ΑΓΟΡΑ

Ροδάκινα «ντόνατ»

ΝΤΙΑΝΑ ΚΑΡΤΣΑΓΚΟΥΛΗ

Φωτογραφία: Farida El Gazzar

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΠΡΟΪΟΝΤΑ

Μην ψάχνετε για την τρύπα στη μέση. Αυτά τα ντόνατ είναι εντελώς διαφορετικά απ’ όσα έχουμε συνηθίσει και σίγουρα πολύ πιο θρεπτικά. Είναι άλλωστε φρούτα!

Πιο παρεξηγημένο φρούτο από το ροδάκινο πλακέ πιθανότατα να μην υπάρχει στον κόσμο. Οι περισσότεροι, με το που το αντικρίζουν, το απορρίπτουν αυτομάτως ως μεταλλαγμένο ή αφύσικο, ως κάτι τέλος πάντων επικίνδυνο για τον οργανισμό μας. Τίποτα όμως δεν θα μπορούσε να απέχει περισσότερο από την πραγματικότητα.

Τα ροδάκινα πλακέ (ή «ντόνατ» κατά τους Αμερικανούς και UFO κατά τους Αγγλους) υπάρχουν εδώ και δύο αιώνες. Κατάγονται από την Κίνα, αλλά η φήμη τους απογειώθηκε όταν ταξίδεψαν στις ΗΠΑ. Εκεί έγιναν και οι πρώτες διασταυρώσεις ποικιλιών, προκειμένου να πάρουν τα πιο νόστιμα υβρίδια.

Στην Ελλάδα καλλιεργούνται εδώ και 15 (!) χρόνια στην Εδεσσα και τη Βέροια, όπου παραδοσιακά ευδοκιμούν τα ροδάκινα. Το γιατί, ενώ είναι τόσο παλιά ποικιλία, άρχισαν να κυκλοφορούν πιο εντατικά τα τελευταία χρόνια δεν είναι ξεκάθαρο. Ισως να οφείλεται στο ότι οι παραγωγοί τα αποφεύγουν, λόγω του ότι μελανιάζουν εύκολα και μαλακώνουν, αν δε συγκομιστούν με ιδιαίτερη φροντίδα.

Πλεονέκτημά τους ως προς τα στρογγυλά, μεγάλα ροδάκινα είναι το γεγονός ότι η καλλιέργειά τους δεν είναι τόσο εντατικοποιημένη. Αυτό σημαίνει ότι δε χρησιμοποιούνται τόσα φυτοφάρμακα, ενώ τα φρούτα αφήνονται να ωριμάσουν με την ησυχία τους και ως εκ τούτου γίνονται πιο νόστιμα και ζουμερά.

Τα «ντονατσάκια» αυτά είναι πάρα πολύ γλυκά, με μεθυστικό άρωμα, χνουδωτή φλούδα (πιο λεπτή από αυτήν των μεγάλων), λευκή σάρκα και μικρό κουκούτσι. Μεγάλο ατού είναι ότι αντέχουν περισσότερες ημέρες στο ψυγείο απ’ ό,τι τα κλασικά ροδάκινα. Εχουν λιγότερο χυμό και γι’ αυτό είναι πολύ εύκολο να κοπούν με το χέρι -σε αυτό βοηθά και το σχήμα τους- αλλά και να φαγωθούν άνευ πιάτου, όπως τα βερίκοκα, χωρίς να υπάρχει κίνδυνος να λερωθούμε.

Επιστημονική ονομασία: Prunus persica
Θρεπτικά συστατικά: φυτικές ίνες, κάλιο, προβιταμίνη Α και βιταμίνη C
Θερμίδες: 39 kcal/100 γρ.

 

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ