ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χωρίς μελέτη το ελάχιστο τίμημα τηλεοπτικών αδειών

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Με τι όρους ορίστηκε το ελάχιστο τίμημα της κάθε τηλεοπτικής άδειας που πρόκειται να δημοπρατηθεί στο μέλλον; Η απόφαση που έλαβε το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (EΣΡ) πριν από 10 ημέρες και ορίζει το ελάχιστο τίμημα στα 35 εκατ. ευρώ, στερείται οποιασδήποτε τεχνοκρατικής αξιολόγησης και ήταν προφανώς αποτέλεσμα πίεσης της κυβέρνησης να ξεκαθαρίσει το τηλεοπτικό σκηνικό, πριν η χώρα εισέλθει σε προεκλογική τροχιά.

Η κυβέρνηση πανηγύρισε για την απόφαση του ΕΣΡ, ενώ η αγορά κρατά την ανάσα της, καθώς το τίμημα θεωρείται υπερδεκαπλάσιο εκείνου που είχε ορίσει η μελέτη της Deloitte. Την τελευταία προσέλαβε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ στο πλαίσιο του προηγούμενου διαγωνισμού που κρίθηκε παράνομος από το ΣτΕ, προκειμένου να ορίσει την τιμή εκκίνησης της δημοπρασίας. Η εταιρεία με την παραδοχή ότι θα δοθούν μόνον τέσσερις άδειες, και όχι επτά όπως είναι το σημερινό σενάριο, όρισε το ελάχιστο τίμημα μεταξύ 1,6 και 3,2 εκατ. ευρώ.

Η Deloitte για το συμπέρασμά της αξιοποίησε δύο μεθόδους. Η πρώτη που είναι γνωστή ως Μέθοδος Προεξόφλησης Μελλοντικών Ταμειακών Ροών και η δεύτερη που είναι γνωστή ως Μέθοδος Συγκρίσιμων Συναλλαγών. Η δεύτερη μέθοδος, που συγκρίνει αντίστοιχες συναλλαγές/διαδικασίες σε άλλες χώρες, λίγο λήφθηκε υπόψη από την Deloitte, δεδομένου ότι στις άλλες χώρες, απλά δεν πραγματοποιήθηκαν αντίστοιχοι διαγωνισμοί.

Η Ελλάδα πέτυχε άλλη μια πρωτοτυπία, αφού όπως παραδέχεται η Deloitte, στην Ευρώπη «οι συναλλαγές (αδειοδότησης παρόχου περιεχομένου) ήταν περιορισμένες» και όπου υπήρξαν «αφορούσαν αδειοδοτήσεις δικτύων/πολυπλεξίας και όχι περιεχομένου». Στην Κύπρο για παράδειγμα κάθε κανάλι πληρώνει 51.000 ευρώ ετησίως και μπορεί να συμβάλλεται ελεύθερα με τον πάροχο δικτύου, στη Βρετανία γίνεται το ίδιο αντί 550.000 λιρών (κατά το μέγιστο) και στην Ισπανία αντί 450.000 ευρώ. Στην Ιταλία πάλι δεν υπάρχει τίμημα. Τελικά η κυβέρνηση έκανε τον διαγωνισμό με αρχικό τίμημα 3,5 εκατ. ευρώ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, παρόλο που δεν είναι δόκιμη η σύγκριση, στην κινητή τηλεφωνία η βιομηχανία πληρώνει ετησίως περίπου το 0,7% του ετήσιου τζίρου της σε άδειες, στην τηλεοπτική αγορά καταβάλλεται τουλάχιστον το 8,2% του ετήσιου τζίρου της. Το 2011 οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας κατέβαλαν 380 εκατ. ευρώ για την ανανέωση των αδειών τους για 15 χρόνια και την ίδια χρονιά η συγκεκριμένη βιομηχανία είχε τζίρο 3,2 δισ. ευρώ. Η σύγκριση ωστόσο δεν είναι δόκιμη, δεδομένου ότι στην κινητή τηλεφωνία οι άδειες λειτουργίας συνοδεύονται με τη χρήση σπάνιων πόρων (συχνότητες), ενώ τα τηλεοπτικά κανάλια δεν αξιοποιούν συχνότητες.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ