Κυνηγώντας τα ανασφάλιστα με… τρύπια απόχη

Κυνηγώντας τα ανασφάλιστα με… τρύπια απόχη

5' 36" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τ​​ον Ιούνιο παρακολουθήσαμε μια ιλαροτραγική ιστορία σχετικά με την προσπάθεια της κυβέρνησης να εντοπίσει και να επιβάλει πρόστιμα στα ανασφάλιστα οχήματα. Υστερα από τα πολλά λάθη που εντοπίστηκαν, αναγκάστηκε να κάνει πίσω, να δώσει παρατάσεις και να καλέσει τους πολίτες να διορθώσουν τα λάθη που έκαναν οι ίδιοι οι κυβερνώντες, και κατά συνέπεια να χάσει πολλά έσοδα, γιατί οι περισσότεροι θα τρέξουν να ασφαλίσουν τα οχήματά τους προκειμένου να γλιτώσουν το πρόστιμο. Ετσι, ενώ περίμεναν να εισπράξουν περίπου 250 εκατομμύρια ευρώ από τα ανασφάλιστα οχήματα, από επιπολαιότητα και προχειρότητα θα εισπράξουν πολύ λιγότερα και θα αναζητούν άλλους τρόπους για να καλύψουν το κενό.

Η χρονική εξέλιξη (time-line) της ιστορίας αυτής είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτική. Ετσι αναζήτησα στο Google το λήμμα «ανασφάλιστα οχήματα». Βρήκα πολλές αναφορές, αλλά επέλεξα μόνο μερικές από τις αναρτήσεις για το θέμα από το iefimerida.gr. Σας παραθέτω τους τίτλους ορισμένων αναρτήσεων και την ημερομηνία δημοσίευσής τους:

9-6-2012 «Φακέλωμα» αυτοκινήτων για να πιάσουν τα 2 εκατομμύρια ανασφάλιστα οχήματα.

20-8-2012 Σαφάρι για ανασφάλιστα οχήματα – Ερχονται πρόστιμα «μαμούθ».

26-9-2012 Πρόστιμα «φωτιά» για τα 2 εκατομμύρια ανασφάλιστα οχήματα.

7-6-2013 Ραβασάκια στους ιδιοκτήτες ανασφάλιστων οχημάτων – Ερχονται και τα πρόστιμα.

23-1-2014 Και τώρα πρόστιμα 1.000 ευρώ – Σαρωτικοί έλεγχοι για τα ανασφάλιστα οχήματα.

19-6-2014 Ούτε μία ημέρα χάριτος για τα ανασφάλιστα Ι.Χ. – Βροχή τα πρόστιμα, θα φτάνουν τα 750 ευρώ.

16-7-2014 Σε 600.000 μειώθηκαν τα ανασφάλιστα οχήματα – Είχαν φτάσει το 1,5 εκατομμύριο στο παρελθόν.

17-6-2015 Ξεκινούν οι έλεγχοι για τα ανασφάλιστα οχήματα.

17-2-2016 «Μπλόκο» στα ανασφάλιστα οχήματα μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου.

23-2-2016 «Ραβασάκια» σε 1 εκατ. οδηγούς για τα ανασφάλιστα οχήματα – Πόσο είναι το πρόστιμο.

13-3-2016 Σχέδιο του ΥΠΟΙΚ: Με τσιπάκι θα εντοπίζονται τα ανασφάλιστα οχήματα.

2-6-2017 Ραβασάκια σε 1 εκατ. ιδιοκτήτες ανασφάλιστων Ι.Χ. – Πρώτο πρόστιμο 250 ευρώ.

6-6-2017 Λάθη στο σύστημα βγάζουν ανασφάλιστα 200.000 οχήματα -Τι πρέπει να ξέρουν οι ιδιοκτήτες.

20-6-2017 Πονοκέφαλος για την κυβέρνηση τα λάθη στα ανασφάλιστα Ι.Χ. – Στα χέρια Τσακαλώτου και Σπίρτζη οι αποφάσεις.

22-6-2017 Τι πρέπει να κάνουν όσοι έλαβαν ειδοποιητήριο για ανασφάλιστο όχημα – Τι ισχύει με το πρόστιμο.

Μια πρόχειρη επισκόπηση των παραπάνω αναδεικνύει τρία θέματα:

1. «Ολο θα και θα και θα, πάψε βρε παραμυθά». Από το 2012 όλοι οι «αρμόδιοι» εξαγγέλλουν την αποκάλυψη και επιβολή προστίμων στα ανασφάλιστα οχήματα και ύστερα από πέντε και κάτι χρόνια κατέληξαν σε φιάσκο. Αυτό είναι χαρακτηριστικό όλων των πολιτικών μας. Βιάζονται να αναγγείλουν κάποιο έργο, σπάνια προετοιμάζονται κατάλληλα και συνήθως καταλήγουν σε αποτυχία.

2. Η έλλειψη σχεδιασμού είναι ολοφάνερη από την προχειρότητα που αναγγέλλονται οι ημερομηνίες, οι οποίες συνεχώς αναβάλλονται, αλλά κυριότερα από το ύψος των προστίμων. Τα πρόστιμα μεταβάλλονται από 1.000 ευρώ σε 750 ευρώ και στο τέλος σε 250 ευρώ.

3. Δεν είχαν την παραμικρή εκτίμηση για τα ανασφάλιστα οχήματα. Το πλήθος παλινδρομεί από 2 εκατομμύρια σε 1,5 εκατομμύριο, μετά σε 600 χιλιάδες και τέλος σε 1 εκατομμύριο με πάρα πολλά λάθη, τα οποία εκτιμάται ότι κυμαίνονται μεταξύ 200 και 300 χιλιάδων οχημάτων.

Πάμε τώρα στην ουσία του προβλήματος. Ομολογώ ότι δεν έχω την παραμικρή ιδέα για τη μεθοδολογία που εφάρμοσαν στη διασταύρωση των διαφόρων αρχείων οχημάτων ώστε να εντοπίσουν τα ανασφάλιστα, αλλά ελάχιστη σημασία έχει. Προσωπικά πιστεύω ότι και στην περίπτωση αυτή υπεισέρχεται μια άλλη παθογένεια που την έχω συναντήσει πολλές φορές στο ελληνικό Δημόσιο. Είναι η παθογένεια του 100%. Δηλαδή, πάντοτε προσπαθούμε να επιτύχουμε το 100%, ενώ είναι γνωστό στους πάντες ότι στην πληροφορική και σε πολλά άλλα ζητήματα (σχεδόν παντού) ισχύει η περίφημη Αρχή του Pareto, η οποία διατυπώθηκε το 1896. Με απλά λόγια η Αρχή του Pareto λέει ότι με το 20% της προσπάθειας επιτυγχάνεται το 80% του στόχου. Οσες φορές προσπάθησα να περάσω αυτό το μήνυμα, ομολογώ ότι απέτυχα. Για κάθε πρόταση που αντιμετώπιζε με ελάχιστη προσπάθεια τον κύριο όγκο ενός προβλήματος, πάντοτε θα βρισκόταν κάποιος που έβαζε τον δικό του εμπόδιο, αναφέροντας κάποια σπάνια υποπερίπτωση που δεν αντιμετωπιζόταν με την προτεινόμενη λύση.

Είμαι πεπεισμένος ότι, και στην περίπτωση αυτή, κάτι παρόμοιο έχει γίνει. Προσπάθησαν να λύσουν το 100% του προβλήματος, αντί να προσεγγίσουν σταδιακά. Είναι όντως πολύ περίεργο το πώς κατέληξαν στο φιάσκο. Δεν έχω κανένα σκοπό να σας ταλαιπωρήσω με μηχανογραφική ανάλυση του προβλήματος. Πάντως χρειάζεται εντελώς ιδιαίτερη προσπάθεια για να δημιουργηθεί τέτοιο θέμα, ενώ όλα τα στοιχεία (θεωρητικά) υπάρχουν σε ψηφιακή μορφή και παράλληλα διαθέτουν ένα κοινό και μοναδικό κλειδί, τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος. Αντί να προσπαθήσουν να διασταυρώσουν πολλά αρχεία, μπορούσαν να ξεκινήσουν με μόνο δύο αρχεία: το αρχείο του Taxis βάσει του οποίου πληρώνουμε τα τέλη κυκλοφορίας, το οποίο θεωρητικά είναι ενημερωμένο για τα ακινητοποιημένα αυτοκίνητα, και το αρχείο των ασφαλισμένων οχημάτων από την Ενωση Ασφαλιστικών Εταιρειών. Οσα υπάρχουν στο Taxis, αλλά δεν υπάρχουν στο αρχείο των Ασφαλιστικών, είναι ανασφάλιστα. Σε επόμενο στάδιο μπορούσαν να αναζητηθούν και τα οχήματα που υπάρχουν στο αρχείο του υπουργείου Μεταφορών και δεν υπάρχουν στο αρχείο του Taxis. Αλλά είπαμε, στο Δημόσιο ισχύει ο κανόνας του 100% και αγνοείται παντελώς η Αρχή του Vilfredo Pareto.

Εκτος αν… Και αυτό είναι ένα πολύ μεγάλο ΑΝ, κάποια από τα στοιχεία των αρχείων έχουν υποστεί σκόπιμη αλλοίωση. Με άλλα λόγια, έβαλε το αόρατο χέρι της η Ελληνική Εφευρετικότητα, η οποία, προκειμένου να γλιτώσει φόρους και τέλη, ανακαλύπτει νέους τρόπους καταδολίευσης των στοιχείων. Είμαι σε θέση να γνωρίζω και δεν θα δεχθώ καμία διάψευση (όπως συνηθίζει να γράφει ο καλός φίλος και δημοσιογράφος Γιώργος Παπαχρήστος) ότι πριν από μερικά χρόνια έγινε διασταύρωση μεταξύ των στοιχείων που στέλνει το υπουργείο Μεταφορών στη Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων και διαπιστώθηκε ότι κάμποσα οχήματα μεγάλου κυβισμού χάνουν τα… κυβικά τους με την πάροδο του χρόνου, ενώ διατηρούν την ίδια πινακίδα και τον ίδιο αριθμό πλαισίου. Θαύμα, θαύμα, φώναξαν αυτοί που το διαπίστωσαν, αλλά από όσο γνωρίζω το θέμα έμεινε στη διαπίστωση του θαύματος, χωρίς συνέπειες για κανέναν.

Για του λόγου το αληθές, ιδού τρία παραδείγματα από τα πολλά που είδα:

1. Mercedes-Benz με Αρ. Κυκλοφορίας που αρχίζει με Α και Αριθμό Πλαισίου που τελειώνει σε 36, τον 6/2009 είχε 3.199 κυβικά μηχανή, αλλά τον 12/2010 η μηχανή αδυνάτισε στα 1.796 κυβικά.

2. Audi με Αρ. Κυκλοφορίας που αρχίζει με Ι και Αριθμό Πλαισίου που τελειώνει σε 00, τον 6/2008 είχε 3.123 κυβικά μηχανή, αλλά τον 8/2009 η μηχανή αδυνάτισε στα 1.798 κυβικά.

3. BMW με Αρ. Κυκλοφορίας που αρχίζει με I και Αριθμό Πλαισίου που τελειώνει σε 52, τον 12/2009 είχε 3.795 κυβικά μηχανή, αλλά τον 12/2010 η μηχανή αδυνάτισε στα 1.795 κυβικά.

Φαίνεται ότι, στην Ελλάδα των θαυμάτων, λειτουργούν Ινστιτούτα Αδυνατίσματος Οχημάτων τα οποία, έναντι αμοιβής, σου κατεβάζουν τα κυβικά για να πληρώνεις λιγότερα τέλη κυκλοφορίας και να μειώνουν σημαντικά τα τεκμήρια για περιορισμό της φορολογίας. Θαύμα, θαύμα!!! Δεν έχετε παράπονο. Πληροφορηθήκατε για μια άλλη ελληνική εφεύρεση φοροκλοπής! Αν αυτή την εφευρετικότητά μας την είχαμε διοχετεύσει σε παραγωγικές δράσεις, θα είχαμε κυριαρχήσει στην υφήλιο!

* Ο κ. Ανδρέας Δρυμιώτης είναι σύμβουλος επιχειρήσεων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή