ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Σχέδιο αντιμεταρρύθμισης και ακραίας συντήρησης

ΝΙΚΟΛΑΟΣ Μ. ΣΤΑΥΡΑΚΑΚΗΣ*

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Εκπαίδευση

Αυτήν τη βδομάδα συζητείται και ψηφίζεται στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο «σκούπα» του κυρίου Γαβρόγλου για τη μεγάλη αντιμεταρρύθμιση των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και την Ερευνα. Με την ψήφιση αυτού του νομοσχεδίου ολοκληρώνεται η προσπάθεια που ξεκίνησε με τον κύριο Μπαλτά πριν από δύο χρόνια ακριβώς για την πλήρη αποδόμηση της μεγάλης μεταρρύθμισης του 2011. Η αποδόμηση βέβαια του Νόμου 4009/2011 είχε ξεκινήσει αμέσως μετά την ψήφισή του με τους επόμενους υπουργούς Παιδείας, κυρίους Αρβανιτόπουλο και Λοβέρδο, οι οποίοι στην ουσία υπήρξαν οι πιο κατάλληλοι προπομποί της πολιτικής ΣΥΡΙΖΑ στην Παιδεία και ειδικά στην Τριτοβάθμια.

Ο Νόμος 1268/1982, που ήλθε να ανατρέψει τον Νόμο του 1932, είχε λίγα θετικά σημεία, τα οποία ποτέ δεν εφαρμόστηκαν, και πολλά αρνητικά και διεθνώς ανάδελφα. Οσοι υπέγραψαν αυτόν τον νόμο και είχαν γνώση και εμπειρία από το διεθνές πανεπιστημιακό γίγνεσθαι ιστορικά φέρουν τεράστιες ευθύνες, θα τολμούσα να πω εγκληματικές, απέναντι στη νέα γενιά και τελικά τη χώρα ολόκληρη.

Οπως ήταν αναμενόμενο, πιστός στη φαρισαϊκή ρητορική περί διαλόγου της κυβερνώσας αριστερ (οδεξι)άς, ο κ. Γαβρόγλου παρέμεινε αμετακίνητος στη γραμμή που είχε χαράξει ο κ. Μπαλτάς στη δέσμη ιδεών που παρουσίασε το 2015, παρά το γεγονός ότι εντονότατη κριτική για τις επιλογές του ασκήθηκε από τις Συγκλήτους των περισσοτέρων Πανεπιστημίων, τη Σύνοδο Πρυτάνεων, Συλλόγους καθηγητών, την ΠΟΣΔΕΠ, τον ΣΕΒ και τα πολιτικά κόμματα της αντιπολίτευσης στο σύνολό τους.

Βέβαια για τους επαΐοντες ήταν αναμενόμενο να παραμείνει στις αρχικές θέσεις ο κ. Γαβρόγλου, γιατί ξεκινά από εντελώς διαφορετική φιλοσοφία απ’ εκείνη όλων των υπόλοιπων, όσον αφορά στο τι είναι και τι κάνει το Πανεπιστήμιο. Συγκεκριμένα, το άρθρο 4 του νομοσχεδίου, όπου ορίζεται η αποστολή των ΑΕΙ, είναι σχεδόν πανομοιότυπο με το αντίστοιχο άρθρο του ισχύοντος νόμου 4009/2011, με τρεις όμως ουσιώδεις διαφορές. Στην αποστολή των ΑΕΙ, όπως ορίζει ο Ν. 4009/2011, συμπεριλαμβάνεται η υποχρέωση των ΑΕΙ:

α) «Να προετοιμάζουν τους φοιτητές για την εφαρμογή της (γνώσης) στο επαγγελματικό πεδίο».

β) «Να μεριμνούν για την επαγγελματική ένταξη των αποφοίτων» και

γ) Να «συμβάλλουν στην οικοδόμηση του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και Ερευνας».

Και οι τρεις παραπάνω υποχρεώσεις έχουν απαλειφθεί από το συζητούμενο νομοσχέδιο. Συμπεραίνει αβίαστα λοιπόν κανείς ότι ο κύριος Γαβρόγλου και οι συνοδοιπόροι του:

α) Δεν θέλουν οι φοιτητές των ΑΕΙ να προετοιμάζονται για να εφαρμόσουν τις γνώσεις τους στην πράξη και στο επαγγελματικό πεδίο.

β) Δεν θέλουν τα ΑΕΙ να μεριμνούν για την επαγγελματική ένταξη των αποφοίτων τους στην αγορά εργασίας και

γ) Δεν θέλουν τα ελληνικά ΑΕΙ να αποτελούν μέρος του ενιαίου Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και Ερευνας.

Είναι σαφές ότι με τον κ. Γαβρόγλου μάς χωρίζει αβυσσαλέο και αγεφύρωτο χάσμα αρχών. Επειδή δε είναι πλέον γνωστή σε όλους η βαθύτατα αντιδημοκρατική συμπεριφορά του, δεν έχει κανένα νόημα να συζητήσουμε επί μέρους ρυθμίσεις του νομοσχεδίου. Θα το ψηφίσει ως έχει, ενδεχομένως με μερικές ανούσιες και εκ των προτέρων σχεδιασμένες αλλαγές –και πλείστες όσες ρουσφετολογικές πρόσθετες τροπολογίες της μεταμεσονύκτιας ζώνης– ώστε να υπάρξει επίφαση διαλόγου.

Ολες οι πρόσφατες εξαγγελίες για τα μάστερ των Πολυτεχνείων, τη μετακίνηση των καθηγητών από την περιφέρεια προς το κέντρο, τη διαγραφή των χρεών στους ΕΛΚΕ, την πανεπιστημιοποίηση των ΤΕΙ, κ.λπ., ένα στόχο είχαν, να δημιουργήσουν ένα πλέγμα σιωπηρών ή μη υποστηρικτών του νομοσχεδίου. Είναι άλλωστε γνωστή η απέχθεια που ανέκαθεν είχε ο υπουργός προς τον κόσμο των ΤΕΙ, για τα οποία στο τέλος δεν θα γίνει τίποτα ουσιαστικό.

Είναι βέβαιο ότι η ψήφιση του νομοσχεδίου Γαβρόγλου θα οδηγήσει σε περαιτέρω οπισθοδρόμηση την ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση και την έρευνα. Γι’ αυτό, κοιτώντας πάντα και μόνο μπροστά, το συντριπτικά μεγαλύτερο, δημιουργικό τμήμα της ακαδημαϊκής κοινότητας (καθηγητές, φοιτητές, διοικητικό προσωπικό) αλλά και της ελληνικής κοινωνίας ήδη πρέπει να αρχίσει να σχεδιάζει την ανάταξη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και της Παιδείας γενικότερα, όταν ο κ. Γαβρόγλου, ο ΣΥΡΙΖΑ και οι «αυταπάτες» τους θα είναι μια θλιβερή ανάμνηση. Αυτό είναι το ύψιστο χρέος των ζωντανών, παραγωγικών δυνάμεων του τόπου απέναντι σε όλα αυτά.

* Ο κ. Νικόλαος Μ. Σταυρακάκης είναι καθηγητής στο ΕΜΠ, nikolas@central.ntua.gr

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ