ΕΛΛΑΔΑ

Ηπιαν, έφαγαν και χόρεψαν σαν Ελληνες

ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ

Αμερικανοί φοιτητές στους Αγίους Αναργύρους μαγειρεύουν και δοκιμάζουν τη λεσβιακή γαστρονομία, φτιάχνοντας οι ίδιοι παραδοσιακές συνταγές.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Φάγατε σαν Ελληνες, ήπιατε σαν Ελληνες, χορέψατε σαν Ελληνες, τώρα ήρθε η ώρα να χαλαρώσετε με το χαμάμ και να εξατμίσετε εντελώς την αμερικανική σας ταυτότητα!». Με αυτήν τη φράση κλείνει η τελευταία εκδρομή που πραγματοποιείται τα τελευταία 15 χρόνια στη Λέσβο με το πρόγραμμα «Study Abroad» του Michigan State University, ενός από τα μεγαλύτερα δημόσια πανεπιστήμια της πολιτείας Μίσιγκαν. Επικεφαλής του προγράμματος, η καθηγήτρια Κοινωνιολογίας Σοφία Κουφοπούλου, που τιμήθηκε πρόσφατα με δύο διακρίσεις, ως Inspirational Woman of the Year 2017 (γυναίκα της χρονιάς που εμπνέει) του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν και ως καλύτερη καθηγήτρια για Undergraduate Teaching (προπτυχιακή διδασκαλία) το 2016 από το Τμήμα της Κοινωνιολογίας του ίδιου πανεπιστημίου. Αρωγός του προγράμματος στη Λέσβο είναι η τοπική κίνηση «Συνύπαρξη και Επικοινωνία στο Αιγαίο».

Από το 2002 η κ. Κουφοπούλου, μαζί με τον καθηγητή Brendan Mullan, μέσω του εν λόγω προγράμματος, έχει «φέρει» περί τους 600 φοιτητές, ηλικίας 18 έως 23 ετών, αμερικανικών πανεπιστημίων στη Λέσβο, καθώς και έσοδα στο νησί, τα οποία υπολογίζονται στο 1,3 εκατ. ευρώ τουλάχιστον. Το φετινό «Study Abroad» (σ.σ.: σπουδές στο εξωτερικό) ολοκληρώθηκε πριν από λίγες ημέρες, διήρκεσε έξι εβδομάδες και έφερε 28 Αμερικανούς φοιτητές. Μάλιστα, λόγω του προσφυγικού, φέτος, οι φοιτητές έκαναν άσκηση στους καταυλισμούς και μέσα σε μη κυβερνητικές οργανώσεις, ενώ φορούσαν και ειδικά μπλουζάκια, όπως είπε στην «Κ» η κ. Κουφοπούλου, ώστε να ξεχωρίζουν από τους πρόσφυγες. Τα μαθήματα που παρακολούθησαν (τετράωρα στο σύνολο, καθημερινά, και υποχρεωτικά για το πτυχίο τους) ήταν συνολικά τέσσερα και επέλεγαν δύο ανάμεσα σε: Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία, Οικογένεια και Συγγένεια, Παγκοσμιοποίηση (με εξειδίκευση στο προσφυγικό και τις ανισότητες) και Πολιτική Κοινωνιολογία (με εξειδίκευση στην οικονομική κρίση στην Ελλάδα).

Τρεις μεγάλες εκδρομές οργανώθηκαν μέσα σε αυτές τις έξι εβδομάδες. Η πρώτη ξεκίνησε από το Μουσείο Βιομηχανικής Ελαιουργίας Αγίας Παρασκευής, όπου η κ. Κουφοπούλου έχει κάνει την εθνογραφική μελέτη. Εκεί οι φοιτητές διδάχθηκαν μέρος της κοινωνικο-οικονομικής ιστορίας της Λέσβου και συνέχισαν για τη Μονή Λειμώνος. Χωρισμένοι σε ομάδες και βλέποντας αντικείμενα, προσπάθησαν να βρουν τη σύνδεση της Λέσβου με τη Μικρά Ασία και την Ευρώπη τον 19ο αιώνα. Η συνέχεια ήταν στο Αρχοντικό της Βαρελτζίδαινας, όπου εξηγείται η διαφορά ενός χριστιανικού σπιτιού από το μουσουλμανικό, ο ρόλος των γυναικών στη Λέσβο τον 19ο αιώνα σε σχέση με την υπόλοιπη επικράτεια, ο ρόλος της διακόσμησης. Ακολούθησε επίσκεψη στον Μόλυβο και τον Μανταμάδο, όπου έγινε συζήτηση για την κεραμική τέχνη. Η δεύτερη εκδρομή, που σχετίζεται με τη δημιουργία της εθνικής ταυτότητας, έγινε στο Μουσείο Θεοφίλου. Η κ. Κουφοπούλου χρησιμοποιεί την ιστορία του λαϊκού ζωγράφου ως κλασικό παράδειγμα κατασκευής της παράδοσης: «Οι φοιτητές προετοιμάζονται για να διαβάσουν τον ιστορικό Χομπσμπάουμ, “την εφεύρεση της παράδοσης” και συζητούν για την κατασκευή της ταυτότητας και της ελληνικότητας». Ακολούθησε η ξενάγηση στο Μουσείο Τεριάντ, τα εγκαίνια του οποίου έχουν προγραμματιστεί για την προσεχή Δευτέρα παρουσία της υπουργού Λυδίας Κονιόρδου: «Εκεί αρχίζει πια νέο κεφάλαιο. Μιλάμε για θέματα ομοφυλοφιλίας και φύλου». Στη συνέχεια οι φοιτητές συναντιούνται με τον κεραμίστα Νίκο Aγα, «ο πατέρας του οποίου ξεκίνησε το κίνημα της δημιουργίας κεραμικών. Οι ίδιοι οι φοιτητές μαθαίνουν να φτιάχνουν παράδοση και δημιουργούν τα δικά τους κεραμικά».

Η τρίτη εκδρομή

Η τρίτη εκδρομή έγινε στους Αγίους Αναργύρους με διάλεξη για την κοινωνιολογία και την ανθρωπολογία του φαγητού, για τη μεσογειακή δίαιτα και τη λεσβιακή γαστρονομία. Στη συνέχεια, οι φοιτητές ζύμωσαν ψωμί και προχώρησαν στο μαγείρεμα παραδοσιακών καλοκαιρινών φαγητών. Ακολούθησε πεζοπορία στα βουνά, επιστροφή και εκμάθηση παιδικού παιχνιδιού («μήλα»). Η εκδρομή συνεχίστηκε με εκμάθηση παραδοσιακού χορού υπό τον χοροδιδάσκαλο Θύμιο Σαραντίδη και ολοκληρώθηκε με χαμάμ, όπου εκεί γίνεται πλέον η περίφημη «εξάτμιση» της αμερικανικής ταυτότητας.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ