ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τα νέα δεδομένα στον διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες και το ΕΣΡ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Ο ΔΗΚΤΗΣ

Είναι διαφορετικό να πουλάς μια άδεια για ένα κατάστημα που πουλά νερά πάνω στην Ακρόπολη και είναι διαφορετικό όταν πουλάς δέκα άδειες για ισάριθμα καταστήματα στον ίδιο χώρο. Με το παράδειγμα αυτό ο πρόεδρος της Ενωσης Ιδιοκτητών Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας (ΕΙΤΗΣΕΕ), Πάνος Κυριακόπουλος, προσπάθησε να εξηγήσει στους δημοσιογράφους ότι είναι διαφορετικό το τίμημα όταν εκχωρούνται τέσσερις τηλεοπτικές άδειες και διαφορετικό όταν εκχωρούνται επτά ή περισσότερες. Σύμφωνα με τον κ. Κυριακόπουλο, ακόμη και τα 70 εκατ. ευρώ που έδωσε κάποιος έχουν οικονομική λογική. Σύμφωνα με το σκεπτικό του, οι τέσσερις αποκλεισμένοι (από σύνολο οκτώ καναλιών που λειτουργούνε σήμερα) ελέγχανε το 25% της ετήσιας διαφημιστικής αγοράς. Αυτό ανέρχεται σε περίπου 45 εκατ. ευρώ ετησίως ή περίπου 450 εκατ. ευρώ στη 10ετή διάρκεια ισχύος των εκχωρούμενων αδειών. Ως συνέπεια, για πολλούς είχε νόημα να διαθέσουν 70 εκατ. ευρώ ώστε να διεκδικήσουν μερίδιο στα 450 εκατ. ευρώ της επόμενης δεκαετίας. Οι επτά άδειες, που υποσχέθηκε κατ’ αρχάς το ΕΣΡ, αλλάζουν τα δεδομένα του παιχνιδιού και μάλιστα άρδην, αφού το μερίδιο των 45 εκατ. ευρώ εξανεμίζεται. Πάντως, όλα δείχνουν ότι το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ) είναι αποφασισμένο να κάνει τη δουλειά του. Στόχος του είναι να φέρει έναν αξιόπιστο και κυρίως σύννομο διαγωνισμό, παρά το γεγονός ότι ορισμένα κυβερνητικά στελέχη θέλουν να προχωρήσει γρήγορα ένας διαγωνισμός. Το ΕΣΡ θεωρεί ότι όσο εκκρεμεί η εκχώρηση των πολυπλεκτών από τη διακρατική διαπραγμάτευση που τώρα διεξάγεται, θα είναι ανέφικτη μια αδειοδότηση με δεδομένο ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν επιτρέπει την αποθεματοποίηση των συχνοτήτων. Οποιος την επιχειρήσει, απλώς θα χάσει τις συχνότητες που θα καταληφθούν από γειτονικά κράτη. Και το ΕΣΡ δεν θέλει να στιγματιστεί με ένα τέτοιο φιάσκο.

Οι συμβάσεις και ο κίνδυνος

Ενα κλειστό επάγγελμα στα ταξί θα δημιουργήσει η κυβέρνηση, αν υποχρεώσει τους κατόχους των Επιβατικών Δημοσίας Χρήσεως (ΕΔΧ) να προχωρήσουν σε τριετείς συμβάσεις με τους οδηγούς. Το μέτρο φαίνεται ν’ αποσκοπεί στον περιορισμό της επέκτασης των μεταφορικών υπηρεσιών μέσω του Διαδικτύου (Uber, Taxibeat κ.λπ.) στη χώρα, αλλά υποχρεώνει τους επιχειρηματίες να προχωρούν σε πολυετείς συμβάσεις με τους οδηγούς, σε μια αγορά που παρουσιάζει μεγάλη εργασιακή κινητικότητα. Το μέτρο σίγουρα δεν θα το επικροτήσουν ούτε οι ίδιοι οι κάτοχοι ΕΔΧ, αλλά ούτε και όσοι συνεργάζονται με την Uber ή άλλες παρόμοιες υπηρεσίες. Ο μόνος τρόπος αποτροπής είναι τα υψηλά πρόστιμα. Η πολιτεία σήμερα δεν έχει καμία εμπειρία από την πειρατεία στα ταξί –το φαινόμενο αυτό ευδοκίμησε δεκαετίες πολλές πριν στην Ελλάδα– αλλά σίγουρα δεν χρειάζονται επιπλέον διοικητικές πράξεις για τον περιορισμό του φαινομένου.

Τέταρτο το Χ.Α. φέτος διεθνώς σε κέρδη

Μπορεί το Χρηματιστήριο Αθηνών αυτή την εβδομάδα να απώλεσε μέρος των κερδών (33,31%) του Γενικού Δείκτη από την αρχή του 2017 που είχε καταγράψει στις 17 Ιουλίου 2017 (858,08 μονάδες), που είναι και το υψηλό έτους, ωστόσο παραμένει στην τέταρτη θέση παγκοσμίως μεταξύ των 97 χρηματιστηρίων με πρώτο το χρηματιστήριο του Καράκας στη Βενεζουέλα, που ενισχύεται σε ποσοστό 282%. Ακολουθεί το χρηματιστήριο της Ρίγας στην Εσθονία που ενισχύεται κατά 34,49%, ενώ τρίτο σε απόδοση είναι το χρηματιστήριο της Ουκρανίας με απόδοση 30,32%. Η Αθήνα κατέγραφε το απόγευμα της Παρασκευής συνολικά κέρδη 27,51% από το ξεκίνημα της χρονιάς. Ανάλογη επίδοση το Χ.Α. αλλά συνολικά για ολόκληρη της χρονικά είχε πετύχει το 2012 (+33,42% του Γενικού Δείκτη). Με βάση τα ιστορικά στοιχεία που υπάρχουν, η υψηλότερη ετήσια απόδοση (206,58%) έχει επιτευχθεί το 1972 και η χειρότερη (-65,50%) το 2008.

Οταν πετούν και οι... γαλοπούλες

Εν μέσω ισχυρής ζήτησης, ακόμη και για τα 100ετή ομόλογα της Αργεντινής, οι ξένοι επενδυτές εκτόξευσαν τις συναλλαγές του ελληνικού ομολόγου στις πέντε εκδόσεις με τον μεγαλύτερο όγκο συναλλαγών. Οι επενδυτές πιστεύουν ότι η χώρα τελικά θα λάβει τη φιλόδοξη ελάφρυνση του χρέους που ζητεί το ΔΝΤ, αλλά οι FT προειδοποιούν να μην ελπίζουν σε μια σύντομη ή εύκολη ένταξη της χώρας στο QE, καθώς αυτή μπορεί να γίνει μόνον εφόσον το χρέος της χώρας κριθεί βιώσιμο.

Οπως λέει στη στήλη ο ερευνητής του American Enterprise Institute Ντέσμοντ Λάχμαν, η υψηλή ζήτηση οφείλεται «σε χρόνια υπερβολικής ποσοτικής χαλάρωσης από τις μεγαλύτερες κεντρικές τράπεζες, που κάνει τους επενδυτές να αναλαμβάνουν υπερβολικό ρίσκο και επιβεβαιώνει το ρητό της Wall Street πως όταν είναι δυνατός ο άνεμος, ακόμη και οι γαλοπούλες πετούν».

Αλλαγές στη σύνθεση της Διυπουργικής Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων

Εκτός της μόνιμης σύνθεσης της Διυπουργικής Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων (ΔΕΣΕ) βρίσκονται πλέον οι υπουργοί Πολιτισμού και Αθλητισμού, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Εξωτερικών. Τούτο προβλέπει τροπολογία που κατατέθηκε σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών. Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση που συνόδευε την εν λόγω τροπολογία, η σύνθεση της ΔΕΣΕ τροποποιείται «με σκοπό την ταχεία διεκπεραίωση του διοικητικού έργου και τη διασφάλιση της διαφάνειας της διαδικασίας υπό έναν νέο ευέλικτο μηχανισμό». Στη μόνιμη σύνθεση της ΔΕΣΕ, πλέον, θα βρίσκονται μόνο οι υπουργοί Οικονομίας και Ανάπτυξης, Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, καθώς και ο υπουργός Επικρατείας, με τον τελευταίο να έχει την αρμοδιότητα να συνδράμει τον πρωθυπουργό για τα θέματα των επενδύσεων. Κατά περίπτωση θα συμμετέχουν και άλλοι υπουργοί που έχουν συναρμοδιότητα και θα έχουν και δικαίωμα ψήφου. Ας θυμίσουμε εδώ ότι η ΔΕΣΕ είναι το αρμόδιο όργανο για να χαρακτηρίζει μια επένδυση στρατηγική και να αποφασίζει την ένταξή της στο καθεστώς ταχείας αδειοδότησης (fast track). Το γεγονός, βεβαίως, ότι μέχρι στιγμής δεν έχει τεθεί σε παραγωγική λειτουργία καμία επένδυση από αυτές που μπήκαν στο fast track δεν οφείλεται στη σύνθεση της ΔΕΣΕ. Ωστόσο, είναι γνωστό ότι η συζήτηση επί κάποιων αιτημάτων καθυστέρησε λόγω των αντιρρήσεων ορισμένων υπουργείων.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ