ΘΕΑΤΡΟ

Τα ακραία μονοπάτια του έρωτα

ΣΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ

Γύρω από τον «βωμό του έρωτα», που συμβολίζεται με ένα κρεβάτι, εκτυλίσσονται η θεατρική δράση και οι εσωτερικές συγκρούσεις της Μήδειας, που θα την οδηγήσουν σε ακρότητες.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Η βαρβαρότητα του έρωτα» είναι ο υπότιτλος που συνοδεύει τη «Μήδεια» του Ευριπίδη, με την οποία η Μαριάννα Κάλμπαρη θα κάνει το σκηνοθετικό της ντεμπούτο στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, εστιάζοντας στον έρωτα, στην προδοσία και στην «επιστροφή» της ηρωίδας στην αρχέγονη φύση της. «Η βαρβαρότητα είναι η σκοτεινή πλευρά του εαυτού μας, αυτή που έχουμε καταχωνιασμένη βαθιά μέσα μας, κάτι πρωτόγονο που όταν ξυπνήσει μπορεί να μας οδηγήσει σε μονοπάτια που δεν φανταζόμασταν. Η “βάρβαρη" Μήδεια “εκπολιτίστηκε" ζώντας δέκα χρόνια με τον Ιάσονα, έκανε δύο παιδιά μαζί του και προσπάθησε να ζήσει σαν τις άλλες Κορίνθιες γυναίκες. Η σκοτεινή πλευρά της αποκτά σάρκα και οστά στην παράστασή μας και έρχεται να την τραβήξει στα πιο ακραία μονοπάτια και καταλήγει να σκοτώσει τα παιδιά της, ένα δικό της κομμάτι, και ταυτόχρονα ό,τι τη συνδέει με τον Ιάσονα», μας λέει η κ. Κάλμπαρη.

Η πρόταση της σκηνοθέτιδος σε σχέση με τη θεματική του Φεστιβάλ Αθηνών («Η έλευση του ξένου») δεν αφορά τόσο την καταγωγή της φαρμακίδας Μήδειας, αλλά περισσότερο στην αποξένωση που έρχεται ως επακόλουθο της προδοσίας. «Το σημαντικό είναι το πόσο μπορεί κάποιος να αποξενωθεί από τον ίδιο του τον εαυτό όταν ο έρωτας είναι καταστροφικός και πόσο αυτός που αγαπάμε φαντάζει ξαφνικά ο απόλυτος ξένος», σημειώνει.

Το έργο του Ευριπίδη διδάχθηκε το 431 π.Χ., λίγο προτού ξεσπάσει ο Πελοποννησιακός Πόλεμος. «Ο Ευριπίδης πιστεύω ότι δεν την αθωώνει, αλλά προσπαθεί να την καταλάβει. Η Μήδεια δεν τιμωρείται γι’ αυτά που κάνει· έρχεται το άρμα του Ηλιου και την παίρνει μακριά. Ο έρωτας, αν και καταστροφικός, είναι που κινεί τα πράγματα. Δεν είναι απλώς μια γυναίκα που την απάτησε ο Ιάσων. Καίγεται από έρωτα μέχρι την τελευταία στιγμή που φεύγει και προσπαθεί να λυτρωθεί από αυτόν τον πόνο», σημειώνει η κ. Κάλμπαρη.

Βωμός του έρωτα

Η θεατρική δράση εκτυλίσσεται γύρω από το ομοίωμα ενός κρεβατιού, συμβολίζοντας τον «βωμό του έρωτα», ενώ δραματουργικά θα κινηθεί σε ασφαλείς δρόμους επιδιώκοντας, όπως επισημαίνει η κ. Κάλμπαρη, να «μιλήσει» σε ένα μεγάλο κοινό.

Η παράσταση είναι η πρώτη συνεργασία του Θεάτρου Τέχνης «Κάρολος Κουν» με το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων. Στον ρόλο της Μήδειας είναι η Μαρία Ναυπλιώτου και του Ιάσονα ο Χάρης Φραγκούλης, ενώ παίζουν ακόμη οι Γεράσιμος Γενατάς, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Σύρμω Κεκέ, Ιωάννα Μαυρέα και η ίδια η Μαριάννα Κάλμπαρη. Στην παράσταση χρησιμοποιείται η μετάφραση του Γιώργου Χειμωνά, αλλά και ένθετα κείμενα και ποιήματα της αρχαιοελληνικής γραμματείας (Πλάτωνας, Σαπφώ, Θεόκριτος κ.ά.) που μιλούν για το ανεξήγητο του έρωτα. «Με αυτόν τον τρόπο θελήσαμε να δώσουμε φωνή στον Χορό αλλά και στη Γλαύκη, η οποία πέφτει θύμα του δικού της έρωτα προς τον Ιάσονα», σημειώνει η σκηνοθέτις.

Και τι σημαίνει έρωτας στα χρόνια κρίσης; «Νομίζω ότι φοβόμαστε να ερωτευτούμε, οι άνθρωποι δεν αφήνονται να ερωτευτούν. αλλά χωρίς αυτό τι νόημα έχει η ζωή; Είναι ωραίο να κινείσαι από έρωτα, όχι μόνο προς έναν άνθρωπο αλλά για τη ζωή, τη φύση, τη δουλειά σου, είναι ένας τρόπος να βλέπεις τον κόσμο».

​​Μήδεια, Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, 4-5 Αυγούστου, 9 μ.μ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ