ΜΟΥΣΙΚΗ

Oι «μνηστήρες» του νέου συναυλιακού μεγάρου στο Λονδίνο

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΑΝΟΥΔΟΥ

H σημερινή αίθουσα της Συμφωνικής Ορχήστρας του Λονδίνου στο Barbican Centre άνοιξε τις πόρτες της για πρώτη φορά το 1982.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Θα είναι ένα δύσκολο καλοκαίρι για την επιτροπή που έχει αναλάβει να επιλέξει την καλύτερη αρχιτεκτονική πρόταση για τη νέα έδρα της Συμφωνικής Ορχήστρας του Λονδίνου. Η βραχεία λίστα υποψηφίων, η οποία ανακοινώθηκε αυτή την εβδομάδα, περιλαμβάνει τα ονόματα των μεγαλύτερων αστέρων της σύγχρονης αρχιτεκτονικής, όπως ο Νόρμαν Φόστερ, ο Φρανκ Γκέρι και ο Ρέντσο Πιάνο, και μολονότι κανένας τους δεν έχει αποκαλύψει τι σχεδιάζει, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ο ανταγωνισμός θα είναι σκληρός. Το συναυλιακό μέγαρο αναμένεται να δώσει λύσεις στα προβλήματα της διάσημης ορχήστρας, που, σύμφωνα με τον νέο καλλιτεχνικό της διευθυντή Σάιμον Ρατλ, είναι αδύνατον να αγγίξει το 100% των δυνατοτήτων της στη σημερινή της έδρα, το Barbican Hall, ή στο Royal Albert Hall, το οποίο μετράει σχεδόν 150 χρόνια ζωής. Μάλιστα, ο σερ Ρατλ είχε προειδοποιήσει ότι θα ήταν ανίκανος να αναλάβει τα καθήκοντά του τον ερχόμενο Σεπτέμβριο αν δεν προχωρούσαν τα σχέδια για τη μετεγκατάσταση της ορχήστρας.

Το νέο κτίριο θα περιλαμβάνει αίθουσα για 2.000 θεατές, καθώς και βοηθητικούς χώρους. Πρόκειται να κατασκευαστεί στη θέση του σημερινού Μουσείου του Λονδίνου, το οποίο με τη σειρά του θα μεταφερθεί σε καινούρια στέγη, στο γειτονικό Smithfield Market. Με προϋπολογισμό γύρω στα 250 εκατ. ευρώ, θα είναι ένα έργο-ορόσημο για την πόλη, ενώ η συνεργασία με αρχιτέκτονες τέτοιας εμβέλειας εγγυάται ότι το αποτέλεσμα αν μη τι άλλο θα είναι εντυπωσιακό. Ολοι οι υποψήφιοι έχουν μακρά εμπειρία στον σχεδιασμό χώρων πολιτισμού: Πέρα από το γνωστό στο ελληνικό κοινό έργο του Πιάνο και το πολυσυζητημένο Γκούγκενχαϊμ Mπιλμπάο του Φρανκ Γκέρι, η Amanda Levete υπογράφει την πρόσφατη επέκταση του λονδρέζικου Μουσείου Victoria and Albert, οι Diller Scofidio + Renfro έχουν αναλάβει την τρέχουσα επέκταση του MOMA και το Lincoln Centre for Contemporary Arts στο Μανχάταν, o Nόρμαν Φόστερ επιμελήθηκε τα σχέδια της Οπερας Winspear στο Ντάλας και το νορβηγικό γραφείο Snohetta έχει, μεταξύ άλλων, δημιουργήσει την Οπερα του Οσλο. Πάντως, το αν το Λονδίνο χρειάζεται ή όχι ένα σύγχρονων προδιαγραφών και αισθητικής συναυλιακό μέγαρο παραμένει υπό συζήτηση, ιδιαίτερα μετά την περυσινή απόφαση της βρετανικής κυβέρνησης να αποσύρει τα 5,6 εκατ. ευρώ που είχε δεσμευθεί να προσφέρει για την υλοποίηση του εγχειρήματος. Ορισμένοι, μεταξύ των οποίων επιφανείς μουσικοί, θεωρούν πως σε μια τόσο δύσκολη οικονομική συγκυρία είναι στρατηγικό λάθος να επενδύονται περισσότερα χρήματα στην κατασκευή κτιρίων από ό,τι στην προώθηση της μουσικής εκπαίδευσης.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ