ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα πραγματικά προβλήματα της Google με την Κομισιόν μόλις τώρα ξεκινούν...

H έρευνα πραγματοποιείται από τις αρμόδιες αρχές της Κεντρικής Τράπεζας. Την ίδια στιγμή, στο Πεκίνο έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες για την επιλογή του νέου διοικητή που θα αναλάβει τα ηνία της Λαϊκής Τράπεζας της Κίνας. Στη φωτογραφία, τα κεντρικά της γραφεία στο Πεκίνο.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Λίγα χρόνια αφότου είχε επιδικαστεί στην εταιρεία πληροφορικής Intel πρόστιμο ύψους 1,05 δισ. από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της, στο στόχαστρο των ευρωπαϊκών αρχών μπαίνει αυτή τη φορά ο τεχνολογικός γίγαντας Google. Υστερα από επταετή έρευνα, η ένταση μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Google κλιμακώθηκε, με την Κομισιόν να επιβάλλει την Τρίτη πρόστιμο που αγγίζει το αστρονομικό ποσό των 2,4 δισ. ευρώ. Ομως για την εταιρεία το πρόβλημα δεν είναι τόσο το πρόστιμο όσο η πρόθεση της Κομισιόν να επιβάλει μεγαλύτερη διαφάνεια, απαιτώντας αλλαγές ή δημοσίευση των αλγορίθμων μέσω των οποίων λειτουργούν οι μηχανές αναζήτησης της Google (και άλλων εταιρειών).

Κατάχρηση θέσης

H Επιτροπή αποφάνθηκε πως η εταιρεία κάνει κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης στην αγορά online αναζητήσεων, εμφανίζοντας πρώτα αποτελέσματα που προέρχονται από τη δική της υπηρεσία σύγκρισης τιμών και υποβιβάζοντας με αυτή την τακτική τους ανταγωνιστές. Η Google, με ετήσια έσοδα ύψους 90 δισ. δολαρίων το 2016, δεν πρόκειται να δυσκολευτεί να πληρώσει το πρόστιμο των 2,4 δισ. ευρώ. Ωστόσο πολλοί αναλυτές θεωρούν πως η απόφαση της Κομισιόν αποτελεί προειδοποιητική βολή για την Google. Η Επιτροπή ερευνά επίσης ακόμη δύο, πολύ βασικότερους, τομείς της επιχειρηματικής δραστηριότητας της Google, δηλαδή το λειτουργικό σύστημα android για κινητά τηλέφωνα και την πλατφόρμα διαδικτυακής διαφήμισης, υποπτευόμενη ότι και εκεί ακολουθεί η αμερικανική εταιρεία μονοπωλιακές πρακτικές.

Στην περίπτωση της υπηρεσίας Google Shopping, η Κομισιόν έκρινε ότι ο τεχνολογικός γίγαντας προωθούσε, βάσει των αλγορίθμων γενικής αναζήτησης, τα προϊόντα που ανήκουν στη δική της υπηρεσία σύγκρισης τιμής, ουσιαστικά αποκρύπτοντας αποτελέσματα που εμφανίζουν οι υπηρεσίες των ανταγωνιστών της. Ετσι αναδεικνύεται πόσο σημαντικό είναι να υπάρχει διαφάνεια γύρω από τους αλγόριθμους μέσω των οποίων κατατάσσονται τα αποτελέσματα μιας αναζήτησης. Γι’ αυτό τον λόγο οι αλγόριθμοι θα αποτελέσουν το επόμενο διάστημα το βασικό πεδίο σύγκρουσης μεταξύ των τεχνολογικών εταιρειών και των ρυθμιστικών αρχών. Αναλύοντας την απόφαση της Κομισιόν, η επίτροπος Ανταγωνισμού Μαργκρέτε Βεστάγκερ είπε την Τρίτη ότι η Google «στέρησε από άλλες εταιρείες τη δυνατότητα να την ανταγωνιστούν» και άφησε τους καταναλωτές «χωρίς γνήσια επιλογή... Αυτό που έκανε η Google είναι παράνομο σύμφωνα με την ευρωπαϊκή αντιμονοπωλιακή νομοθεσία», τόνισε. Η Κομισιόν απαιτεί από την Google να λάβει μέτρα ώστε να διασφαλίσει πως δεν θα πετάει εκτός αγοράς τους ανταγωνιστές της. Οπως ήταν αναμενόμενο, η εταιρεία Google διαφωνεί καθέτως με την απόφαση της Επιτροπής επισημαίνοντας ότι οι διαδικτυακές υπηρεσίες της έχουν συμβάλει στην ανάπτυξη της ψηφιακής οικονομίας. Ο αντιπρόεδρος της Google, Κεντ Γουόκερ, υπογράμμισε ότι «η απόφαση της Κομισιόν υποτιμά την αξία των εύκολων και γρήγορων συνδέσεων.

Οι συνήθειες

«Παρότι αρκετές υπηρεσίες σύγκρισης τιμών ζητούν από την Google να τις προωθεί σε περίοπτη θέση, τα δεδομένα μάς δείχνουν ότι οι άνθρωποι συνήθως επιθυμούν ιστοσελίδες που τους συνδέουν κατευθείαν με τα προϊόντα που εκείνοι θέλουν και όχι με τις ιστοσελίδες που θα τους αναγκάσουν να επαναλάβουν τις αναζητήσεις τους». Σύμφωνα με το πόρισμα της έρευνας, η Google το 2004 είχε λανσάρει τη δική της υπηρεσία σύγκρισης τιμών, ωστόσο δεν έμεινε ικανοποιημένη με την επίδοσή της στον συγκεκριμένο τομέα. Από το 2008, η εταιρεία άλλαξε πολιτική και υιοθέτησε, σύμφωνα με την έρευνα της Κομισιόν, «μια στρατηγική που βασίστηκε στην κυριαρχία της στον χώρο της διαδικτυακής αναζήτησης».

Η έρευνα της Κομισιόν αποκαλύπτει επίσης ότι τα δέκα πρώτα αποτελέσματα γενικής αναζήτησης, που εμφανίζονται στην πρώτη ιστοσελίδα της Google, λαμβάνουν συνολικά περίπου το 95% των «κλικ» στα αποτελέσματα αναζήτησης. Δηλαδή επιλέγονται αυτομάτως από τους χρήστες λόγω της περίοπτης θέσης τους. Αντίθετα, τα αποτελέσματα που εμφανίζονται στην αμέσως επόμενη σελίδα λαμβάνουν μόνο το 1% όλων των «κλικ».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ