ΕΛΛΑΔΑ

Καλοκαιρινές «πτήσεις» γνώσεως

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

Οι μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου παρακολούθησαν μαθήματα Βιολογίας, Ρομποτικής, Μαθηματικών, Συγγραφής, Κρυπτολογίας, Πιθανοτήτων και Θεωρίας Παιγνίων, Ποίησης και Πεζογραφίας.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ενα παιδί γυρνάει με κέφι την υδρόγειο σφαίρα και τη σταματάει ξαφνικά απλώνοντας τα δάχτυλά του πάνω της. Πόσα δάχτυλα του χεριού ακουμπούν σε στεριά και πόσα σε θάλασσα; Δίπλα του, ένα συνομήλικός του κάνει το ίδιο και μετά ο επόμενος και ο επόμενος. Δεν είναι μόνο ένα παιχνίδι, αποτελεί πείραμα στατιστικής που μαθαίνει στους μαθητές τον Ισχυρό Νόμο των Μεγάλων Αριθμών, ένα από τα πιο γνωστά αποτελέσματα της θεωρίας πιθανοτήτων.

«Είναι πιθανό να φέρεις διπλές; Μόνο έτσι θα μπορέσεις να παίξεις για συνεχόμενη φορά. Πόσο πιθανό είναι, όμως, να τύχεις δεύτερη φορά, συνεχόμενα, διπλές;», ρωτάει ο μαθηματικός τον 10χρονο Δημήτρη, που παίζει επιτραπέζιο παιχνίδι με τον φίλο του Μάκη. Στη διπλανή αίθουσα οι μαθητές επιχειρούν να κατασκευάσουν ένα ελικόπτερο και να προγραμματίσουν μια πειραματική πτήση. «Ωχ», λέει ο Γιώργος με αμηχανία, καθώς βλέπει να πέφτει το ελικόπτερο, πριν το σηκώσει και πάλι. Την ίδια στιγμή, μια βιολόγος διδάσκει τους εντυπωσιασμένους 11χρονους τη βιολογία των αισθήσεων.

Συνολικά, 100 μαθητές από την Γ΄ έως και την Στ΄ Δημοτικού μετείχαν στο 2ο Θερινό Πρόγραμμα του Κέντρου για Χαρισματικά-Ταλαντούχα Παιδιά (Center for Talented Youth - CTY Greece) του Kολεγίου Ανατόλια, που διοργανώθηκε στην Αθήνα. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα, που είναι ημερήσιας φοίτησης, περιλαμβάνει μαθήματα Βιολογίας, Ρομποτικής, Μαθηματικών, Επιστήμης και Μηχανικής, και Συγγραφής. Το αντίστοιχο θερινό πρόγραμμα στη Θεσσαλονίκη (όπου και η έδρα του Κολεγίου Ανατόλια) παρακολούθησαν 80 μαθητές Δημοτικού.

Εκτός από το θερινό πρόγραμμα για μαθητές Δημοτικού, διεξήχθη θερινό πρόγραμμα τριών εβδομάδων για 207 μαθητές Γυμνασίου έως και Β΄ Λυκείου στη Θεσσαλονίκη. Σε αυτό, τα παιδιά παρακολούθησαν μαθήματα πανεπιστημιακού επιπέδου όπως Κρυπτολογία, Εισαγωγή στις Βιοϊατρικές Επιστήμες, Πιθανότητες και Θεωρία Παιγνίων, Αρχές Σχεδίασης για Μηχανικούς, H Τέχνη και η Επιστήμη του Κινηματογράφου και Εισαγωγή στην Επιστήμη των Ηλεκτρονικών Υπολογιστών, Φιλοσοφία, Αρχές Μικροοικονομίας, Μαθηματικά Μοντέλα, Γενετική, Διεθνείς Σχέσεις, Ποίηση, Πεζογραφία.

Τα εκπαιδευτικά προγράμματα διάρκειας τριών εβδομάδων εκτυλίσσονται σε γιορτή μάθησης και χαράς για τους μαθητές που μετέχουν. «Το πρόγραμμα δεν απευθύνεται μόνο σε παιδιά που έχουν πολύ καλές επιδόσεις στο σχολείο. Απευθύνεται σε όλα τα παιδιά, μιας και τους δείχνει τη μέθοδο πώς να μαθαίνουν και να συνεργάζονται. Εχουμε και “άτακτους μαθητές” που παίρνουν φτερά συμμετέχοντας στο πρόγραμμα. Οι μέθοδοι διδασκαλίας είναι καινοτόμες και πρωτοποριακές και ανταποκρίνονται στις ανάγκες απόκτησης γνώσης των μαθητών», ανέφερε στην «Κ» η Γεωργία Τσουλφά, εκτελεστική διευθύντρια του Κέντρου για Χαρισματικά-Ταλαντούχα Παιδιά.

Νέα οπτική

«Τα παιδιά μαθαίνουν ότι είναι πολύ σημαντικό να σκεφτούν για να βρουν την απάντηση και όχι να την ξέρουν από πριν, έχοντάς την ίσως αποστηθίσει. Στο κέντρο βοηθάμε τα παιδιά να αλλάξουν τον τρόπο εκμάθησης και να εφαρμόσουν ό,τι έμαθαν στο σχολείο τους», προσθέτει από την πλευρά της η κ. Χάιδω Σαμαρά, υπεύθυνη του θερινού προγράμματος του CTY Greece στην Αθήνα. «Το πρόγραμμα βοηθά τα παιδιά να μην μπαίνουν σε καλούπια στην προσπάθειά τους να μάθουν. Την ίδια στιγμή ανοίγει δρόμους και στη σκέψη των γονιών, που βλέπουν τα παιδιά τους να αποκτούν μια νέα οπτική στις μεθόδους απόκτησης της γνώσης», παρατηρεί στην «Κ» η Suzanna Holm, από το διεθνούς φήμης Πανεπιστήμιο Johns Hopkins, που είναι σύμβουλος του CTY Greece.

Το κέντρο ξεκίνησε τη λειτουργία του το 2013 με την ιδρυτική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος –το 2016 ανανέωσε τη δωρεά του–, τελεί υπό την αιγίδα των υπουργείων Παιδείας της Ελλάδας και της Κύπρου και έχει λάβει πιστοποίηση από τον ευρωπαϊκό επιστημονικό οργανισμό European Council for High Ability (ECHA). Από το 2013 έως και φέτος περισσότεροι από 6.100 μαθητές δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων από όλη την Ελλάδα έχουν λάβει μέρος στις εξετάσεις ανάδειξης ταλέντου για τα προγράμματα του CTY Greece. Φέτος οι εξετάσεις πραγματοποιήθηκαν σε 18 πόλεις της Ελλάδας και της Κύπρου (Λευκωσία). Πάνω από το 50% των μαθητών έχει λάβει ολική ή μερική υποτροφία με βάση το οικογενειακό τους εισόδημα.

Εκτός από τον ιδρυτικό δωρητή, το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, το Κέντρο για Χαρισματικά-Ταλαντούχα Παιδιά έχει χορηγούς τις εταιρείες Lidl Hellas και AEGEAN Airlines και υποστηρικτές το Κοινωφελές Ιδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση και τη Lidl Cyprus.

50 θερινά σχολεία με 2.000 σπουδαστές

Τα θερινά σχολεία, έχοντας «δεινοπαθήσει» από τις εξελίξεις του καλοκαιριού του 2015 λόγω των capitals controls, φέτος απέκτησαν τη δυναμική που τα έχει μετατρέψει σε θεσμό. Υπολογίζεται ότι το δίμηνο Ιουνίου - Ιουλίου έγιναν πάνω από 50 θερινά σχολεία, με τις συμμετοχές να ξεπερνούν τις 2.000 σπουδαστές από την Ελλάδα και τον κόσμο. Τα θερινά σχολεία πραγματοποιούνται από ΑΕΙ, ερευνητικά κέντρα, επιστημονικές ενώσεις και σχολεία. «Ο βασικός στόχος του προγράμματος ήταν να φέρουμε τους μαθητές Γ΄ Γυμνασίου και Α΄ Λυκείου σε επαφή με ένα ακαδημαϊκό περιβάλλον. Το πρόγραμμα επιχείρησε να ξεφύγει από το κλασικό τρόπο διδασκαλίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και με τη συνδρομή πανεπιστημιακών να παρουσιάσει μια πιο εφαρμοσμένη προσέγγιση στα θέματα διδασκαλίας. Τα ομαδικά project με τα οποία ασχολήθηκαν τα παιδιά τούς έδωσαν τη δυνατότητα να αποκτήσουν κάποια πρακτική εξάσκηση σε θέματα έρευνας κι εφαρμογής των εννοιών που γνώριζαν κατά τις διαλέξεις», ανέφερε στην «Κ» ο Δημήτρης Ρογκάλας, διευθυντής Ερευνας και Ανάπτυξης στα Εκπαιδευτήρια Κωστέα-Γείτονα CGS, που οργάνωσαν το θερινό σχολείο σε συνεργασία με την Ιατρική Αθηνών και το Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών Η/Υ του ΕΜΠ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ