Το πρώτο πλήρως αυτόνομο πλοίο μεταφοράς κοντέινερ

Το πρώτο πλήρως αυτόνομο πλοίο μεταφοράς κοντέινερ

3' 12" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το πρώτο πλήρως αυτόνομο πλοίο του κόσμου θα καθελκυστεί το 2018 και αναμένεται να ξεκινήσει τα δρομολόγια το 2020. Το «Yara Birkenland» δεν θα έχει πλήρωμα, θα πλέει με ασφάλεια με τη βοήθεια GPS, ραντάρ, κάμερας και αισθητήρων, και δεν θα εκπέμπει καθόλου αέρια του θερμοκηπίου, διότι θα διαθέτει ηλεκτρικούς κινητήρες και μπαταρίες, σύμφωνα με ρεπορτάζ της Wall Street Journal. Αν αποδειχθεί επιτυχημένο το μικρό πλοίο μεταφοράς κοντέινερ, θα ανοίξει μια νέα εποχή στις θαλάσσιες μεταφορές. Το κόστος του έχει υπολογιστεί περίπου στα 25 εκατ. δολάρια, τίμημα που είναι τρεις φορές υψηλότερο από το κόστος ενός συμβατικού πλοίου αντίστοιχου μεγέθους. Ωστόσο, η εταιρεία λιπασμάτων Yara, για λογαριασμό της οποίας θα κατασκευαστεί το σκάφος, θεωρεί πως το κόστος λειτουργίας του πλοίου θα είναι μέχρι και κατά 90% χαμηλότερο από τον ανταγωνισμό, αφού το «Yara Birkenland» δεν θα έχει πλήρωμα, ενώ δεν θα χρειάζεται και πετρέλαιο για την κίνησή του.

«Το “Yara Birkenland" θα λειτουργήσει αρχικά με πλήρωμα, ενώ το 2019 θα ελέγχεται από τη στεριά, και περιμένουμε να είναι σε θέση να λειτουργεί πλήρως αυτόνομα το 2020», είχε ανακοινώσει η Yara τον περασμένο Μάιο. Υπεύθυνη για την ανάπτυξη και την παράδοση όλων των τεχνολογιών, συμπεριλαμβανομένων των αισθητήρων, που θα επιτρέψουν στο πλοίο να λειτουργεί χωρίς πλήρωμα, σε πρώτη φάση και εν συνεχεία χωρίς κανέναν έλεγχο από ανθρώπους, είναι η επίσης νορβηγική εταιρεία Kongsberg. H εταιρεία θα κατασκευάσει, επίσης, τον ηλεκτρικό κινητήρα, τις μπαταρίες και τα συστήματα πρόωσης. Το «Yara Birkenland» θα μπορεί να μεταφέρει 100 με 150 κοντέινερ και θα έχει μήκος 70 μέτρα. Θα είναι σχετικά μικρό. Ωστόσο αυτό δεν έχει τόσο μεγάλη σημασία. Αν πετύχει, θα αλλάξει το θαλάσσιο εμπόριο και θα μπορούσε να συμβάλει και στην καταπολέμηση του φαινομένου του θερμοκηπίου. Αρχικά το «Yara Birkenland» θα μεταφέρει φορτίο λιπασμάτων μεταξύ τριών λιμανιών στη Νορβηγία, με τη μέγιστη απόσταση που θα διανύει να είναι περίπου 37 ναυτικά μίλια, ενώ δεν θα ανοίγεται περισσότερο από 12 ναυτικά μίλια από την ακτή. To γεγονός ότι το πλοίο δεν θα διαθέτει πλήρωμα, θα μειώσει σημαντικά το κόστος λειτουργίας του, ενώ επιτρέπει στους σχεδιαστές του σκάφους να εκμεταλλευτούν περισσότερο χώρο για το εμπόρευμα. Ακόμη σημαντικότερη εξοικονόμηση χώρου θα επιτευχθεί χάρη στη χρήση ηλεκτρικών κινητήρων που θα τροφοδοτούνται από πακέτο μπαταριών 4 MWh. Οι κινητήρες πετρελαίου είναι αρκετά ογκώδεις, χρειάζονται συντήρηση και, φυσικά, το πλοίο θα πρέπει να διαθέτει δεξαμενή καυσίμων. Χωρίς όλα αυτά, το «Yara Birkenland» μπορεί να είναι πολύ πιο μικρό και ελαφρύ από ένα κλασικό πλοίο μεταφοράς κοντέινερ, χωρίς να περιορίζεται η μεταφορική του ικανότητα.

Δοκιμές

Οι πρώτες δοκιμές του «Yara Birkenland» θα αρχίσουν το δεύτερο εξάμηνο του 2018, σύμφωνα με την Kongsberg. Αρχικά, ένα μοναδικό κοντέινερ θα φορτωθεί στο πλοίο και θα παίζει τον ρόλο γέφυρας απ’ όπου το πλήρωμα θα παρακολουθεί τη λειτουργία όλων των συστημάτων και θα επεμβαίνει εάν υπάρχει ανάγκη. Οταν ολοκληρωθεί με επιτυχία αυτό το πρώτο στάδιο δοκιμών το 2019, τότε θα αφαιρεθεί η γέφυρα και πλέον το πλοίο θα ελέγχεται από την στεριά. Αν όλα εξελιχθούν καλά από το 2020, το «Yara Birkenland» θα πλέει πλήρως αυτόνομο από το 2020, ενώ η λειτουργία του απλώς θα επιτηρείται από τρία κέντρα διοίκησης στη στεριά. Η αρχική ακτίνα δράσης του πλοίου θα είναι μόλις 37 ναυτικά μίλια. Ωστόσο, το σημαντικό είναι να αποδειχθεί πως μπορεί να πλεύσει με ασφάλεια ένα πλήρως αυτόνομο πλοίο. Μόλις γίνει αυτό, τότε «ίσως να μπορούσαμε να μεταφέρουμε λιπάσματα από την Ολλανδία στη Βραζιλία», δήλωσε στη Wall Street Journal o Πίτερ Οστμπο, επικεφαλής του εγχειρήματος για το «Yara». H εταιρεία Kongsberg μόλις καταφέρει να αποδείξει τη λειτουργικότητα της τεχνολογίας της, τότε θα αρχίσει να δέχεται παραγγελίες για ακόμα περισσότερα πλοία. «Μόλις ισχύσουν ο κανονισμοί, προβλέπω ότι θα επεκταθεί γρήγορα η χρήση αυτόνομων πλοίων, υπάρχει ήδη ισχυρό ενδιαφέρον από ναυτιλιακές εταιρείες για παράκτια τάνκερ, για ψαράδικα και για πλοία ανεφοδιασμού που χτυπάνε την πόρτα μας», είπε στη WSJ ο Γκέιρ Χάοϊ, διευθύνων σύμβουλος της Kongsberg.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή