράμματος Sani Green. Μάλιστα την περασμένη χρονιά βραβευτήκαμε από την KPMG για τη συμμετοχή του προσωπικού στην εφαρμογή των πρακτικών αειφορίας στην εταιρεία.

Πώς μπορεί η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος να αποτελέσει πηγή εσόδων για μια ξενοδοχειακή μονάδα;

Η εφαρμογή αειφόρων πρακτικών μπορεί να φέρει εξοικονόμηση κόστους, όμως συχνά η έλλειψη υποδομών στον προορισμό όπου βρίσκεται η μονάδα μπορεί να την κάνει να πρέπει να επενδύσει η ίδια οικονομικά για ένα διάστημα. Το παράδειγμα της ανακύκλωσης που προανέφερα είναι ενδεικτικό: μέχρι πέρυσι επιδοτούσαμε εμείς το πρόγραμμα. Όλα εξαρτώνται βέβαια και από τους διαθέσιμους χρόνους. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, μπορούν να δημιουργηθούν νέα τουριστικά προϊόντα και να επιτευχθεί προνομιακή τοποθέτηση στην αγορά ενός ξενοδοχείου το οποίο ακολουθεί φιλικές προς το περιβάλλον αρχές.

Με ποιους τρόπους «ζουν» τη φύση οι πελάτες σας στις διακοπές τους;

Στόχος μας είναι το Sani Green να αποτελεί αναπόσπαστο μέρος των διακοπών των πελατών μας, όχι κάτι ξεχωριστό. Οι φιλοξενούμενοί μας γίνονται μέρος του προγράμματος, καθώς τους προσφέρουμε τη δυνατότητα να το διαμορφώσουν μαζί μας: μπορούν να βοηθήσουν έναν τοπικό μελισσοκόμο με τα μελίσσια του, να υιοθετήσουν ένα αδέσποτο ζώο που αγάπησαν ή απλώς να απολαύσουν μια εκδρομή με τον οικοξεναγό μας στο δάσος με ποδήλατο. Τα παιδιά, αντίστοιχα, έχουν μεταξύ άλλων την ευκαιρία να γίνουν μικροί επιστήμονες και ορνιθοπαρατηρητές στον υγρότοπο και να καταγράψουν τα είδη πουλιών.

Ποια η συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας στις δράσεις σας;

Η συνεργασία με την τοπική κοινωνία είναι προϋπόθεση για εμάς: επτά στους δέκα εργαζομένους είναι ελληνικής καταγωγής, με την τοπική εκπροσώπηση να αγγίζει το 80%. Χρησιμοποιούμε και αναδεικνύουμε τα τοπικά προϊόντα (πάνω από 60% είναι ντόπια και εγχώρια), έχουμε δημιουργήσει τη δική μας σειρά Land of Grace, με είδη γαστρονομίας από τη Χαλκιδική και την Κεντρική Μακεδονία, ενώ το φεστιβάλ Sani Eco Day, που διοργανώνουμε κάθε καλοκαίρι, υποδέχεται 20.000 άτομα, θέτοντας στο επίκεντρο τοπικούς παραγωγούς και προϊόντα.

Είναι η στροφή στην αειφορία αναγκαιότητα για την τουριστική αγορά;

Για εμάς είναι μονόδρομος. Το δίλημμα «ανάπτυξη ή περιβάλλον» δεν είναι πραγματικό, καθώς δεν μπορεί να υπάρξει ποιοτική ανάπτυξη της χώρας αγνοώντας τους κανόνες αειφορίας. Από την άλλη, όλο και περισσότερες έρευνες δείχνουν ότι οι πελάτες θεωρούν την αειφορία δεδομένη σε επίπεδο ξενοδοχειακής μονάδας και προορισμού, και στο τελευταίο υστερούμε σημαντικά στην Ελλάδα: όσο καλές ιδιωτικές πρωτοβουλίες κι αν υπάρχουν, αν το περιβαλλοντικό προφίλ του προορισμού είναι χαμηλής ποιότητας, το τουριστικό προϊόν υποβαθμίζεται στο σύνολό του.

Ανεβάζει το κόστος των διακοπών η επιλογή ενός «πράσινου» ξενοδοχείου;

Δεν νομίζω ότι πρέπει να το βλέπουμε σε αυτή τη βάση. Μια εταιρεία οφείλει να παράγει το προϊόν της με κριτήρια αειφορίας, χωρίς ο πελάτης να πρέπει να πληρώσει παραπάνω για να το έχει. Όσες το επιτυγχάνουν ενισχύουν την εικόνα και την εταιρική αξία τους, αλλά και χτίζουν πιστούς πελάτες, οι οποίοι και το απαιτούν με τον ίδιο τρόπο που θεωρούν δεδομένη την καθαρή πετσέτα στο δωμάτιό τους. Δεν είναι τυχαίο ότι οι πιο επιτυχημένες τουριστικές επιχειρήσεις παγκοσμίως έχουν και τα πιο δυνατά προγράμματα αειφορίας.

Τι σας ώθησε στην ανάπτυξη δράσεων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης; Με ποιο σκεπτικό σχεδιάστηκαν;

Η δική μας αρχή είναι ότι ο ανθρώπινος παράγοντας είναι ό,τι πιο σημαντικό. Το καλύτερα σχεδιασμένο πρόγραμμα δεν πρόκειται να πετύχει αν οι άνθρωποι της εταιρείας δεν έχουν την αντίστοιχη ευαισθητοποίηση και κουλτούρα. Η τοπική κοινωνία και η νέα γενιά παιδιών στα σχολεία δεν θα εκτιμήσουν το οικοσύστημα και τη φύση ενός τόπου, αν δεν μπορέσουν να περιηγηθούν και να ξεναγηθούν εκεί. Οι πελάτες μας δεν θα εκτιμήσουν τη βιοποικιλότητα της περιοχής μας αν δεν τη ζήσουν από κοντά. Όλα από εκεί ξεκινούν και εκεί καταλήγουν.

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ