ΕΛΛΑΔΑ

Οι «παγίδες» στη συμπλήρωση μηχανογραφικού - την Παρασκευή η καταληκτική ημερομηνία

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Λήγει στο τέλος της εβδομάδας η προθεσμία για την οριστικοποίηση των επιλογών των υποψηφίων για το μηχανογραφικό τους δελτίο. Πιο συγκεκριμένα, το αργότερο μέχρι την Παρασκευή, 14 Ιουλίου, οι υποψήφιοι για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση θα πρέπει να οριστικοποιήσουν το μηχανογραφικό τους, στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://exams.it.minedu.gov.gr. Όπως έχει επισημανθεί, η προθεσμία αυτή είναι αποκλειστική και μετά την παρέλευσή της δεν θα υπάρχει η δυνατότητα οριστικοποίησης.

Η συμπλήρωση του μηχανογραφικού είναι, στην ουσία, το τελευταίο βήμα που έχουν να κάνουν οι υποψήφιοι σε σχέση με την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια, αλλά είναι πολύ σημαντικό. Οι τελικές επιλογές των σχολών και των τμημάτων, ο αριθμός τους και η ταξινόμησή τους σε σειρά είναι παράγοντες που θα καθορίσουν το εάν ο κάθε ο υποψήφιος θα αξιοποιήσει στο βέλτιστο τα μόρια που έχει αποκτήσει.

Συμβουλές και «παγίδες» στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού

Οπως επισημαίνουν οι ειδικοί, στις επιλογές του κάθε υποψήφιου θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψιν τα ενδιαφέροντά , οι ικανότητες αλλά και η προσωπικότητά του. «Το πρώτο βήμα είναι να γίνει μία πρώτη επιλογή, βρίσκοντας σχολές που συνδυάζουν τα ενδιαφέροντα του υποψηφίου, τα στοιχεία της προσωπικότητάς του, τις ικανότητες, τις κλίσεις και τις αξίες του», επεσήμανε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η υποψήφια διδάκτωρ και σύμβουλος επαγγελαμτικού προσανατολισμού, Έρη Γκόγκογλου.

Η σειρά προτίμησης των σχολών πρέπει να εκφράζει αποκλειστικά τις επιθυμίες των υποψηφίων και να μην επηρεάζεται από τις βάσεις προηγούμενων ετών. «Δηλώνουμε πρώτα τα τμήματα στα οποία θέλουμε να σπουδάσουμε και όχι εκείνα που είχαν πέρυσι μεγαλύτερη βάση εισαγωγής», λένε συγκεκριμένα οι εκπαιδευτικοί.

• Κάθε υποψήφιος μπορεί να δηλώσει όσα τμήματα θέλει από το ένα ή τα δύο επιστημονικά πεδία που έχει διαλέξει. Λιγότερα τμήματα δεν δίνουν περισσότερες πιθανότητες εισαγωγής, δηλαδή ένας υποψήφιος που δηλώνει λιγότερα τμήματα δεν αποκτά κανένα απολύτως πλεονέκτημα.

• Στη διαδικασία επιλογής για την εισαγωγή σε ένα τμήμα δεν παίζει ρόλο η σειρά προτεραιότητας με την οποία οι υποψήφιοι έχουν δηλώσει το τμήμα αυτό στο μηχανογραφικό τους. Τα μόρια που συγκέντρωσαν οι υποψήφιοι είναι το κριτήριο για την εισαγωγή.

• Δεν υπάρχει δυνατότητα μετά την οριστική υποβολή του μηχανογραφικού δελτίου να αλλάξει κανείς τις προτιμήσεις του. Αν έχει συγκεντρώσει μόρια που του επιτρέπουν να εισαχθεί σε περισσότερα τμήματα, θα εισαχθεί σε αυτό που έχει δηλώσει πρώτο.

• Το τελικό μηχανογραφικό δελτίο πρέπει να περιλαμβάνει αρκετά τμήματα σχετικά με το αντικείμενο σπουδών που έχει επιλέξει κάθε υποψήφιος, διευρύνοντας έτσι τις πιθανότητες επιτυχίας.

Μελέτη των οδηγών σπουδών 

Στο πλαίσιο αυτό σημαντική είναι η μελέτη των οδηγών σπουδών των σχολών αυτών, ούτως ώστε, να γνωρίσει τι μαθήματα διδάσκονται και να δει εάν μπορεί να ανταποκριθεί σε αυτά.

«Για παράδειγμα», ανέφερε η κ. Γκόγκογλου, ένας υποψήφιος μπορεί να θέλει να μπει σε μία σχολή, γιατί από τον τίτλο του φαίνεται ενδιαφέρουσα, αλλά βλέποντας το πρόγραμμα σπουδών να δει ότι έχει πολλά μαθήματα Φυσικής, στην οποία εκείνος δεν είναι καλός, ή δεν του αρέσει σαν μάθημα».

Ταυτόχρονα, η μελέτη του οδηγού σπουδών μπορεί να βγάλει τους υποψηφίους από αδιέξοδα, σε περιπτώσεις που κάποιες σχολές είναι παρεμφερείς. «Σε συγκεκριμένα πεδία, όπως είναι τα Οικονομικά, τα τμήματα έχουν διαφορές μεταξύ τους, που όμως δε μπορούν να φανούν στον τίτλο», επεσήμανε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Βίκτωρας Κούκης, στέλεχος του γραφείου διασύνδεσης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. «Είναι καλό να ενημερώνονται οι υποψήφιοι από τις ιστοσελίδες των τμημάτων, αλλά και από τα ίδια τα τμήματα για τον ακαδημαϊκό προσανατολισμό του κάθε τμήματος, το υπόβαθρο που ζητά το καθένα, για να δει και ο ίδιος πού θα πάει καλύτερα. Πού θα ολοκληρώσει, δηλαδή, με μεγαλύτερη επιτυχία τις σπουδές του», προσθέτει.

«Όσα περισσότερα ανοίγματα έχει μια σχολή, τόσο το καλύτερο, για να μπορεί να προσφέρει εναλλακτικές», σχολίασε η κ. Γκόγκογλου, τονίζοντας ότι κατά τα χρόνια των σπουδών μπορεί να αλλάξουν τα ενδιαφέροντα του υποψηφίου και παράλληλα και η αγορά εργασίας, οπότε «χρειάζεται να δίνει ευελιξία». Ταυτόχρονα, πολύ σημαντικό κομμάτι της έρευνας των υποψηφίων θα πρέπει να είναι το εάν με την ολοκλήρωση των σπουδών οι σχολές κατοχυρώνουν επαγγελματικά δικαιώματα. 

«Δεν επιλέγουμε ποτέ πόλη, επιλέγουμε σχολή»

Το επόμενο βήμα είναι να απαντήσει ο υποψήφιος στο ερώτημα «Αθήνα ή επαρχία;». Τα τελευταία χρόνια, λόγω κρίσης, παίζει σημαντικό ρόλο το εάν ο υποψήφιος έχει τη δυνατότητα να φύγει από τον τόπο διαμονής του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι οι υποψήφιοι θα πρέπει να επιλέξουν βάσει πόλης. «Δεν επιλέγουμε ποτέ πόλη, επιλέγουμε σχολή», επεσήμανε η κ. Γκόγκογλου, «γιατί είναι εκείνη που θα δώσει ανοίγματα για μια ζωή». Ακόμη, όπως συνέχισε, «οι επιλογές δεν πρέπει να γίνουν βάσει μορίων, φήμης της σχολής και σε καμία περίπτωση με βάση το τι αρέσει στους άλλους ή τι περιμένουν από τον υποψήφιο οι φίλοι, οι γονείς και γενικά το περιβάλλον του».

ΑΕΙ ή ΤΕΙ 

Eνα επίσης σημαντικό στοιχείο, αφορά στη διάκριση πανεπιστημίων και ΤΕΙ. «Δεν πρέπει να υποτιμούμε τα ΤΕΙ», υπογράμμισε η κ. Γκόγκογλου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και εφιστά την προσοχή των υποψηφίων στο γεγονός ότι ένα ΤΕΙ που ταιριάζει στο προφίλ ενός υποψηφίου είναι προτιμότερο από ένα πανεπιστήμιο που το πρόγραμμα σπουδών του δεν ταιριάζει απόλυτα. Επίσης, βάση στοιχείων των τελευταίων χρόνων, ορισμένα ΤΕΙ έχουν καλύτερο αντίκρισμα στην αγορά εργασίας, κάτι που επίσης πρέπει να ληφθεί υπ' όψιν, στην περίπτωση που ένας υποψήφιος αμφιταλαντεύεται μεταξύ δύο τμημάτων, ενός πανεπιστημίου και ενός ΤΕΙ.
 

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ