Τρεις ζωγράφοι, ένα σώμα

2' 18" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Δεν υπάρχει καλλιτέχνης που να μην έχει αναμετρηθεί με το γυμνό. Η σπουδή στο σώμα και στην ανατομία του είναι τόσο αρχαία όσο η ιατρική και η τέχνη. Από τον Γκόγια και τη «Γυμνή Μάγια» μέχρι την «Big Sue» του Λούσιαν Φρόιντ, οι ζωγράφοι στάθηκαν αντιμέτωποι με τα μοντέλα ή με τη φαντασία τους και χειρίστηκαν το ίδιο ζήτημα με χιλιάδες τρόπους. Και τα έργα τους εκπαίδευσαν το βλέμμα μας. Οπως έχει επισημάνει συχνά και η Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, ακόμη και στη χώρα μας σε μια πιο συντηρητική περίοδο βρέθηκαν ζωγράφοι –όπως ο Γιάννης Μόραλης για το γυναικείο γυμνό και ο Γιάννης Τσαρούχης για το ανδρικό– που μας εξοικείωσαν με το θέ (α)μα.

Τρεις νεότεροι Ελληνες ζωγράφοι, φίλοι μεταξύ τους, που πέρασαν από το ατελιέ του Λεονάρντο Κρεμονίνι στην Beaux Arts του Παρισιού, αποφάσισαν να συνεκθέσουν στη Σύρο φέτος το καλοκαίρι έργα αφιερωμένα σε γυμνά σώματα.

Η Μαρία Φιλοπούλου, ο Γιώργος Ρόρρης και ο Αλέξης Βερούκας συμμετέχουν στην έκθεση «Περί Σωμάτων» που θα ανοίξει στις 3 Αυγούστου στην Πινακοθήκη Κυκλάδων, σε επιμέλεια του Γιώργου Αλτουβά. «Η ιδέα ήταν να δείξουμε πώς τρεις ζωγράφοι, που φοίτησαν κοντά στον ίδιο δάσκαλο και που αγαπούν αυτό το θέμα, εκφράζονται με εντελώς διαφορετικό τρόπο. Και έτσι, όταν μας το πρότεινε ο Γιώργος Αλτουβάς, δεχθήκαμε να διαλέξουμε μερικά έργα από τη δουλειά μας που να αποτυπώνουν αυτήν την διαδρομή του γυμνού μέσα στα χρόνια και να αντανακλούν και τη δική μας ωρίμανση», εξηγεί στην «Κ» η Μαρία Φιλοπούλου. Τόσο εκείνη όσο και ο Γιώργος Ρόρρης θα παρουσιάσουν κυρίως δημιουργίες που έχουν κάνει στο παρελθόν, με μερικές νέες προσθήκες. Ο Αλέξης Βερούκας ετοιμάζει μια μικρή έκπληξη που θα τη δούμε στην Ερμούπολη. Ο κάθε ζωγράφος θα συμμετάσχει με περίπου οκτώ μεγάλα έργα, στην αίθουσα που έχει προσφάτως ανακαινισθεί με δαπάνες του ιδρύματος του εφοπλιστή Αντώνη Κομνηνού.

Γεννημένοι και οι τρεις στη δεκαετία του ’60, με θητεία στο Παρίσι και αγάπη για την παραστατική ζωγραφική, εστιάζουν στο γυμνό από εντελώς άλλη οπτική. Η Φιλοπούλου επιλέγει να τοποθετήσει τα γυμνά κορμιά κάτω από τον ήλιο, μέσα στη θάλασσα ή κάτω από τους καταρράκτες. Τίποτα δεν μένει κρυφό στη φιλόξενη «στέγη» του ελληνικού καλοκαιριού, στη χαλάρωση της ευδαιμονίας.

Ο Γιώργος Ρόρρης, που έχει αναπτύξει όλη του τη ζωγραφική στη σχέση με το μοντέλο, κλείνει το γυμνό σώμα στις συνθήκες του τεχνητού φωτός που επικρατούν στο εργαστήριό του στο κέντρο της Αθήνας. Μόνο τον τελευταίο καιρό βλέπει κανείς στους πίνακές του ένα ανοιχτό παράθυρο, με θέα πάντοτε αστική, σαν δίοδο προς την πόλη.

Ο Αλέξης Βερούκας έχει ίσως την πιο αυτοβιογραφική και τολμηρή προσέγγιση στο θέμα αυτό, χωρίς να σημαίνει ότι έχει ζωγραφίσει μοναχά τον εαυτό του ή τους οικείους του. Πολλά από τα έργα του είναι σαν ένα ημερολόγιο εικόνων και σκέψεων.

​​Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 3 Σεπτεμβρίου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή