ΕΛΛΑΔΑ

documenta 14: αποχαιρετισμός στην Αθήνα

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

To αθηναϊκό σκέλος της documenta 14 μόλις τελείωσε, δίνοντας το έναυσμα για έναν πρώτο απολογισμό, παρότι η έκθεση στο Κάσελ συνεχίζεται μέχρι και τις 17 Σεπτεμβρίου. Αν εξαιρέσει κανείς το Outlook του 2003-2004, το Athens by Art του 2004 (μια διοργάνωση του Δήμου Αθηναίων σε συνεργασία με το ελληνικό τμήμα της Διεθνούς Ενωσης Κριτικών Τέχνης) και τον «Μεγάλο Περίπατο» σε επιμέλεια της Αννας Καφέτση του 2006, η ελληνική πρωτεύουσα δεν είχε ζήσει εικαστικά γεγονότα αυτού του διαμετρήματος, τόσο σε αριθμό καλλιτεχνών όσο και στη διασπορά των εκθεσιακών χώρων.

Και η προσέλευση; Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία που δόθηκαν επισήμως από την πλευρά των διοργανωτών, η documenta 14 στην Αθήνα είχε λίγες ημέρες πριν από τη λήξη της (δηλαδή από 8/4 έως και 10/7) περισσότερες από 315.000 επισκέψεις στις εκθέσεις, στις εκδηλώσεις, στις συναυλίες, στα έργα σε δημόσιους χώρους κ.λπ. Το 47% των επισκεπτών ήταν Ελληνες, 25% Γερμανοί και οι υπόλοιποι από 57 χώρες σε όλο τον κόσμο. Η documenta 14 είναι μια διεθνής έκθεση που και στο Κάσελ προσελκύει επισκέπτες από όλο τον κόσμο. Συγκριτικά η documenta 13 είχε υποδεχθεί 60% Γερμανούς και 40% διεθνείς επισκέπτες.

Ακόμα, πάντως, δεν υπάρχουν τα τελικά ποσοστά, καθώς την τελευταία εβδομάδα παρατηρήθηκε μεγάλη αύξηση επισκεπτών, Ελλήνων και ξένων, οι οποίοι ήθελαν να προλάβουν την έκθεση πριν από την ολοκλήρωσή της. Είναι πολύ πιθανό ο πραγματικός αριθμός επισκεπτών να είναι μεγαλύτερος, αν λάβουμε υπόψη τις performances, τις δημόσιες δράσεις ή τα έργα που φιλοξενούνται σε δημόσιους χώρους.

Αξιοσημείωτη ήταν και η παρουσία των μαθητών. Από τα εγκαίνια της έκθεσης στην Αθήνα, περίπου 2.000 μαθητές (από 5 έως 17 ετών) επισκέφτηκαν και το ΕΜΣΤ και την ΑΣΚΤ, στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος «Μια εκπαίδευση» (Aneducation) της documenta 14. Εκεί γνώρισαν τι σημαίνει σύγχρονη τέχνη, εξοικειώθηκαν με υλικά που παραχώρησαν καλλιτέχνες και δημιούργησαν τα δικά τους έργα, με τη γλώσσα της σύγχρονης τέχνης.

H documenta 14 συνεργάστηκε στην Αθήνα με πολλά και σημαντικά πολιτιστικά ιδρύματα της χώρας: ΕΜΣΤ, Ωδείο Αθηνών, Μουσείο Μπενάκη, ΑΣΚΤ, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Βυζαντινό Μουσείο κ.ά. Σύμφωνα με τους διοργανωτές, μουσεία όπως το Επιγραφικό, το Ισλαμικό και η Πινακοθήκη Χατζηκυριάκου-Γκίκα είδαν τους τελευταίους μήνες μια πολύ σημαντική αύξηση της επισκεψιμότητάς τους, που άγγιζε ακόμη και τριπλάσια από την αντίστοιχη περίοδο άλλων ετών. Με αφορμή τη λήξη του ελληνικού σκέλους, η «Κ» φιλοξενεί τις απόψεις δύο ανθρώπων της τέχνης για τη συνεισφορά της έκθεσης στην Αθήνα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ