Ρίχαρντ Γκερστλ, ο ιδιοφυής αυτόχειρας

Ρίχαρντ Γκερστλ, ο ιδιοφυής αυτόχειρας

1' 54" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Νέος, ταλαντούχος, αυτόχειρας. Στη Βιέννη του εξπρεσιονισμού. H περίπτωση του Ρίχαρντ Γκερστλ, του Αυστριακού ζωγράφου των αρχών του 20ού αιώνα, έρχεται στο προσκήνιο μέσα από τη μεγάλη έκθεση στη Neue Galerie της Νέας Υόρκης. Είναι η πρώτη έξοδος έργων του Γκερστλ αυτού του βεληνεκούς και αυτής της σημασίας που διοργανώνεται στις ΗΠΑ και μάλιστα σε ένα μουσείο όπως η Neue Galerie, που ειδικεύεται στη γερμανική και αυστριακή τέχνη του συμβολισμού, του εξπρεσιονισμού και όλων των μεταβατικών ρευμάτων πριν από τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ενας νέος εκείνης της εποχής ήταν ο Ρίχαρντ Γκερστλ, ρηξικέλευθος όσο και εύθραυστος, με έναν ψυχισμό στο μεταίχμιο δημιουργίας και αυτοκαταστροφής.

Αυτοκτόνησε στα 25 του χρόνια το 1908 και ο πρόωρος θάνατός του ακολούθησε –χωρίς να συνδέεται ευθέως– την αποκάλυψη της ερωτικής σχέσης που διατηρούσε με τη Ματθίλδη, τη γυναίκα του Αυστριακού συνθέτη Αρνολντ Σένμπεργκ. Ο Γκερστλ είχε συνδεθεί με τους Σένμπεργκ με βαθιά φιλία, που διακόπηκε απότομα μετά την αποκάλυψη του ερωτικού σκανδάλου. Στην έκθεση, μια αίθουσα είναι αφιερωμένη αποκλειστικά στη σχέση ανάμεσα στον Ρίχαρντ Γκερστλ και τον Αρνολντ Σένμπεργκ. O Σένμπεργκ ήταν εννέα χρόνια μεγαλύτερος και έζησε 66 χρόνια περισσότερο από τον Γκερστλ.

Η έκθεση στη Neue Galerie είναι μια συνδιοργάνωση με την Πινακοθήκη Schirn της Φρανκφούρτης και θα παραμείνει ανοικτή έως τις 25 Σεπτεμβρίου. Είναι μια παραγωγή που βασίζεται στις γνώσεις και στο ταλέντο της επιμελήτριας και ιστορικού τέχνης Jill Lloyd, που θεωρείται κορυφαία σε θέματα γερμανικής και αυστριακής τέχνης πριν και μετά το 1900. Το βιβλίο της «Γερμανικός εξπρεσιονισμός, πριμιτιβισμός και μοντερνισμός» (Yale University Press) είχε τιμηθεί με το βραβείο National Art Book στις ΗΠΑ. Από τις πιο πρόσφατες εκθέσεις της στη Neue Galerie ήταν «Ο Μουνκ και ο εξπρεσιονισμός».

Ο Ρίχαρντ Γκερστλ μελετάται ολοένα και περισσότερο ως μία από τις κεντρικές και επιδραστικές περιπτώσεις της αβάν-γκαρντ σκηνής της Βιέννης την τελευταία περίοδο της Αυστροουγγρικής Αυτοκρατορίας. Ο Γκερστλ ήταν ιδιαίτερος και πρωτότυπος και το ημίγυμνο αυτοπορτρέτο του σε πολύ νεαρή ηλικία δείχνει τη σχέση που είχε με την εικονοκλαστική σκηνή της Βιέννης και τον αντιακαδημαϊσμό του 1900. Οσο και επιδραστικοί να ήταν οι εκπρόσωποι του Sezession, στην εποχή τους ήταν τρόπον τινά περιθωριακοί, καθώς στη Βιέννη κυρίαρχο ήταν το πιο συντηρητικό γούστο. Ο βραχύς βίος του Ρίχαρντ Γκερστλ και η τραγική αυτοχειρία του συνετέλεσαν στη δημιουργία ενός πέπλου μυστηρίου γύρω από το όνομά του.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή