ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πτώση τουριστικών εσόδων το 2016 λόγω μείωσης τιμών στα ξενοδοχεία

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Τουρισμός

Στην πτώση των τιμών στα ξενοδοχειακά και λοιπά καταλύματα, ιδίως την περίοδο αιχμής, αποδίδεται κατά κύριο λόγο η μείωση των ταξιδιωτικών εσόδων κατά τη διάρκεια του 2016, παρά το γεγονός ότι οι τουριστικές αφίξεις ήταν υψηλότερες σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο.

Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγει η ειδική ανάλυση που πραγματοποίησε η Τράπεζα της Ελλάδος, στο πλαίσιο της Ενδιάμεσης Εκθεσης για τη Νομισματική Πολιτική που δημοσιεύθηκε χθες. Παράλληλα, επισημαίνεται και το γεγονός ότι η γενική μείωση στις δαπάνες ανά ταξίδι αποτυπώνει επιπροσθέτως μια παγκόσμια τάση στον κλάδο του τουρισμού προς οικονομικότερες τουριστικές προτάσεις σε νοικοκυριά χαμηλότερου εισοδήματος. Επίσης, ενδεχομένως συνδέεται με τις πολιτικές εξελίξεις και την αβεβαιότητα που χαρακτήρισε την οικονομική δραστηριότητα σε αρκετές χώρες από τις οποίες προέρχονται οι ταξιδιώτες.

Υπενθυμίζεται ότι το 2016 οι ετήσιες αφίξεις και διανυκτερεύσεις ταξιδιωτών αυξήθηκαν κατά 5,1% και 2,9%, αντίστοιχα, ενώ οι ταξιδιωτικές εισπράξεις υποχώρησαν κατά 6,8%. Σύμφωνα με την ανάλυση της ΤτΕ, προκύπτει ότι η εξέλιξη αυτή μπορεί να ερμηνευτεί με μεγαλύτερη ακρίβεια, αν εξεταστεί η αναλογία διανυκτερεύσεις/εισπράξεις, δεδομένου ότι οι διανυκτερεύσεις αποτελούν το υψηλότερο μερίδιο των δαπανών ενός ταξιδιού/τουριστικού πακέτου. Στο πλαίσιο αυτό, η εξέλιξη των ξενοδοχειακών τιμών και των διανυκτερεύσεων το 2016 αποκαλύπτει ότι το μεγαλύτερο μέρος των διανυκτερεύσεων πραγματοποιήθηκε την περίοδο αιχμής (Μάιο έως Οκτώβριο), η οποία όμως χαρακτηρίστηκε από πτώση των ξενοδοχειακών τιμών. Ετσι, προκύπτει ότι η μείωση των τιμών διαμονής ήταν ο πρωταρχικός παράγοντας της μείωσης των ταξιδιωτικών εσόδων από διανυκτερεύσεις.

Ως εκ τούτου, επιβεβαιώνεται η εκτίμηση φορέων της αγοράς ότι μετά τη μείωση των διανυκτερεύσεων κατά την έναρξη της περσινής τουριστικής περιόδου, οι ιδιοκτήτες ξενοδοχείων προχώρησαν σε επιθετικές πολιτικές προσέλκυσης τουριστών, μειώνοντας τις τιμές των καταλυμάτων –ειδικά στις διαδικτυακές πλατφόρμες στις οποίες γίνονται κρατήσεις από ιδιώτες και πολύ πιθανόν κρατήσεις της τελευταίας στιγμής– με στόχο την αύξηση των διανυκτερεύσεων. Η στρατηγική αυτή οδήγησε σε οριακή αύξηση των διανυκτερεύσεων τον Αύγουστο και σε σημαντικές αυξήσεις τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο. Είχε, όμως, ως αποτέλεσμα τη μείωση των συνολικών εσόδων.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ