ΕΛΛΑΔΑ

«Πνιγμένη» στα σκουπίδια είναι η Αίγινα τον Αύγουστο

ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ

Μέσα στην πόλη αλλά και έξω από αυτήν η κατάσταση είναι απερίγραπτη. Δίπλα σε κάθε κάδο τα σκουπίδια φθάνουν σε 7-8 μέτρα πλάτος και 1-2 μέτρα ύψος. Αρκετά τα παρασέρνει ο αέρας ολόγυρα.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Κι άλλες χρονιές είχαμε προβλήματα, κυρίως τον Αύγουστο. Oμως αυτό δεν έχει ξαναγίνει. Η κατάσταση είναι τραγική». Ο Γιάννης Τζεβελέκος παραθερίζει τα τελευταία 45 χρόνια στην Αίγινα και περιγράφει με μελανά χρώματα την εικόνα του νησιού αυτές τις ημέρες. «Στο κέντρο της πόλης η κατάσταση είναι υποφερτή. Οι κάδοι αδειάζουν μέσα στην ημέρα για να ξαναγεμίσουν μέχρι επάνω το βράδυ. Εξω από την πόλη όμως η κατάσταση είναι απερίγραπτη. Για παράδειγμα, στον παραλιακό δρόμο του Λιβαδίου και της Κυψέλης τα σκουπίδια έχουν φθάσει στο κέντρο του δρόμου, κλείνουν το ένα ρεύμα. Δίπλα σε κάθε κάδο τα σκουπίδια φθάνουν σε 7-8 μέτρα πλάτος και 1-2 μέτρα ύψος. Αρκετά τα παρασέρνει ο αέρας ολόγυρα, ευτυχώς τα συγκρατεί η βλάστηση και δεν πέφτουν στη θάλασσα».

Μόνιμοι κάτοικοι, τακτικοί παραθεριστές και τουρίστες στην Αίγινα τον φετινό Αύγουστο έχουν έρθει αντιμέτωποι με μια πρωτόγνωρη κατάσταση. Οι διαμαρτυρίες πληθαίνουν καθώς οι όγκοι των σκουπιδιών αυξάνονται, όμως το πρόβλημα δεν είναι εύκολα αντιμετωπίσιμο. Ο δήμαρχος του νησιού, Δημήτρης Μουρτζής, αποδίδει την κατάσταση σε έναν συνδυασμό παραγόντων: «Σήμερα τα σκουπίδια της Αίγινας καταλήγουν στον ΧΥΤΑ Φυλής. Ο νόμος 4316/14 απαγορεύει τη μεταφορά σκουπιδιών με συμβατικά πλοία, αν αυτά δεν είναι κενά φορτίου. Oμως, τον Αύγουστο είναι εξαιρετικά δύσκολο να βρεθεί κενό καράβι. Ζητήσαμε να μας επιτραπεί κατ’ εξαίρεση να τα μεταφέρουμε με τα πλοία της γραμμής αυτήν την περίοδο, αλλά δεν μας επετράπη», υποστηρίζει.

Το πρόβλημα βέβαια δεν είναι νέο. «Εδώ και δύο χρόνια έγινε μια ομάδα εργασίας στην Περιφέρεια Αττικής και καταθέσαμε τις προτάσεις μας. Ζητήσαμε να ναυλωθεί από την περιφέρεια ένα καράβι ειδικά για τα απορρίμματα της Αίγινας και του Αγκιστρίου, που έχει ανάλογο πρόβλημα, αλλά δεν έχει γίνει τίποτα», λέει ο δήμαρχος. «Επιπλέον, ο δήμος έχει προσωπικό καθαριότητας μόλις 14 άτομα, όταν ανάλογοι δήμοι στην Αττική έχουν εκατοντάδες. Κάνουμε αγώνα για να μαζέψουμε με κάποιον νόμιμο τρόπο τα σκουπίδια σε μια περίοδο που το νησί έχει 100.000 κόσμο, έχοντας να αντιμετωπίσουμε μέσα σε όλα και τις κακές συνήθειες όσων μέσα στο κατακαλόκαιρο κατεβάζουν στα σκουπίδια στρώματα, παλιά έπιπλα και κλαδέματα».

«Είμαστε σύμφωνοι με την ενοικίαση ενός καραβιού μόνο για τη μεταφορά των απορριμμάτων. Δεν είναι εύκολο να ευοδωθεί όμως», λέει ο αντιπεριφερειάρχης νήσων, Παν. Χατζηπέρος. «Η κύρια αιτία είναι το κόστος, που υπολογίζεται σε 400.000 ευρώ ετησίως. Επίσης είναι δύσκολο μέσα στο καλοκαίρι να βρεθεί διαθέσιμο κλειστού τύπου πλοίο». Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τον νέο περιφερειακό σχεδιασμό (ΠΕΣΔΑ) για τα απορρίμματα, η Αίγινα (όπως και η Σαλαμίνα και το Αγκίστρι) δεν προβλέπεται να αποκτήσει υποδομές, ωστόσο θα εξακολουθήσει να στέλνει τα απορρίμματά της στη Φυλή.

Μεγάλο το κόστος

«Κανονικά τα σκουπίδια πρέπει να μεταφέρονται με ειδικά πλοία, όμως το κόστος είναι μεγάλο», λέει και ο Νεκτάριος Σαντορινιός, υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. «Επίσης μέσα στο καλοκαίρι είναι πρακτικά αδύνατον να βρεθούν κενά οχηματαγωγά. Επομένως για λόγους δημοσίου συμφέροντος επετράπη η μεταφορά σκουπιδιών από την Αίγινα με το πρώτο πρωινό ή το τελευταίο βραδινό δρομολόγιο. Ωστόσο, ο δήμος δεν συμμορφώθηκε φέρνοντας απορριμματοφόρα κατά τη διάρκεια της ημέρας, υποστηρίζοντας ότι οι οδηγοί αρνούνται να εργαστούν τις ώρες που υποδείξαμε. Εντούτοις, δεν μπορούσαμε να επιτρέψουμε να μπουν απορριμματοφόρα σε γεμάτα πλοία στις 11-12 το πρωί. Εν πάση περιπτώσει, προσπαθούμε μαζί με την περιφέρεια να βρούμε λύση στην κατεύθυνση της ναύλωσης ενός μικρού οχηματαγωγού για όλα τα νησιά της περιοχής και ελπίζουμε ότι το επόμενο καλοκαίρι δεν θα επαναληφθεί τέτοιο πρόβλημα».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ