Τα βλέπουμε παντού. Αυτό το κόκκινο αυτοκινητάκι με το πλατύ χαμόγελο, το άλλο το σαραβαλιασμένο φορτηγάκι με τα στραβά δόντια κι εκείνο το μπλε με τις καμπύλες που μοιάζει με Πόρσε. Εννοώ τον Κεραυνό Μακουίν, τον Μπάρμπα και τη Σάλι Καρέρα, τρεις από τους βασικούς χαρακτήρες της σειράς ταινιών «Cars», που τα τελευταία 11 χρόνια έχουν δημιουργήσει ένα πανίσχυρο brand – με το «Cars 3» να προβάλλεται αυτές τις μέρες στους κινηματογράφους, οι τετράτροχοι ήρωες της Pixar κάνουν ένα ακόμα αποφασιστικό βήμα για την ολοκληρωτική κυριαρχία τους στην αγορά.

Από περιέργεια αναζήτησα στο Amazon τα προϊόντα που σχετίζονται με τις ταινίες «Cars» και τα αποτελέσματα απλώθηκαν σε 324 σελίδες! Με ένα γρήγορο «ξεφύλλισμα» βρήκα ως επί το πλείστον φιγούρες διάφορων μεγεθών, από αυτοκινητάκια και τσάντες μέχρι σεντόνια, καρέκλες, ρολόγια, ποτήρια κ.ά. Συγκεκριμένα, όσον αφορά τα αυτοκινητάκια υπολογίζεται ότι έχουν πουληθεί πάνω από 200 εκατομμύρια! Υπάρχει επίσης μια σειρά βιντεοπαιχνιδιών που βασίζονται στις γνωστές φιγούρες, ενώ από το 2012 λειτουργεί στην Καλιφόρνια το θεματικό πάρκο Cars Land, η δημιουργία του οποίου κόστισε πάνω από 1 δισ. δολάρια. Η συνολική εμπορική εκμετάλλευση των ταινιών «Cars» θεωρείται ότι έχει αποφέρει στην Pixar πάνω από 10 δισ. δολάρια, με την εκτίμηση αυτή να είναι αρκετά παλιότερη (αλλά και η τελευταία διαθέσιμη), κάτι που σημαίνει ότι το ποσό σήμερα θα είναι προφανώς σημαντικά μεγαλύτερο. Στην ιστορία του σινεμά μόνο οι ταινίες «Star Wars» είχαν εμπορικά οφέλη μεγαλύτερα από τα «Cars». 

Ασφαλώς βοηθάει το γεγονός ότι πρόκειται για αυτοκινητάκια, δηλαδή για ένα έτσι κι αλλιώς δημοφιλές παιδικό παιχνίδι, και το γεγονός ότι σε ένα συμβατικό αυτοκινητάκι προστίθεται ο χαρακτήρας του Κεραυνού Μακουίν αυτόματα το καθιστά πιο ελκυστικό. «Πιστεύω ότι ο Μακουίν είναι ο ήρωας που πολλά παιδιά (και ενήλικοι) θα ήθελαν κατά βάθος να γίνουν, έχει αυτοπεποίθηση, είναι γρήγορος και πάντα κομψός!» λέει στο «Κ» ο Τζέι Γουάρντ, διευθυντής του δημιουργικού τμήματος του franchise και σύμβουλος στη δημιουργία της Cars Land. Του ζητήσαμε να μας εξηγήσει τη διαδικασία· πώς ένα άψυχο αντικείμενο όπως ένα αυτοκίνητο αποκτά στα χέρια των animators της Pixar αυτή τη ζωηρή προσωπικότητα; «Έχουμε την άποψη ότι η αλήθεια βρίσκεται στα υλικά, κάτι που σημαίνει ότι τα αυτοκίνητά μας πρέπει μεν να στρίβουν και να κινούνται, όχι όμως τόσο ώστε να μοιάζουν ελαστικά ή πολύ απαλά – το κοινό πρέπει να πιστεύει ότι οι πρωταγωνιστές μας είναι όντως βαριά οχήματα από μέταλλο. Ένα άλλο ζητούμενο είναι η ερμηνεία τους. Χωρίς μπράτσα, χωρίς χέρια και χωρίς ούτε καν ένα κεφάλι ώστε το αυτοκίνητο να μπορεί κάπως να χειρονομήσει, βασιζόμαστε πάρα πολύ στις εκφράσεις του προσώπου και στις κινήσεις των τροχών ώστε τα οχήματά μας να εξωτερικεύσουν τα συναισθήματά τους». 

Σε άνοδο ή παρακμή;

Η σειρά ταινιών «Cars», πάντως, έχει αντιμετωπιστεί με δυσπιστία από τους κριτικούς – οι τρεις ταινίες βρίσκονται η μία μετά την άλλη στις τελευταίες θέσεις των ταινιών της Pixar στη σχετική λίστα της γνωστής σελίδας Rotten Tomatoes, η οποία συλλέγει κριτικές και τις «μεταφράζει» σε βαθμολογία – τελευταίο όλων το «Cars 2» με βαθμολογία 39%. Το περιοδικό Slate έκανε μια μίνι έρευνα συγκρίνοντας τις απόψεις των νεαρών θεατών με εκείνες των σινεκριτικών και τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά. Το «Cars 2» βρίσκεται αρκετά ψηλά στις προτιμήσεις των παιδιών, πιο ψηλά, για παράδειγμα, από το «WALL-E» που στο «τοματόμετρο» συγκέντρωσε 96%. Άλλωστε, το «αποτυχημένο» «Cars 2» έκοψε περισσότερα εισιτήρια από το κατά γενική ομολογία εξαιρετικό «WALL-E». Συνολικά οι εισπράξεις από τη συγκεκριμένη σειρά δεν μπορούν να θεωρηθούν αποτυχημένες. Τα έσοδα από τις τρεις ταινίες (με το «Cars 3» να βρίσκεται ακόμα στις αίθουσες) έχουν ξεπεράσει το 1,1 δισ. δολάρια. 

Σε κάθε περίπτωση, τα τελευταία χρόνια έχουν υπάρξει ταινίες της Pixar που συγκέντρωσαν κακές ή μέτριες κριτικές, ενώ η εταιρεία έχει κατηγορηθεί για το ότι από το 2006 και μετά (με την οριστική εξαγορά της από την Disney) οι επιλογές της μοιάζουν εμπορικά και όχι δημιουργικά προσανατολισμένες, με το ένα σίκουελ να διαδέχεται το άλλο, σαν ο στόχος να είναι να κερδίσει καταναλωτές και όχι θεατές. Η αλήθεια είναι ότι από τις οκτώ ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας οι πέντε ήταν σίκουελ, ενώ την επόμενη διετία αναμένονται τα «Οι Απίθανοι 2» και «Toy Story 4». Αλλά μάλλον είναι μεγαλύτερη αλήθεια ότι στα χρόνια της «παρακμής» της η Pixar παρουσίασε μερικές από τις κορυφαίες ταινίες κινούμενων σχεδίων όλων των εποχών: από το «WALL-E» και το «Up» μέχρι το «Inside Out». «Η αποστολή της Pixar είναι να συνεχίσει να αφηγείται όμορφες ιστορίες που διασκεδάζουν τον κόσμο, είτε πρόκειται για μια καινούργια ιδέα είτε για το σίκουελ
κάποιου πολυαγαπημένου φιλμ. Επίσης, ο κόσμος συχνά ζητάει να μάθει τι θα συμβεί στους αγαπημένους του χαρακτήρες», σχολιάζει σχετικά ο Γουάρντ.

Ο Τζέι Γουάρντ με την οικογένειά στην πρεμιέρα του «Cars 3» © Alberto E. Rodriguez/Getty Images/Ideal Image

 

Καλή ιστορία σημαίνει καλή ταινία

Όπως έχει εξηγήσει πολλάκις σε συνεντεύξεις του ο επικεφαλής του δημιουργικού τμήματος της Pixar –και από τις χαρακτηριστικές φυσιογνωμίες της εταιρείας– Τζον Λάσετερ, όλα περιστρέφονται γύρω από την ιστορία. «Αν έχεις μια καλή ιστορία, τότε έχεις μια καλή ταινία», μας εξηγεί ο Γουάρντ. «Από εκεί και πέρα επενδύουμε χρόνο προσπαθώντας αυτή η ιστορία να μοιάζει όσο το δυνατόν πιο όμορφη στην οθόνη». Κάθε ταινία της Pixar χρειάζεται δουλειά περίπου μιας τετραετίας ώστε η αισθητική της να ανταποκρίνεται στα υψηλά στάνταρντ των προηγούμενων. Αισθητική που έως ένα σημείο θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι προϊόν του εκπληκτικού campus στην Καλιφόρνια όπου στεγάζονται τα στούντιο της Pixar, ενός χώρου μπολιασμένου με τη μινιμαλιστική φιλοσοφία του Στιβ Τζομπς από τον καιρό που αυτός επένδυσε στην εταιρεία. 

«Η Pixar στεγάζεται πράγματι σε ένα εκπληκτικό campus!» μας λέει ο Γουάρντ. «Μπορείς να νιώσεις την ενέργεια με το που περάσεις τις πόρτες του βασικού κτιρίου – υπάρχει ασφαλώς μια μοναδική αύρα και ένα δημιουργικό πνεύμα στην ατμόσφαιρα». Εκεί, λοιπόν, ανάμεσα σε τοίχους από όπου προεξέχει η φιγούρα του Νέμο και πλάι σε μεγεθυμένες φιγούρες από το «Toy Story» που μοιάζουν σαν να κινούνται στους διαδρόμους, σε γραφεία γεμάτα παιχνίδια και πολύχρωμα σχέδια, υπό το φως της εμβληματικής λάμπας που παραπέμπει στα πρώτα, πειραματικά βήματα της εταιρείας, μερικοί από τους καλύτερους animators της Γης ετοιμάζουν την επόμενη ιστορία που θα αγαπήσουν εκατομμύρια παιδιά – και μεγάλοι.  ■

Περιοδικό "Κ"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ