ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ

Καλλιτέχνες που αμφισβήτησαν την κυριαρχία της λογικής

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΑΝΟΥΔΟΥ

H νέα έκθεση του Μet περιλαμβάνει 100 έργα Ευρωπαίων και Αμερικανών καλλιτεχνών.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΠΡΟ-ΒΟΛΕΣ

Από το αυτί του Βίνσεντ βαν Γκογκ έως την «Κραυγή» του Εντβαρντ Μουνκ, το «φλερτ» της τέχνης με την παράνοια είναι παλιά ιστορία. Πριν από 2,5 χιλιετίες, ο Πλάτων μιλούσε ήδη για τη «θεϊκή τρέλα» της έμπνευσης, ενώ στις μέρες μας οι ψυχίατροι επιβεβαιώνουν ότι οι καλλιτέχνες έχουν περισσότερες πιθανότητες να πάσχουν από κάποιες συναισθηματικές διαταραχές. Σε ορισμένες περιπτώσεις, όμως, αυτό που μοιάζει με σύμπτωμα διαταραγμένης προσωπικότητας είναι στην πραγματικότητα η συνειδητή προσπάθεια ενός δημιουργού να εκφράσει την αντίθεσή του στην κυριαρχία της «λογικής». Καρπός πενταετούς έρευνας, η νέα θεματική έκθεση του Μητροπολιτικού Μουσείου της Νέας Υόρκης εστιάζει ακριβώς στους καλλιτέχνες που θέλησαν να αμφισβητήσουν τη συμβατική πραγματικότητα και «παίζουν» με το μυαλό του θεατή χρησιμοποιώντας διάφορα τεχνάσματα.

Με τίτλο «Delirious: Art at the Limits of Reason», το αφιέρωμα περιλαμβάνει περίπου 100 έργα καλλιτεχνών που έζησαν και εργάστηκαν στα χρόνια της αμφισβήτησης, από το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου έως τη δεκαετία του 1980, στην Ευρώπη και τη Βόρεια και Νότια Αμερική. Ανάμεσά τους ο «πατέρας» της εννοιολογικής τέχνης Sol LeWitt, η Nancy Grossman, πιο γνωστή για τα γλυπτά ανθρώπινων κεφαλιών από ξύλο και δέρμα, ο συνθέτης και πρωτοπόρος της βίντεο αρτ Τony Conrad, η πρόωρα χαμένη γλύπτρια Eva Hesse και ο Δανός ζωγράφος της αφαίρεσης Αlfred Jensen. Οι τέσσερις ενότητες της έκθεσης, «Ιλιγγος», «Υπερβολή», «Ανουσιότητες» και «Παραμορφώσεις», προϊδεάζουν τον επισκέπτη για το τι έπεται και τον προκαλούν να σκεφτεί αν τελικά τα όρια ανάμεσα στη λογική και την τρέλα είναι «φυσικά» ή κατασκευασμένα.
Η έκθεση εγκαινιάζεται στις 13/9 στο Μet Breuer.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ