ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αυξήθηκε κατά 4,6% ο τζίρος στο λιανικό εμπόριο τον Απρίλιο

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Οι υψηλές τιμές των καυσίμων και οι πολλές πωλήσεις λαμπάδων λόγω Πάσχα κράτησαν σε θετικό πρόσημο τον τζίρο στο λιανεμπόριο τον Απρίλιο του 2017. Από τα στοιχεία, ωστόσο, του όγκου πωλήσεων εύκολα διαπιστώνει κάποιος ότι η αύξηση σε ετήσια βάση είναι στην πραγματικότητα αρκετά μικρότερη.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) ο γενικός δείκτης κύκλου εργασιών στο λιανικό εμπόριο αυξήθηκε τον Απρίλιο του 2017 κατά 4,6% σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2016. Ο γενικός δείκτης όγκου (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές) αυξήθηκε τον Απρίλιο του 2017 κατά 3% σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2016.

Από την εξέταση των δεικτών στις επιμέρους κατηγορίες καταστημάτων αποκαλύπτεται ο λόγος αυτής της απόκλισης. Συγκεκριμένα, η αύξηση του γενικού δείκτη κύκλου εργασιών τον Απρίλιο του 2017 σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2016 οφείλεται κυρίως στην αύξηση κατά 13,9% του τζίρου στα πρατήρια καυσίμων, κατά 9,4% στα βιβλιοχαρτοπωλεία και στα καταστήματα με είδη δώρων, παιχνίδια κλπ., κατά 4,5% στα σούπερ μάρκετ, κατά 2,6% στα μεμονωμένα καταστήματα τροφίμων.

Ωστόσο, τα στοιχεία του δείκτη όγκου δίνουν μια αρκετά διαφορετική εικόνα. Για παράδειγμα, ο όγκος πωλήσεων στα πρατήρια καυσίμων αυξήθηκε τον Απρίλιο του 2017 σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2016 μόλις κατά 0,8%. Κάτι που δείχνει ότι η αύξηση του τζίρου κατά 13,9% οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στην αύξηση των τιμών των καυσίμων. Αντιστοίχως, η αύξηση του όγκου πωλήσεων στα καταστήματα τροφίμων, είτε πρόκειται για σούπερ μάρκετ είτε για μεμονωμένα καταστήματα, είναι πολύ μικρότερη από την αύξηση της αξίας πωλήσεων.

Στα σούπερ μάρκετ ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε σε ετήσια βάση κατά 3,3% και στα μεμονωμένα καταστήματα μόλις κατά 0,1%, παρέμεινε στην ουσία στα ίδια επίπεδα με πέρυσι. Αν μη τι άλλο, η μεγαλύτερη αύξηση της αξίας πωλήσεων οφείλεται στις αυξήσεις ΦΠΑ και ΕΦΚ σε σειρά μη διαρκών καταναλωτικών αγαθών. Στα βιβλιοχαρτοπωλεία και καταστήματα ειδών δώρων, πάντως, είναι ενισχυμένος σημαντικά και ο όγκος πωλήσεων, κατά 12% σε ετήσια βάση. Εντύπωση από την άλλη προκαλεί το ότι φέτος οι καταναλωτές μάλλον δεν αγόρασαν ούτε για τα βαφτιστήρια καινούργια παπούτσια, καθώς στα καταστήματα ειδών ένδυσης και υπόδησης παρατηρείται μείωση των πωλήσεων, κατά 0,4% ως προς την αξία και κατά 0,3% ως προς τον όγκο. Αλλωστε, οι πωλήσεις υποχώρησαν πολύ περισσότερο και στα πολυκαταστήματα, κατά 2,5% σε αξία και κατά 1% σε όγκο.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ