ΒΙΒΛΙΟ

Η σταθερότητα των κλασικών

ΚΩΣΤΑΣ Θ. ΚΑΛΦΟΠΟΥΛΟΣ

«Σε εποχές κρίσης, ακόμα και ο αναγνώστης αναζητάει μια σταθερότητα και αυτή την προσφέρει η κλασική λογοτεχνία. Το κλασικό αντέχει στον χρόνο...»

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Στις νέες σειρές αστυνομικής λογοτεχνίας προστίθεται, αλλά και διαφοροποιείται από αυτές διακριτά, η νέα λογοτεχνική σειρά ALDINA/Μυστήριο των εκδόσεων Gutenberg, που ήδη παρουσιάστηκε με τέσσερις τίτλους των συγγραφέων Αρθουρ Κόναν Ντόιλ (Σ. Ιωαννίδης, «Κ», 9/72017), Αννα Κάθριν Γκριν και Ουίλκι Κόλινς, σε αναζήτηση των «μυστηρίων της ανθρώπινης ψυχής», όπως αναφέρεται και στον κατάλογο των εκδόσεων.

Η ALDINA εγκαινιάστηκε το 2016 και επεκτείνει ουσιαστικά την Orbis Literae, που σχεδίασε και υλοποίησε ο Δημήτρης Αρμάος (1959-2015), καθώς επικεντρώνεται κυρίως στους «θεμελιωτές» της αστυνομικής λογοτεχνίας και του μυστηρίου, κλασικούς αλλά και νεότερους. Με αφορμή την παρουσίαση της σειράς, συνομιλήσαμε με τον Κώστα Δαρδανό σχετικά με τα εκδοτικά και λογοτεχνικά ζητήματα που ανακύπτουν από την πρωτοβουλία αυτή.

Εργα αντοχής

«Η αρχή έγινε το 2014, όταν ο δημοσιογράφος και μεταφραστής Ερρίκος Μπαρτζινόπουλος πρότεινε στις εκδόσεις κάποιες μεταφράσεις του, μαζί και ορισμένους συγγραφείς για μία σειρά μυστηρίου», μας λέει ο Κώστας Δαρδανός. Στα ερωτήματα που προκύπτουν, σχετικά με την αναγκαιότητα, το κόστος, αλλά και την αγορά γύρω από το «αστυνομικό», ο εκδότης έχει πειστικές απαντήσεις, παραδεχόμενος εξαρχής ότι η σειρά είναι κοστοβόρα, αφού το κάθε βιβλίο στηρίζεται σε έγκυρες μεταφράσεις και επιμέλειες, μαζί με εισαγωγές και σχετικά επίμετρα, συμπεραίνοντας πως «έχουμε να κάνουμε με κριτικές εκδόσεις, αλλά και κλασικά έργα που αντέχουν στον χρόνο, ήγουν long seller».

O Κώστας Δαρδανός είναι από εκείνους τους εκδότες που εκτιμούν πως η κρίση είναι από μόνη της ευκαιρία και προσφέρει δυνατότητες σε όσους δεν περιχαρακώνονται σε αυτή. «Σε εποχές κρίσης ακόμα και ο αναγνώστης αναζητάει μια σταθερότητα και αυτή την προσφέρει η κλασική λογοτεχνία. Το κλασικό αντέχει στον χρόνο, σε αντίθεση με το μπεστ σέλερ», λέει χαρακτηριστικά. Απαντώντας στο ερώτημα κατά πόσον η σημερινή κατάσταση, αναφορικά με τον σύγχρονο «πολιτισμό της ανάγνωσης», όπως διαμορφώνεται από τις τεχνολογίες της επικοινωνίας, και την εγχώρια αναγνωστική παιδεία, επιτρέπουν τέτοια «ανοίγματα», ο Κώστας Δαρδανός παραμένει αισιόδοξος. «Το βιβλίο είναι ο χώρος που κατοικεί ο αναγνώστης, κι εμείς δικαιωνόμαστε, βγάζοντας ανταγωνιστικά βιβλία, σε ένα εκδοτικό πρόγραμμα παιδείας, με ποιοτικά κριτήρια», στοιχεία που αποτυπώνονται και στη νέα σειρά μυστηρίου.

Σύγχρονοι και νεότεροι

Αν τα ονόματα των Ουίλκινς και Ντόιλ είναι γνωστά σε όλους, η Αννα Κάθριν Γκριν (1846-1935) και ο Εμίλ Γκαμποριό (1832-1873) δεν είναι αυτονόητοι στο πλατύ αναγνωστικό κοινό. Η πρώτη, όπως έχουν επισημάνει έγκυροι μελετητές της αστυνομικής λογοτεχνίας, επηρέασε με το έργο της την Αγκαθα Κρίστι και υπήρξε από τις πρώτες συγγραφείς που ανέπτυξαν το αστυνομικό «παζλ» στην αφήγηση, ενώ ο Γκαμποριό, επηρεασμένος από τον Εντγκαρ Αλαν Πόε, έδωσε το δικό του συγγραφικό στίγμα, πρωτίστως στη γαλλική εκδοχή του roman policier, θεωρούμενος εκ των πατριαρχών του δημοφιλούς είδους στη χώρα που γέννησε τον «Φαντομά». Με την «Υπόθεση Λέβενγουορθ» της πρώτης και την «Υπόθεση Λερούζ» του δεύτερου, που αναμένεται να κυκλοφορήσει μέσα στον χειμώνα, η σειρά ALDINA/Μυστήριο εμπλουτίζει το εκδοτικό της πρόγραμμα, στο οποίο θα προστεθεί σύντομα το μυθιστόρημα του πρώην εισαγγελέα του Μπάρι και «διώκτη της Μαφίας», Gianrico Carofiglio («Με μάτια κλειστά»).

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ