Με τους δικούς του κανόνες το Πεκίνο στα ναυπηγεία

Με τους δικούς του κανόνες το Πεκίνο στα ναυπηγεία

2' 6" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οταν πέρυσι τέτοια εποχή ο Ελληνας πρωθυπουργός επισκέφτηκε την Κίνα, έθεσε ανοιχτά στον επικεφαλής της Cosco, Τσου Λιρόνγκ, το ενδεχόμενο να αναλάβει η κινεζική εταιρεία τα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ). Η Cosco δεν το απέκλεισε προοπτικά, αλλά προέταξε την ομαλή ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας, όπως και την περαιτέρω εμπέδωση κλίματος εμπιστοσύνης, τη διευθέτηση του ζητήματος των κρατικών ενισχύσεων των ναυπηγείων και την αντιπαράθεση με τη μέτοχό τους, Privinvest. Πριν από λίγες μέρες, ο Κινέζος επικεφαλής του ΟΛΠ, κάπτεν Φου Τσενγκίου, ανταποκρινόμενος σε μια αποστροφή του λόγου του υφ. Οικονομίας Στέργιου Πιτσιόρλα, δεν απέκλεισε την προοπτική να αρχίσουν να ναυπηγούνται και πάλι νεότευκτα πλοία στον Πειραιά και στην ευρύτερη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας. Και αυτό το βήμα ίσως να γίνει το 2018. Το διαιτητικό δικαστήριο του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου (ICC), στο οποίο έχει προσφύγει η μέτοχος των ΕΝΑΕ, Privinvest, αξιώνοντας ποσό της τάξεως του ενός δισ. από το Δημόσιο, ισχυριζόμενη αθέτηση συμβατικών του υποχρεώσεων, ανακοίνωσε προ ολίγων ημερών πως θα εκδώσει «σε σύντομο χρόνο» την απόφασή του επί της αγωγής αυτής. Εφόσον δικαιώσει τον ενάγοντα, τότε μπορεί να ανοίξει ο δρόμος για συμψηφισμό των απαιτήσεών του με τις κρατικές ενισχύσεις που ζητεί να ανακτήσει το Δημόσιο, υπό ευρωπαϊκή πίεση, ύψους περίπου 550 εκατ.

Μια τέτοια εξέλιξη θα «καθαρίσει» τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, επιτρέποντας έτσι, θεωρητικά, την είσοδο νέου επενδυτή στο παγωμένο εδώ και χρόνια εμπορικό κομμάτι τους. Αυτό θα έχει εκπληρώσει τη μία από τις προϋποθέσεις που έχουν θέσει οι Κινέζοι για να μπουν στα ναυπηγεία. Μένουν όμως και άλλες: η δεύτερη είναι να μπορέσει, ακόμα και έτσι, να απαλλαγεί το Δημόσιο από τον σημερινό επενδυτή και να συναινέσουν οι ευρωπαϊκές αρχές στην είσοδο μιας κινεζικής εταιρείας, προφανώς, μάλιστα, έπειτα από διεθνή διαγωνισμό.

Πάνω απ’ όλα, όμως, οι Κινέζοι, σύμφωνα με άριστα πληροφορημένες πηγές, δεν πρόκειται να βάλουν ούτε ένα ευρώ εάν δεν πετύχει το εγχείρημα της ναυπηγοεπισκευής. Και η επιτυχία του δεν θα κριθεί από την προσέλκυση πελατών στη νέα μεγάλη πλωτή δεξαμενή των 80.000 τόνων του ΟΛΠ, που θα αρχίσει να λειτουργεί τον Νοέμβριο (τα μεγάλα ακτοπλοϊκά, που τώρα προσφεύγουν στην Τουρκία, θεωρούνται σχεδόν δεδομένοι πελάτες) αλλά από την ομαλή και σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα παράδοση των πλοίων. Να πάψουν δηλαδή τα φαινόμενα των μεγάλων καθυστερήσεων που προκαλούσαν στο όχι και τόσο απώτερο παρελθόν οι απεργίες.

Εφόσον όλα αυτά τρέξουν «κατ’ ευχήν», τότε θεωρούνται αυξημένες οι πιθανότητες να υλοποιηθεί μια δεύτερη πολύ μεγάλη κινεζική επένδυση στην Ελλάδα, αναφέρουν οι επαΐοντες. Προσθέτουν, όμως, πως «είναι προφανές ότι ο χρονικός ορίζοντας ωρίμανσης αυτών των σχεδιασμών ξεπερνά τον ορίζοντα ζωής αυτής της Βουλής».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή