ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αντίστροφη μέτρηση για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Την πεποίθησή της πως η πώληση του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα ολοκληρωθεί εντός του Ιουλίου και θα εισπραχθεί το τίμημα των 45 εκατ. ευρώ από την ιταλική Ferrovie dello Stato Italiane υπογραμμίζει η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ. Για να γίνει αυτό όμως, θα πρέπει να υπογραφεί πρώτα νέα «διορθωτική» υπουργική απόφαση από το υπουργείο Μεταφορών για τον τρόπο με τον οποίο θα αποζημιώνεται η σιδηροδρομική εταιρεία για τις άγονες γραμμές. Και αυτό αναμένεται να γίνει τις επόμενες ημέρες, καθώς, όπως σημειώνουν οι ίδιες πηγές, έχουν δοθεί οι απαραίτητες διαβεβαιώσεις.

Το ζήτημα των άγονων γραμμών, επισήμως γνωστό ως αποζημίωση δημόσιας υπηρεσίας, αφορά τα σιδηροδρομικά δρομολόγια που πραγματοποιεί με ζημία η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ώστε να παρέχεται στο κοινό το δημόσιο αγαθό της δυνατότητας μεταφοράς με τον σιδηρόδρομο.

Πηγές με γνώση των εξελίξεων αναφέρουν πως η υπουργική απόφαση ως έχει σήμερα δεν διασφαλίζει τον επενδυτή της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ούτε για την καταβολή τους ούτε για το ύψος τους. Ειδικότερα δεν αναγνωρίζει σαφώς κάποια από τα έξοδα, με αποτέλεσμα να τίθεται εν αμφιβόλω η αποδοχή τους από το Δημόσιο στην ετήσια εκκαθάριση. Πάντως, πριν από λίγες ημέρες, το υπουργείο Μεταφορών ενέκρινε αποζημίωση 49,66 εκατ. για την «Παροχή Δημόσιας Υπηρεσίας» κατά το 2016. Ομως αυτό δεν σημαίνει πως θα εγκρίνει ανάλογο πόσο και για το 2017 και έως και το 2020, έτος που λήγει η τελευταία πενταετής σύμβαση με βάση την οποία διενεργήθηκε ο διαγωνισμός στον οποίο συμμετείχε ο επενδυτής. Η πλευρά του επενδυτή θέλει να διασφαλίσει τα ποσά της τάξης των 50 εκατ. ευρώ ετησίως για 5 χρόνια, ήτοι 250 εκατ. συνολικά, όπως είχε από πέρυσι συμφωνηθεί. Την ανάγκη διορθώσεων έχουν προτάξει εδώ και μήνες οι Ιταλοί, βασιζόμενοι και στο γεγονός πως το Ελεγκτικό Συνέδριο έχει εγκρίνει τη σύμβαση μαζί με τη διαλυτική αίρεση, που προβλέπει πως εάν δεν εκδοθεί σε εύλογο χρονικό διάστημα νέα υπουργική απόφαση που θα αίρει τις αβεβαιότητες αυτές απαλλάσσεται από κάθε δέσμευση η Ferrovie dello Stato Italiane (εγγυητική κ.λπ.). Παράλληλα τα επίμαχα έξοδα φέρονται να έχουν εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως σύννομα και άρα συμβατά με την πολιτική των κρατικών ενισχύσεων.

Υπενθυμίζεται πως προ μηνός η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε ότι κατέληξε στο συμπέρασμα πως τα μέτρα που ελήφθησαν υπέρ της εταιρείας στο παρελθόν (συγκεκριμένα, διαγραφή του χρέους και ετήσια αύξηση των ετήσιων επιχορηγήσεων), συνολικής αξίας 1.079 εκατ. ευρώ, είναι σύμφωνα με τους κανόνες της για τις κρατικές ενισχύσεις και επέτρεψε την διαγραφή των σχετικών υποχρεώσεων από τον ισολογισμό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Αυτό ήταν και ένα από τα τελευταία μεγάλα εμπόδια για την αποκρατικοποίηση αλλά και την υπόθεση των χρεών του ΟΣΕ εν γένει.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ