ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κενές υποσχέσεις και νομική κάλυψη για... απείθεια

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΣ

«Πρόκειται για απολύτως εκμαυλιστικό νομοσχέδιο, με προσβάλλει βαθύτατα», σχολιάζει ο βουλευτής του Ποταμιού, Π. Καρκατσούλης.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ο κ. Παναγιώτης Καρκατσούλης έχει δει πολλά στις δεκαετίες ενασχόλησής του με τη δημόσια διοίκηση. Το νέο νομοσχέδιο για τους ΟΤΑ, ωστόσο, έχει φέρει τον πρώην βουλευτή του Ποταμιού στα όριά του. Στη δημοσιότητα των τελευταίων ημερών σχετικά με το νομοσχέδιο κυριάρχησαν διάφορα επιδόματα που επεκτείνονται, διάφορα χρέη που καταργούνται και, φυσικά, οι ηρωικές προσπάθειες του ΣΥΡΙΖΑ, ενάντια σε κάθε λογής θεσμικά εμπόδια, να προσλάβει όποιον μπορεί, όπου μπορεί.

Ο κ. Καρκατσούλης ωστόσο εστιάζει, πριν από όλα αυτά, στο άρθρο 100 του νομοσχεδίου, που κατατέθηκε στις 12 Ιουλίου στη Βουλή, «χωρίς καν να αναρτηθεί για λίγες ώρες στο opengov για διαβούλευση, όπως γινόταν ακόμα και στα χειρότερα νομοσχέδια που έχουν φέρει προς ψήφιση», όπως παρατηρεί.

Το συγκεκριμένο άρθρο ορίζει ότι «παύουν οριστικά οι πειθαρχικές διώξεις που ασκήθηκαν» βάσει του ν. 4093/2012 «κατά δημοτικών υπαλλήλων και αρμοδίων προς διορισμό οργάνων των ΟΤΑ, οι οποίοι δεν παρέδωσαν στοιχεία για τους εργαζόμενους των ΟΤΑ στο πρώην υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης». Προσθέτει δε ότι «ασκηθείσες πειθαρχικές διαδικασίες για την αιτία αυτή θεωρούνται ως μη γενόμενες και τυχόν επιβληθείσες πειθαρχικές ποινές προστίμου διαγράφονται», ενώ «παύουν οριστικά οι ποινικές διώξεις» που ασκήθηκαν σχετικά με την υπόθεση αυτή.

«Εκμαυλιστικό»

Πρόκειται για «επικίνδυνο και ανήθικο» άρθρο, σημειώνει ο κ. Καρκατσούλης, ανίκανος να κρύψει τον θυμό του. Η συγκεκριμένη διάταξη, λέει, «ωθεί σε γενικευμένη απείθεια στο Δημόσιο». Η αιτιολογική έκθεση εξηγεί βοηθητικά ότι τα παραπτώματα όσων συνειδητά αγνόησαν τις οδηγίες του υπουργείου «δεν ενέχουν ηθική ή κοινωνική απαξία, αλλά, αντιθέτως, έγιναν προς χάριν της εύρυθμης λειτουργίας των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και λόγω των αυξημένων αναγκών τους σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού». «Πρόκειται για απολύτως εκμαυλιστικό νομοσχέδιο, με προσβάλλει βαθύτατα», σχολιάζει ο βουλευτής του Ποταμιού.

Το άρθρο 100 είναι απλά η κορυφή του παγόβουνου. Οπως αναφέρει ο κ. Καρκατσούλης, υπάρχει στο νομοσχέδιο σειρά προβλέψεων που οδηγεί σε απώλεια εσόδων ή σε αυξήσεις δαπανών όπου το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους δηλώνει αδυναμία εκτίμησης του δημοσιονομικού κόστους. Αναφέρεται, για παράδειγμα, στο άρθρο 45, που ορίζει ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές δήμων και περιφερειών προς τη φορολογική διοίκηση απαλλάσσονται αναδρομικά από «προσαυξήσεις, τόκους και πρόστιμα εκπρόθεσμης καταβολής», αρχής γενομένης από την έναρξη ισχύος του ν. 4314/2014 (παραμονή Χριστουγέννων του 2014)».

«Αυτό που με τρομάζει είναι ότι ενδέχεται να περιλαμβάνονται στις απαλλαγές τα νομικά πρόσωπα των ΟΤΑ», λέει ο βουλευτής, εξηγώντας ότι παγίως τα χρέη των οργανισμών αυτών, όταν καταργούνται ή χρεοκοπούν, μεταβιβάζονται στους οικείους δήμους. Εξίσου θολό είναι και το μέγεθος της απώλειας εσόδων που θα προκύψει από το άρθρο 64, που απαλλάσσει τους ΟΤΑ από την υποχρέωση καταβολή φόρου εισοδημάτων από ακίνητα για ένα ευρύ φάσμα κτιρίων που ανήκουν στους δήμους και τις περιφέρειες.

Στο πεδίο των νέων δαπανών, ο κ. Καρκατσούλης έχει μετρήσει 22 νέες κατηγορίες. Στο μέτωπο της επέκτασης των βαρέων και ανθυγιεινών, μεταξύ άλλων στους δικαιούχους των περισσότερων ειδών αδειών (συνδικαλιστικής, μητρότητας, αναρρωτικής κ.ο.κ.), εκφράζει τις αμφιβολίες του ότι θα κοστίσουν μόνο 4,7 εκατ. ευρώ ετησίως, όπως εκτιμά το αρμόδιο υπουργείο. Το νομοσχέδιο προβλέπει δαπάνες για τη μετακίνηση αντιπεριφερειαρχών και περιφερειακών συμβούλων και επαναφέρει την αντιμισθία για τους αντιδημάρχους (κόστος 11 εκατ. ευρώ) αλλά και τις αποζημιώσεις για τους συμμετέχοντες στα δημοτικά συμβούλια (6,73 εκατ. ευρώ) και άλλα συλλογικά όργανα. Οι ειδικοί και επιστημονικοί συνεργάτες, δικηγόροι ή άλλοι ελεύθεροι επαγγελματίες, που θα συμμετέχουν μετ’ αποδοχών στα συλλογικά αυτά όργανα, θα επιτρέπεται να συνεχίσουν παράλληλα το επάγγελμά τους. «Η δυνατότητα αυτή είχε καταργηθεί επί μνημονίων για όσους συμμετείχαν σε συλλογικά όργανα επί πληρωμής. Τώρα επαναφέρεται», σημειώνει ο κ. Καρκατσούλης.

Ο κ. Καρκατσούλης εκφράζει επίσης έντονο σκεπτικισμό ότι η νέα Ειδική Γραμματεία Ιθαγένειας θα κοστίζει μόλις 136.000 ευρώ το χρόνο, ενώ διερωτάται «γιατί ήταν αναγκαία αυτή η ίδρυση ενός νέου διοικητικού τομέα, όταν υπήρχε αρμόδια διεύθυνση». Αγνωστο είναι και το ποσό που θα δοθεί για υπερωρίες στα μέλη του Παρατηρητηρίου Αυτοτέλειας των ΟΤΑ – ένα όργανο που είχε συσταθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση για την παρακολούθηση της εκτέλεσης των προϋπολογισμών των ΟΤΑ. Ο βουλευτής του Ποταμιού υπενθυμίζει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ, ως αντιπολίτευση, στηλίτευσε την ύπαρξη του συγκεκριμένου οργάνου και, μάλιστα, επί υπουργίας Βούτση το καλοκαίρι του 2015, είχε προωθήσει νομοσχέδιο που προέβλεπε την κατάργησή του.

Απόπειρα μαζικών διορισμών

Η άλλη «εξωφρενική», κατά τον κ. Καρκατσούλη, πτυχή του νομοσχεδίου είναι η απόπειρα μαζικών διορισμών που επιχειρείται με τα άρθρα 80-82. Στο πρώτο εξ αυτών, ειδικότερα, αναφέρεται ότι οι καταταγέντες σε πίνακες διοριστέων του ΑΣΕΠ, που έχουν διοριστεί σε νομικά πρόσωπα των ΟΤΑ τα οποία έχουν καταργηθεί, «διορίζονται ή προσλαμβάνονται, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης, στον φορέα στον οποίο μεταφέρονται οι αρμοδιότητες του καταργηθέντος φορέα». Στο άρθρο 81 ορίζεται η διαδικασία για την πρόσληψη ατόμων που βρίσκονται σε οριστικούς ή προσωρινούς πίνακες διοριστέων, από την 1.1.2009 έως τα τέλη του 2015 (!).

Ο συνομιλητής της «Κ» σημειώνει ότι είναι «παντελώς άγνωστο πόσα άτομα αφορούν οι συγκεκριμένες διατάξεις». Κυρίως όμως, θεωρεί ότι πρόκειται για απόπειρα εξαπάτησης. «Η κυβέρνηση δεν θα μπορέσει να κάνει αυτές τις προσλήψεις, και το ξέρει», λέει. «Απλά θέλει να δείξει τις προθέσεις της, ώστε να μπορέσει να ρίξει την ευθύνη για τη μη υλοποίηση μετά στους κακούς δανειστές». Οι κενές οργανικές θέσεις που υπάρχουν, τονίζει, είναι πολύ λίγες, ενώ «οι Βρυξέλλες αποκλείεται να δεχθούν τη δημιουργία τεράστιου αριθμού προσωποπαγών θέσεων, για άτομα που ήταν σε φορείς που καταργήθηκαν».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ