Φως στα μεγάλα θαλάσσια βάθη

To 1932 o Ουίλιαμ Μπιμπ κατέβηκε με ένα μικρό υποβρύχιο στα βάθη των ωκεανών. Από ένα μικρό φινιστρίνι μπορούσε να δει έξω και να θαυμάσει όλα τα χρώματα αλλά και τα λαμπυρίζοντα φώτα των έμβιων όντων που κολυμπούσαν δίπλα του. Με το πέρασμα των δεκαετιών, οι βιολόγοι αντιλήφθηκαν ότι τα πλάσματα αυτά των βαθέων ωκεανών χρησιμοποιούσαν το φως τους όπως τον ήχο τα ζώα στην ξηρά, για να παραπλανήσουν, να σαγηνέψουν, να εκφοβίσουν, να παρασύρουν και να βρουν σύντροφο.

Η ποικιλία των ειδών που λαμπυρίζουν έδειχνε ότι η βιοφωτεινότητα ήταν ένα συνηθισμένο φαινόμενο, αλλά κανείς επιστήμονας δεν είχε καταφέρει να το μετρήσει. Σήμερα, 85 χρόνια μετά το θαυμαστό ταξίδι του Μπιμπ, οι επιστήμονες κατάφεραν να ελέγξουν το φαινόμενο της βιοφωτεινότητας στα μεγάλα βάθη των ωκεανών.

Κατά τη διάρκεια των 240 ερευνητικών καταδύσεων στον Ειρηνικό Ωκεανό, οι επιστήμονες κατέγραψαν περισσότερα από 500 όντα που ζούσαν σε μεγάλα βάθη και λαμπύριζαν. Και όπως διαπιστώθηκε τα περισσότερα από αυτά, δηλαδή ένα 76%, δημιουργούν μόνα τους το φως που εκπέμπουν. «Ο κόσμος πιστεύει ότι η βιοφωτεινότητα είναι κάποιο είδος εξωτικού φαινομένου, ακόμα και οι ωκεανογράφοι δεν καταλαβαίνουν πόσο διαδεδομένο είναι» λέει η Σεβερίν Μαρίνι, θαλάσσια βιολόγος και συντάκτρια της σχετικής έκθεσης που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση Scientific Reports.

Καθώς οι βαθείς ωκεανοί είναι ένα από τα μεγαλύτερα οικοσυστήματα του πλανήτη, η βιοφωτεινότητα είναι ένα από τα κυρίαρχα οικολογικά χαρακτηριστικά, αναφέρουν η δρ Μαρίνι και ο συνάδελφός της Στίβεν Χάντοκ, του Ερευνητικού Ινστιτούτου του Μόντερεϊ Μπέι Ακουάριουμ.

Κατά τις καταδύσεις τους, οι επιστήμονες ανακάλυψαν καταπληκτικά πράγματα όπως το καλαμάρι από την κόλαση «vampyrotheuthis infernalis», ένα παράξενο ον με σκούρο κόκκινο σώμα και πλοκάμια που μοιάζουν με μανδύα.

Επίσης, βρήκαν κάποια ζελατινοειδή όντα, γνωστά ως sinophonores, τα οποία λάμπουν προκειμένου να φοβίσουν τους εχθρούς τους. Τέλος διαπιστώθηκε ότι τα καλαμάρια εκπέμπουν κάποια μπλε φώτα, τα οποία τους επιτρέπουν, δημιουργώντας ένα νέφος γύρω τους, να χαθούν μέσα στο σκοτάδι.