Άγιος Νικόλαος, ένα γραφικό ψαροχώρι της Μεσσηνίας, νοτιοανατολικά της Καλαμάτας. Εκεί παραθέριζαν επί χρόνια δύο οικογένειες και γεννήθηκε μια δυνατή φιλία ανάμεσα σε δύο αγόρια. Πέρασε ο καιρός, ο Μιχάλης Γκόντας και ο Πέτρος Πιτσιλής –τα αγόρια της ιστορίας– μεγάλωσαν, σπούδασαν, ταξίδεψαν στον κόσμο αποκτώντας γνώσεις και εμπειρίες, επέστρεψαν στην Ελλάδα και αποφάσισαν να μετατρέψουν τη φιλία τους, η οποία είχε αντέξει στον χρόνο, σε μια επαγγελματική συνεργασία. Έτσι γεννήθηκε η Forky!

Τους συναντώ ένα πρωί στα γραφεία τους, στη γειτονιά της Ακρόπολης, με στόχο να γνωρίσω καλύτερα τους ίδιους και τη δουλειά τους. Μαθαίνω, κατ’ αρχάς, για τις σπουδές τους. Ο Μιχάλης μεγάλωσε στα Πετράλωνα, έχει πτυχίο Διοίκησης Επιχειρήσεων από το Πανεπιστήμιο Αθηνών και συνέχισε τις σπουδές του στο Global Entrepreneurship Program, μέσω του οποίου φοίτησε για ένα εξάμηνο στα EM Lyon Business School (Γαλλία), Zhejiang University (Κίνα) και Babson College (ΗΠΑ). Από μικρός είναι εξοικειωμένος με τον χώρο της εστίασης. «Δούλευα ως σερβιτόρος όσο ήμουν φοιτητής. Ανέκαθεν αγαπούσα το φαγητό και την τεχνολογία. Και να που μου δόθηκε η ευκαιρία να τα συνδυάσω και τα δύο», λέει. 

Ο Πέτρος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος των παιδικών του χρόνων στο Παρίσι και είναι κάτοχος πτυχίου οικονομικών από το Πανεπιστήμιο της Σορβόννης και MSc in Management από το EM Lyon Business School. Ο χώρος της εστίασης είναι και για εκείνον οικείος, αλλά με διαφορετικό τρόπο: η οικογένειά του έχει μακρά παράδοση και βρίσκεται πίσω από τα ιστορικά στέκια Balthazar, Gaspar και Rock ’n’ Roll. Η ισχύς εν τη ενώσει, σκέφτηκαν, και αποφάσισαν να δημιουργήσουν τη Forky, μια πρωτοποριακή –για τα ελληνικά και όχι μόνο δεδοµένα– εταιρεία εστίασης που παρασκευάζει και διανέµει φαγητό στην Αθήνα, µέσω διαδικτυακής παραγγελίας, με τρία «κλικ», σε περίπου 15 λεπτά. Μέχρι στιγμής, οι παραγγελίες έχουν ξεπεράσει τις 200.000. 

Ποιο κενό ήρθε να καλύψει; «Είναι πολλοί εκείνοι που καθημερινά παραγγέλνουν έτοιμο φαγητό, στο σπίτι ή στη δουλειά. Και, όπως και οι ίδιοι γνωρίζαμε από πρώτο χέρι, έρχεται κάποια στιγμή που αντιμετωπίζεις ως πελάτης ένα αδιέξοδο: έχεις στα χέρια σου πολλά φυλλάδια, αλλά ουσιαστικά καμιά επιλογή: στο ένα έχεις δοκιμάσει όλα τα πιάτα και τα έχεις βαρεθεί, στο άλλο βρίσκεις ακριβές τις τιμές ή ξέρεις ότι η παραγγελία σου θα καθυστερήσει πολύ», εξηγεί ο Μιχάλης Γκόντας. «Κι αν αναγκαστείς να παραγγείλεις junk food, έχεις τύψεις που δεν προσέχεις τη διατροφή σου. Εμείς στήσαμε τη Forky με γνώμονα το τι έχει ανάγκη ο καταναλωτής: ποιοτικό, νόστιμο και υγιεινό φαγητό, σε λογικές τιμές και με γρήγορη παράδοση. Και είμαστε οι πρώτοι παγκοσμίως που φέραμε αυτό το κόνσεπτ», προσθέτει ο Πέτρος Πιτσιλής.

Η Forky βγήκε στον αέρα το 2015 και έλαβε, µε τη συµµετοχή του Openfund ΙΙ, αλλά και του βρετανικού ταµείου Blue Wire Capital και µεµονωµένων ιδιωτών, χρηματοδότηση 800.000 ευρώ. Το 2016 εντάχθηκε στο δίκτυο της Endeavor. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι ο δρόμος των δύο συνεταίρων είναι στρωμένος με... ροδοπέταλα. «Η κατάσταση στη χώρα όταν ξεκινήσαμε ήταν κακή. Θεωρούσαμε ότι θα βελτιωθεί. Πέσαμε έξω. Τους πρώτους έξι μήνες είχαμε: capital controls, κλειστές τράπεζες, δημοψήφισμα, αλλαγή ΦΠΑ από 13% σε 23% και μετά σε 24%. Όλα αυτά θα δικαιολογούσαν την απόφασή μας να κλείσουμε. Αντίθετα, αποφασίσαμε να το παλέψουμε. Καταλαβαίνουμε ότι λόγω κρίσης υπάρχουν περιορισμοί, αλλά έχουμε πίστη σε ό,τι κάνουμε και ευελπιστούμε πως, όταν κάποια στιγμή οι συνθήκες αλλάξουν, εμείς θα έχουμε στήσει την εταιρεία μας πάνω σε υγιείς βάσεις και θα έχουμε την ευκαιρία να αναπτυχθούμε ακόμα περισσότερο», λένε.

Το μενού επιμελείται ο σεφ Χριστόφορος Πέσκιας. Κάθε μέρα υπάρχουν τρία κυρίως πιάτα (κλασικές συνταγές «της μαμάς», αλλά και πιο... πειραγμένες) και μία σαλάτα, καθώς και ικανοποιητική ποικιλία συνοδευτικών – με κοινό παρονομαστή την ποιότητα και την εποχικότητα των υλικών. Τις προτάσεις των επιδορπίων υπογράφει ο Στέλιος Παρλιάρος. «Η στρατηγική μας είναι να προσφέρουμε μοντέρνα μεσογειακή κουζίνα με μια εστιατορική πινελιά· γνώριμες, οικείες γεύσεις με ένα twist που να δημιουργεί το στοιχείο της έκπληξης. Έχουμε δομήσει το μενού με τέτοιο τρόπο ώστε να προσφέρουμε στους πελάτες μας ισορροπημένη διατροφή όλη την εβδομάδα, με κρέας, ψάρι, όσπρια, λαχανικά, αλλά και light επιλογές για όσους προσέχουν. Σε όλα τα πιάτα, άλλωστε, αναγράφονται οι θερμίδες», εξηγεί ο Πέτρος.

Η κουβέντα έρχεται στις ελληνικές start-ups που φυτρώνουν αναπάντεχα στο άγονο έδαφος της ύφεσης. «Αυτό εξηγείται», σύμφωνα με τον Πέτρο, «από το γεγονός ότι ολοένα και περισσότεροι νέοι, όπως εμείς, συνειδητοποιούν ότι δεν μπορούν να περιμένουν τίποτα και από κανέναν, άρα πρέπει να δράσουν μόνοι τους, να δημιουργήσουν». «Το μόνο πρόβλημα είναι ότι όσοι πήραμε αυτό το ρίσκο είμαστε υποχρεωμένοι να λογοδοτήσουμε στους επενδυτές και για όσα κάνουν –ή δεν κάνουν– οι πολιτικοί μας», δίνει μια άλλη διάσταση του ζητήματος ο Μιχάλης.

Και πώς φαντάζονται την εταιρεία τους μετά μία πενταετία; «Θέλουμε να έχουμε επεκταθεί στη Θεσσαλονίκη και σε άλλες μεγάλες πόλεις», απαντούν οι δημιουργοί της Forky. «Να έχουμε εμπλουτίσει την πλατφόρμα με νέες υπηρεσίες και να είμαστε η επιλογή σας για το καθημερινό φαγητό. Αν πεινάτε, να σκέφτεστε αμέσως... Forky!»  

 

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ENDEAVOR

Είναι διεθνής μη κερδοσκοπικός οργανισμός στήριξης της επιχειρηματικότητας με γραφεία σε 27 χώρες. Στόχος είναι να στηρίζει επιχειρηματίες που ηγούνται καινοτόμων εταιρειών με υψηλό ρυθμό ανάπτυξης σε διάφορους τομείς και μπορούν να αποτελέσουν πρότυπα και πηγή έμπνευσης για άλλους. Μέσω του ισχυρού παγκόσμιου δικτύου κορυφαίων επαγγελματιών και επιχειρηματιών, όπως ο ιδρυτής του LinkedIn, Reid Hoffman, παρέχει στα μέλη της πρόσβαση σε αγορές και σε χρηματοδότηση και στρατηγική καθοδήγηση για να αναπτυχθούν περαιτέρω και να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας. Η Ελλάδα αποτελεί τον πρώτο ευρωπαϊκό σταθμό της και το γραφείο ιδρύθηκε τον Σεπτέμβριο του 2012.  Η Forky εντάχθηκε στο δίκτυο της Endeavor στο διεθνές πάνελ επιλογής της Endeavor Global, που πραγματοποιήθηκε στη Βοστώνη τον Σεπτέμβριο του 2016. ■

Περιοδικό "Κ"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ