ΜΟΥΣΙΚΗ

Τεχνολογία που «φωτίζει» τα ερτζιανά

ΣΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ

Η μουσικός των Waxahatchee στο live room του ΚΕΧΡ.

ΣΙΑΤΛ - ΑΠΟΣΤΟΛΗ. Αν η δισκογραφική εταιρεία Sub Pop ήταν το τρένο στο οποίο επιβιβάστηκε η γκραντζ μουσική, τότε ο ραδιοφωνικός σταθμός ΚΕΧΡ θα ήταν οι ράγες πάνω στις οποίες θα έτρεχε για να φτάσει στα αυτιά των ακροατών του Σιάτλ. Σε τέσσερα χρόνια ο ραδιοφωνικός σταθμός που ξεκίνησε από το Πανεπιστήμιο Ουάσιγκτον με εμβέλεια μόλις μερικά στρέμματα φοιτητικού campus θα συμπληρώσει πέντε δεκαετίες ζωής, έχοντας συμβάλει στην ερτζιανή προώθηση των πιο γνωστών «εφήβων» του Σιάτλ, των Νιρβάνα.

«Κάνουμε τον καλύτερο καφέ στην πόλη», μας λένε οι οικοδεσπότες μας μόλις μπαίνουμε στα στούντιο του ΚΕΧΡ, στο κέντρο του Σιάτλ, και πράγματι ο κοινόχρηστος χώρος του ραδιοφώνου είναι ένας πολυχώρος με ιταλικές ποικιλίες εσπρέσο, δερμάτινους καναπέδες, βινύλια και φωτογραφίες εποχής. Λίγο πιο δίπλα, τουρίστες ανεβαίνουν στο φουτουριστικό Space Needle για μια πανοραμική θέα της πόλης, ενώ ουρές σχηματίζονται έξω από το «Key Arena», το γήπεδο των τοπικών ομάδων μπάσκετ και αμερικανικού ποδοσφαίρου, για μια συναυλία του Νιλ Ντάιμοντ.

Περνάμε από τα στούντιο εκπομπής του ΚΕΧΡ και ο Αρι Ροζενσάιν, από την ομάδα επικοινωνίας, μας εξηγεί ότι πίσω από τα ντεκ και τα μικρόφωνα του σταθμού βρίσκονται όλη μέρα (και όλη νύχτα) 40 επαγγελματίες DJ, εξειδικευμένοι σε όλα τα είδη της μουσικής, κάτι που τους διαφοροποιεί από τη ραδιοφωνική αγορά, γενικά, που στηρίζεται σε έτοιμες μουσικές λίστες. «Πιστεύουμε στη δύναμη της μουσικής που έγκειται στο να διευκολύνει τις ανθρώπινες σχέσεις, αυτή είναι η διαφορά μας», μας λέει ο Αρι. Αυτό που επίσης μας έκανε εντύπωση είναι το «κυνήγι» της μουσικής στο οποίο επιδίδονται οι παραγωγοί του. Οπως μας λένε, ταξιδεύουν συχνά για να ακούσουν νέους μουσικούς σε διάφορα φεστιβάλ, όπως στο «Airwaves» της Ισλανδίας, στο «Off Festival» της Πολωνίας ή στο «Trans Musicales» της Γαλλίας. Η μουσική βιβλιοθήκη τους έχει περίπου 43.000 CD και 10.000 δίσκους βινυλίων και είναι φυσικά επισκέψιμη από ερευνητές και φοιτητές που αναζητούν σπάνια μουσικά κομμάτια ή και παλιούς δίσκους με τα σχόλια των παραγωγών της εποχής, όπως ο «Nevermind» των Νιρβάνα που είναι γεμάτος από μικρά σχολιογραφικά αυτοκόλλητα. Ο μικρός φοιτητικός σταθμός του ’70 μεγάλωσε σταδιακά τη ραδιοφωνική του εμβέλεια, καλύπτοντας την ευρύτερη περιοχή του Σιάτλ και το 2000 ήταν ο πρώτος στον κόσμο που έριξε στο Διαδίκτυο μουσική στην ακουστική ποιότητα του CD στο καθημερινό του πρόγραμμα. Εκτός από τους Νιρβάνα, ο σταθμός ήταν ο πρώτος που έδωσε βήμα σε συγκροτήματα που έκαναν διεθνή καριέρα, όπως οι Soundgarden, οι Of Monsters and Men, οι Postal Service και σε πολλούς ακόμη. Ο DJ Ντάρεκ Ματσόνε, υπεύθυνος για το διεθνές μουσικό πρόγραμμα, μας λέει πως ανάμεσα στις επιλογές του είναι και Ελληνες ερμηνευτές. «Ψάχνω συνεχώς για ενδιαφέροντες καλλιτέχνες από την Ελλάδα και την Κύπρο. Καλύπτω μια γκάμα μουσικής από τα ρεμπέτικα του ’30 και του ’40, κλασικούς καλλιτέχνες όπως η Σαβίνα Γιαννάτου, νεο-παραδοσιακούς όπως οι Monsieur Doumani αλλά και νεότερους, όπως οι SmallFall από τη Θεσσαλονίκη», μας λέει.

Νέο και... παλιό

Σταματάμε στο δωμάτιο χαλάρωσης, όπως λέγεται, για τα συγκροτήματα που επισκέπτονται τον σταθμό. Καναπέδες, τηλεόραση, παιχνιδομηχανές, μια μηχανή του εσπρέσο, ντους, ακόμη και πλυντήρια, είναι στη διάθεση των μουσικών. Ο λόγος, και αυτό που διαφοροποιεί καλλιτεχνικά τον KEXP, είναι η ηχογράφηση και κυρίως η βιντεοσκόπηση μερικών εκατοντάδων συγκροτημάτων τον χρόνο στο ειδικό «live room» που διαθέτει ο σταθμός. Σε έναν ηχομονωμένο χώρο με ημιδιαφανή παράθυρα βλέπουμε ένα πλέγμα δεκάδων λαμπτήρων να «ντύνει» τους τοίχους. Ο Τζιμ Μπέκμαν μάς εξηγεί ότι πρόκειται για το αποτέλεσμα της συνεργασίας του σταθμού με τη Microsoft για τη δημιουργία μιας διαδραστικής φωτιστικής εγκατάστασης. Ο έλεγχος του φωτισμού γίνεται ηλεκτρονικά από το τάμπλετ του Τζιμ, ο οποίος μπορεί να «παραγγείλει» τον φωτισμό που ταιριάζει στη μουσική ατμόσφαιρα του συγκροτήματος από μια σειρά έτοιμων σετ ή να δημιουργήσει ένα νέο μοτίβο που «ακολουθεί» τις κινήσεις των καλλιτεχνών με ειδικούς αισθητήρες. Τα live των συγκροτημάτων τροφοδοτούνται στο κανάλι του ραδιοφώνου στο YouTube προσελκύοντας περίπου δύο εκατομμύρια θεατές.

Με αυτόν τον τρόπο ένας παραδοσιακός ραδιοφωνικός σταθμός εισάγει καινοτόμα στοιχεία και χρησιμοποιεί την τεχνολογία για να διευρύνει το κοινό του και όχι απλώς για να περιορίσει τα έξοδά του. Ρωτάμε τον Αρι για το καθεστώς λειτουργίας του ΚΕΧΡ και μας εξηγεί ότι ο σταθμός είναι μη κερδοσκοπικός και δεν έχει εμπορικό χαρακτήρα. Ο ΚΕΧΡ χρηματοδοτείται κυρίως από δωρεές, συνδρομές και παράγει τα έσοδά του, ενώ ένα πολύ μικρό ποσοστό προέρχεται από δημόσια χρηματοδότηση. Καθημερινά φτάνει στα αυτιά 200.000 ανθρώπων.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ