Η ιστορία της ελληνικής ακτοπλοΐας παρουσιάζεται στη Σύρο

Η ιστορία της ελληνικής ακτοπλοΐας παρουσιάζεται στη Σύρο

2' 24" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τα πλοία έχουν τη δική τους γοητευτική ιστορία. Και ο πλους τους μέσα στον χρόνο αποκαλύπτει τις περιπέτειες των ανθρώπων που βρέθηκαν στο κατάστρωμα και στη γέφυρά τους. Μια έκθεση στην έπαυλη Τσιροπινά στη Δελαγράτσια της Σύρου, αφιερωμένη στα πεπραγμένα της ελληνικής ακτοπλοΐας από το 1945 έως και το 1995, μας ταξιδεύει πίσω στον χρόνο, για να μας θυμίσει πως τα καράβια αποτέλεσαν την πιο «αξιόπιστη» γέφυρα ανάμεσα στα νησιά μας και στη στεριά.

Μέσα από το πλούσιο αρχείο του Ερμουπολίτη Γιώργου Φουστάνου, μελετητή της ελληνικής ναυτιλίας και δημιουργού του ψηφιακού μουσείου Greekshippingmiracle.org, οι θεατές ανιχνεύουν τη διαδρομή ενός κλάδου που μεταμόρφωσε τη χώρα μας τις κρίσιμες δεκαετίες μετά τον Πόλεμο. Η ακτοπλοΐα ήταν εκείνη που συνέβαλε αποφασιστικά στην άνοδο του επιπέδου ζωής των νησιωτών αλλά και στην τουριστική ανάπτυξη. Εβαλε τις βάσεις για την τακτική επικοινωνία που έβγαλε τους νησιώτες από την απομόνωση στην καθημερινότητά τους.

Στο αφιέρωμα, που εντάσσεται στο εφετινό πολιτιστικό πρόγραμμα του δήμου και φιλοξενήθηκε πρώτα στην αίθουσα Τέχνης Γ. & Ε. Βάτη, συμπεριλαμβάνεται το σύνολο σχεδόν των πλοίων που πραγματοποίησαν δρομολόγια με αφετηρία τον Πειραιά στην προαναφερθείσα περίοδο: 144 συνολικά καράβια παρουσιάζονται μέσα από μια σπάνια συλλογή φωτογραφικού και έντυπου υλικού που υπερβαίνει τις 1.000 εικόνες, ενώ παράλληλα αναφέρεται το πλήρες ιστορικό τους. Ενας σημαντικός αριθμός των πλοίων έχουν μάλιστα φωτογραφηθεί από τον ίδιο τον Γ. Φουστάνο που εργάστηκε στον χώρο της ναυτιλίας, με εφοπλιστική ρίζα τόσο από τον πατέρα όσο και από τη μητέρα του, η οποία προερχόταν από την οικογένεια Βαλμά.

Η εκκίνηση της έκθεσης γίνεται με τα τρία ακτοπλοϊκά πλοία «Ναυσικά», «Ελένη» και «Κορυτσά», τα μοναδικά που επιβίωσαν του Πολέμου. Στη συνέχεια ιχνηλατούνται οι προσπάθειες πολλών πλοιοκτητών που επιχείρησαν χωρίς την παραμικρή κρατική βοήθεια να αποκαταστήσουν την επικοινωνία των νησιών μας με την ηπειρωτική Ελλάδα. Οι ακτοπλόοι της μεταπολεμικής εποχής, με την αξιοποίηση παλαιών βρετανικών θαλαμηγών και τη μετασκευή πολεμικών σκαφών σε επιβατηγά, συνέβαλαν σημαντικά στην προσπάθεια ανασυγκρότησης της χώρας. Βέβαια η ακτοπλοΐα, που είχε πάντοτε στον λαιμό της τη θηλιά του κράτους, δεν κατάφερε ποτέ να βαδίσει στα τολμηρά χνάρια της ελληνικής ναυτιλίας η οποία διέπρεψε και διαπρέπει ακόμα εκτός συνόρων. Ωστόσο, η σημασία της είναι τεράστια.

Στην ομιλία του στα εγκαίνια της έκθεσης πριν από μερικές ημέρες, ο Γιώργος Φουστάνος έκανε μια ειδική μνεία στη Σύρο και στον δικό της ρόλο στους θαλάσσιους δρόμους: «Από το 1857, η Ερμούπολη, δημιούργημα χιλιάδων προσφύγων από διάφορα μέρη της Ελλάδας, υπήρξε η έδρα της πρώτης ελληνικής ατμοπλοϊκής επιχείρησης η οποία απέκτησε και διαχειρίστηκε επιβατηγά πλοία. Αυτό συνέβαλε αποφασιστικά στην εξέλιξή της ως τόπου υψηλών προδιαγραφών, ο οποίος στέγαζε τη δραστηριότητα σημαντικών ανθρώπων μιας ραγδαία ανερχόμενης αστικής τάξης που δεν είχε τίποτα να ζηλέψει από μεγάλα προηγμένα ευρωπαϊκά κέντρα».

Η έκθεση στην έπαυλη Τσιροπινά θα διαρκέσει μέχρι τα τέλη Αυγούστου και από τον Οκτώβριο θα μεταφερθεί στην Πινακοθήκη Κυκλάδων. To υλικό στη συνέχεια θα δωρηθεί στο Βιομηχανικό Μουσείο Σύρου για να εκτίθεται σε μόνιμη βάση.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή