ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Ισπανικό θρίλερ μυστηρίου και Τζέιν Οστιν

ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΧΑΡΜΠΗΣ

Η Κέιτ Μπέκινσεϊλ και η Κλοέ Σεβινί πρωταγωνιστούν στο «Ερωτες και φιλίες».

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Καθώς το ισπανικό σινεμά συνεχίζει να μας βομβαρδίζει με ποιοτικά θρίλερ, οι Βρετανοί ποντάρουν στο σίγουρο «άλογο» της Τζέιν Οστιν, σε μια κινηματογραφική εβδομάδα πάντως που είναι μάλλον από τις πιο ήσυχες του φετινού καλοκαιριού. Ξεκινώντας από τους Ισπανούς λοιπόν, έχουμε τον «Αόρατο Επισκέπτη», ταινία-επιστροφή για τον Καταλανό Οριόλ Πάουλο («Το Σώμα»), ο οποίος εδώ συνθέτει έναν ακόμα πιο περίπλοκο καμβά, ωθώντας το υποείδος του μυστηρίου –και ανά στιγμές τον θεατή– στα όριά του. Η ιστορία του, ωστόσο, έχει αρκετά περισσότερα να προσφέρει από ένα απλό αίνιγμα.

Ο Αντρέα Ντόρια είναι ένας νέος και επιτυχημένος επιχειρηματίας. Μια μέρα ξυπνά κλειδωμένος σε ένα δωμάτιο ξενοδοχείου, ενώ δίπλα του βρίσκεται το νεκρό κορμί της ερωμένης του Λάουρα. Αναζητώντας σανίδα σωτηρίας και άλλοθι για το έγκλημα, ο Ντόρια θα προσλάβει μια διάσημη δικηγόρο, η οποία σε μια ολονύκτια συνεδρία θα προσπαθήσει να ξεκαθαρίσει τι συνέβη τη νύχτα του φονικού αλλά και τα γεγονότα που οδήγησαν σε αυτό. Καθώς οι αποκαλύψεις διαδέχονται η μία την άλλη, οι δυο τους θα καταλάβουν πως ο χρόνος, όπως και οι επιλογές τους, λιγοστεύουν δραματικά.

Ο Πάουλο τοποθετεί εδώ τον θεατή του ανάμεσα σε δύο εγκλήματα, απλώνοντας παράλληλα στα πόδια του ένα μισοφτιαγμένο, περίπλοκο παζλ. Στη συνέχεια του παρουσιάζει σταδιακά νέα κομμάτια, κάποια από τα οποία ταιριάζουν στα κενά και άλλα όχι. Ακολουθώντας αυτό το σύστημα μέχρι τέλους, σκιαγραφεί τους χαρακτήρες του, με τα διαφορετικά ψυχολογικά και κοινωνικά τους φορτία: το ένστικτο της αυτοσυντήρησης, πολύ ισχυρό σε όσους έχουν πραγματικά πολλά να χάσουν, μπαίνει απέναντι στις ηθικές αναστολές αλλά και στον ανείπωτο πόνο ενός πατέρα που χάνει το παιδί του. Επιπλέον το προφίλ όλων καθορίζεται κι από το κοινωνικό-ταξικό τους πρόσημο, στοιχείο το οποίο περνά διακριτικά –αλλά ξεκάθαρα– μέσα από την αφήγηση.

Εξίσου διακριτικό (και ταυτόχρονα σατιρικό πάνω στην ίδια τη διακριτικότητα) είναι και το «Ερωτες και φιλίες» (***), στο οποίο ο Γουίτ Στίλμαν («The Last Days of Disco») μεταφέρει στην οθόνη ένα από τα λιγότερο γνωστά έργα της Τζέιν Οστιν. Πρωταγωνίστρια είναι η Λαίδη Σούζαν Ντόιλ (Κέιτ Μπέκινσεϊλ), μια πανέμορφη και... ζωηρή χήρα της αριστοκρατίας, η οπoία έχει βαλθεί να βρει νέο σύζυγο τόσο για την ίδια όσο και για τη νεαρή κόρη της. Κάποιοι ωστόσο από τους θαυμαστές της είναι ήδη δεσμευμένοι, οπότε τα σχόλια και οι επικρίσεις στους υψηλούς κύκλους δεν αργούν να ξαναρχίσουν.

Μια ταινία που θα μπορούσε να είναι βαρετή έως... αυτοχειρίας, μετατρέπεται σε αληθινά απολαυστική χάρη στη φρέσκια ματιά και τη σεναριακή σπιρτάδα του Στίλμαν. Η ιδιαίτερη σάτιρα και το χιούμορ που ήδη ενυπάρχουν στην ιστορία της Τζέιν Οστιν, τονίζονται και εκμοντερνίζονται, σε ένα σύνολο που πάντως παραμένει καθαρά στην κατηγορία του φιλμ εποχής.

Κυκλοφορεί ακόμα σε επανέκδοση το «Ακατόνε» (****½), εμβληματικό ντεμπούτο του Πιερ Πάολο Παζολίνι. Ο Ιταλός κινηματογραφιστής και συγγραφέας ταράζει τα νερά του νεορεαλισμού, προσφέροντας μια νέα, ρηξικέλευθη οπτική πάνω στη ζωή και τα πάθη των προλετάριων. Oι πανίσχυρες, ποιητικές εικόνες που θα σημαδέψουν ολόκληρο το έργο του παρουσιάζονται ήδη εδώ, σε λιτή, ασπρόμαυρη φωτογραφία.

CINEMA ALERT

Ολόκληρη συζήτηση άνοιξε για την cameo εμφάνιση του Εντ Σίραν στο πρώτο επεισόδιο του «Game of Thrones». Ο δημοφιλής ποπ μουσικός συμμετείχε σε μια σκηνή, ως στρατιώτης που ξεκουράζεται από τον δρόμο και επί τη ευκαιρία λέει κι ένα... τραγουδάκι για να περάσει πιο ευχάριστα η ώρα. Και έπεσαν όλοι να τον «φάνε», διότι, λέει, όλη την υπόλοιπη ώρα απλώς χαμογελούσε αμήχανα. Ο σκηνοθέτης του επεισοδίου Τζέρεμι Ποντέσουα έσπευσε, πάντως, να τον υπερασπιστεί, λέγοντας πως «μπήκε αμέσως στο πνεύμα της σειράς». Είτε έχει δίκιο είτε όχι, η αλήθεια είναι πως ο Σίραν δεν τα πήγε χειρότερα από τον οποιονδήποτε άγνωστο ηθοποιό που η τύχη του είναι να πει όλη κι όλη μια ατάκα σε ένα τέτοιο μεγάλο σόου.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ