ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέοι κανόνες φορολογικής διαφάνειας για τις πολυεθνικές

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Eνα βήμα μπροστά στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής επιχειρηματικών πολυεθνικών κολοσσών εντός της Ε.Ε. κάνει το Ευρωπαϊκό Kοινοβούλιο μέσω οδηγίας που ενέκρινε χθες, εξαναγκάζοντάς τους να δημοσιοποιούν τα οικονομικά τους στοιχεία, καθώς και τους φόρους που καταβάλλουν σε κάθε χώρα. Μετά την εμπλοκή μεγάλων εταιρειών, όπως οι Apple, Starbucks, Amazon, Google, Ikea, σε σκάνδαλα φοροαποφυγής, η Ε.Ε., υπό την πίεση της κοινής γνώμης, κινητοποιήθηκε και προέβη στην αυστηροποίηση της νομοθεσίας για τον έλεγχο των οικονομικών στοιχείων των εταιρειών. Με αυτόν τον τρόπο, οι ευρωπαϊκές αρχές επιδιώκουν να αποτρέψουν τις φορολογικές συμφωνίες που κατά καιρούς έχουν συναφθεί μεταξύ των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων και των επιχειρηματικών εταιρειών και να αποθαρρύνουν τη μεταφορά κέρδους τους σε χώρες-μέλη που προσφέρουν χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές. Επισημαίνεται ότι οι περιπτώσεις φοροαποφυγής πολυεθνικών εταιρειών κοστίζει στις χώρες της Ε.Ε. περίπου 50-70 δισ. ευρώ σε απώλειες φορολογικών εσόδων ετησίως. Βάσει της εγκριθείσας οδηγίας, οι πολυεθνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ε.Ε., με παγκόσμια έσοδα άνω των 750 εκατ ευρώ ετησίως, οφείλουν να δημοσιεύουν τις πληροφορίες σχετικά με το πού δίνουν τα κέρδη τους, πού καταβάλλουν φόρους ανά χώρα, πληροφορίες σχετικά με τον αριθμό των υπαλλήλων που απασχολούν και το ύψος των εσόδων τους.

Η νομοθεσία που αρχικά προτάθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή περιλάμβανε τη δημοσιοποίηση των πληροφοριών για κάθε χώρα της Ε.Ε. στην οποία δραστηριοποιείται μία εταιρεία καθώς και για περιοχές που δεν συμμορφώνονται με τους κανόνες φορολογικής διακυβέρνησης, δηλαδή τους λεγόμενους «φορολογικούς παραδείσους».

Εντούτοις, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με τροπολογία επέκτεινε την παραπάνω πρόταση και απαίτησε από τις εταιρείες να δημοσιεύουν τα οικονομικά στοιχεία για όλες τις χώρες όπου δραστηριοποιούνται. Προς το παρόν, οι πολυεθνικές εταιρείες δημοσιοποιούν τις δραστηριότητές τους μόνο μέσω μιας συγκεντρωτικής έκθεσης. Στον αντίποδα, φοβούμενοι τη μείωση της ανταγωνιστικότητας της Ε.Ε., αρκετοί φιλελεύθεροι και συντηρητικοί βουλευτές τάχθηκαν υπέρ της εξαίρεσης ορισμένων εταιρειών από τη δημοσιοποίηση «ευαίσθητων» πληροφοριών για κάποιο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, που αφορούν στις εμπορικές τους δραστηριότητες.

Ωστόσο, ακόμη δεν έχει αποσαφηνιστεί ποιες πληροφορίες θεωρούνται «ευαίσθητες». Γι’ αυτόν τον λόγο, η διεθνής οργάνωση για την καταπολέμηση της διαφθοράς και της διεθνούς διαφάνειας αποκάλεσε την εν λόγω εξαίρεση ως «παραθυράκι για την υποβάθμιση της νέας νομοθεσίας».

Τα τελευταία χρόνια, μεγάλοι κολοσσοί διεθνούς εμβέλειας έχουν έρθει αντιμέτωποι με την έντονη δυσαρέσκεια της Κομισιόν και την προσπάθειά της να αποκαταστήσει περιπτώσεις παραβίασης της φορολογικής πολιτικής που επικρατεί στα κράτη-μέλη της Ε.Ε. Τελευταία περίπτωση ήταν η υπόθεση φοροαποφυγής της Apple. Η Κομισιόν απαίτησε να εισπράξει το Δουβλίνο από την εταιρεία 13 δισ. ευρώ ως μη καταβληθέντες φόρους.

Οι ιρλανδικές αρχές είχαν ήδη από το 2003 μειώσει τη φορολογία για την Apple στο 1% των κερδών της στην Ευρώπη. Αντίστοιχα, στο στόχαστρο της Κομισιόν βρέθηκε το 2015 και η αλυσίδα καφέ Starbucks στην οποία επιδικάστηκε πρόστιμο 30 εκατ. ευρώ για μη καταβληθέντες φόρους στην Ολλανδία. Η γνωστή εταιρεία μετέφερε μεγάλο μέρος των εσόδων της στην Ολλανδία, αφού επωφελήθηκε από το καθεστώς ευνοϊκής μεταχείρισης που της πρόσφεραν οι Αρχές της χώρας. Το ίδιο χρονικό διάστημα, η Κομισιόν υποχρέωσε την ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία Fiat να πληρώσει το ίδιο ποσό (30 εκατ.) για μη καταβληθέντες φόρους στις Αρχές του Λουξεμβούργου.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ