ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Είμαι υπεύθυνος για τις διακοπές ανθρώπων που δεν θα γνωρίσω ποτέ, για την ασφάλειά τους, για τις αναμνήσεις που θα έχουν από την Ελλάδα». Ο 35χρονος Φώτης Ρέππας σπούδασε γεωπληροφορική και τοπογραφία, και τα τελευταία 11 χρόνια εκπροσωπεί τη νέα εποχή χαρτογραφίας στη χώρα μας. Ο επικεφαλής χαρτογράφος της ελληνικής εταιρείας TERRAIN, η οποία φτιάχνει χάρτες ακριβείας, μας μίλησε για τη σύγχρονη μέθοδο δημιουργίας τους, την ευθύνη που νιώθει ότι έχει, και μας εξήγησε γιατί στην εποχή των GPS οι έντυποι χάρτες συνεχίζουν να ενθουσιάζουν και να γοητεύουν πολλούς ταξιδιώτες και «κυνηγούς» εναλλακτικών εμπειριών από όλο τον κόσμο.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός καλού χάρτη;

Ένας καλός χάρτης δημιουργείται έπειτα από επιτόπια έρευνα και συνδυάζει ακρίβεια στην πληροφορία, πληρότητα περιεχομένου και καθαρότητα στην όψη. Την αξία του ο χρήστης τη διαπιστώνει όταν τον χρειαστεί. Το τεστ αποτελεσματικότητας δίνεται στο πεδίο. Εμείς είμαστε πρώτα χρήστες και μετά δημιουργοί. Γι’ αυτό είμαστε η πρώτη εταιρεία που τύπωσε σε Polyart, ένα υλικό 25 φορές πιο ακριβό από το χαρτί, αλλά πολύ ανθεκτικό, το οποίο δεν βρέχεται και δεν σκίζεται. Μπορεί να μείνει κάτω από το νερό, να στεγνώσει και να ξαναδιπλωθεί. Προσπαθούμε κάθε τρία χρόνια να επιστρέφουμε στα σημεία για έλεγχο και ενημέρωση των στοιχείων μας. Οτιδήποτε έχει επιλεγεί για να περιληφθεί δεν βρίσκεται εκεί τυχαία ή από κάποιον αλγόριθμο, αλλά επειδή ο χαρτογράφος το τοποθέτησε. Αυτή η διαδικασία λέγεται «χωροθέτηση» και είναι η τέχνη της χαρτογραφίας. Κάθε επαγγελματίας έχει τη δική του ματιά, τη δική του κρίση. Αυτό το στοιχείο μαζί με την εξαντλητική έρευνα και την επιλογή των συμβόλων κάνει τους χάρτες μας μοναδικούς.

Ποιο είναι το προφίλ των πελατών σας;

Είναι οι απαιτητικοί ταξιδιώτες, πεζοπόροι, ορειβάτες, λάτρεις της φύσης και της χώρας μας, που τη διασχίζουν απ’ άκρη σ’ άκρη, αλλά και όσοι ενδιαφέρονται απλώς να αφήσουν για λίγο την ξαπλώστρα και να ευχαριστηθούν στο μέγιστο τον τόπο που επισκέπτονται. Οι περισσότεροι είναι ξένοι, κυρίως πεζοπόροι, Γερμανοί, Ελβετοί, Ιταλοί και Γάλλοι. Οι Βορειοευρωπαίοι έχουν ανεπτυγμένη τη χαρτογραφική κουλτούρα, μπορούν να αντιληφθούν έναν τόπο κοιτάζοντάς τον σε δύο διαστάσεις. Είναι πιο έμπειροι και η επιθυμία τους να γνωρίσουν την Ελλάδα είναι αυτή που αυξάνει τα νούμερα του πεζοπορικού τουρισμού. Ενδιαφέρον επίσης έχει το ότι οι περισσότεροι Έλληνες λάτρεις των χαρτών είναι ηλικίας 25-30 χρόνων, που έχουν ανάγκη την επαφή με τη φύση και θέλουν μια δραστηριότητα στην ύπαιθρο - περπάτημα, ποδηλασία ή ένα σπορ, όπως 4x4, μοτοκρός. Προσπαθούμε, δε, σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς, να ενισχύουμε τον επίσημο διαχωρισμό πεζοπορίας και ποδηλασίας (κυρίως downhill), προτείνοντας τη δημιουργία αποκλειστικών διαδρομών ή χώρων (πίστες), ώστε να μπορούν οι περιπατητές και οι λάτρεις των εξτρίμ σπορ να συνυπάρχουν χωρίς κίνδυνο.

Τι αξία έχει ένας έντυπος χάρτης στην εποχή των GPS;

Το έντυπο θα έχει πάντα το δικό του κοινό. Το GPS συμπληρώνει τον χάρτη, μα, αν πρέπει οπωσδήποτε να πω ποιο από τα δύο εργαλεία είναι καταλληλότερο για ευρεία χρήση, το GPS μάλλον μειονεκτεί. Μπορεί να είναι ευχάριστο στη χρήση, αλλά δεν πιάνει καλά σε σημεία με κακή γεωμετρία δορυφόρων ή σε περιοχές με πυκνή δασοκάλυψη, και το στίγμα που δίνει κάποιες φορές είναι λάθος. Το βασικότερο μειονέκτημα είναι το μέγεθος της επιφάνειας θέασης. Ο digital χάρτης, τον οποίο διαβάζει κανείς από μια οθόνη κινητού τηλεφώνου ή ενός τάμπλετ, έχει περιορισμένες διαστάσεις: δεν δίνει πλήρη εικόνα της περιοχής ούτε βοηθάει να σχεδιάσετε την πορεία σας από το ένα μέρος στο άλλο. Ο έντυπος, από την άλλη, είναι μεγαλύτερος – οι δικοί μας έχουν διαστάσεις 70 x 100 (μεγάλος) ή 50 x 70 (μικρός), δηλαδή έχετε 48΄΄ χάρτη έναντι 5,5΄΄ οθόνης. Επίσης, είναι 100% αξιόπιστος, μπορείτε να σημειώσετε πάνω του, δεν χρειάζεται προστασία από το νερό, ούτε φόρτισμα, και τέλος είναι οικολογικός διότι ανακυκλώνεται.  

Η ανάπτυξη του τουρισμού εμπειρίας επηρέασε το περιεχόμενό τους;

Κάθε χάρτης είναι γεμάτος εμπειρίες. Αποτυπώνουμε από τα αναρριχητικά πεδία και τα καταδυτικά κέντρα μέχρι τις διαδρομές canyoning (διάσχισης φαραγγιών). Τελευταία δημιουργήσαμε κατά παραγγελία εξειδικευμένους χάρτες προσαρμοσμένους στις απαιτήσεις του θεματικού τουρισμού. Παράδειγμα είναι οι εκκλησιαστικοί χάρτες της Κω και της Νισύρου, με 383 εκκλησίες, που έχουν συμβάλει στην ανάπτυξη του θρησκευτικού τουρισμού των δύο νησιών. Επίσης, στην Κάλυμνο, έναν από τους πιο δημοφιλείς αναρριχητικούς προορισμούς στον κόσμο, συνεργαστήκαμε με τον οδηγό βουνού και εκπαιδευτή ορειβασίας Άρη Θεοδωρόπουλο και δημιουργήσαμε τους χάρτες που περιλαμβάνονται στο «Rock climbing guidebook» –το «ευαγγέλιο» του αναρριχητή στο νησί–, και στο Kalymnos Trail, την πολυήμερη πεζοπορική διαδρομή των 100 χλμ. που κάνει τον γύρο της Καλύμνου και της Τελένδου.

Πώς γίνεται η κατασκευή ενός χάρτη;

Προτιμούμε να δουλεύουμε στα βουνά την άνοιξη και το φθινόπωρο και στα νησιά τον χειμώνα, όταν ερημώνουν. Χρησιμοποιώντας τις τελευταίες τεχνολογίες στα φορητά GIS (Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών), σκανάρουμε την περιοχή. Ανάλογα με την τοποθεσία, οδηγούμε, περπατάμε, ποδηλατούμε ή περιπλέουμε με το ειδικά εξοπλισμένο χαρτογραφικό σκάφος τις παραλίες (ακόμα και αυτές που δεν έχουν πρόσβαση από δρόμο ή μονοπάτι) και σημειώνουμε τις λεπτομέρειες της διαδρομής. Έχουμε μετρήσει μίλι προς μίλι την ακτογραμμή όλων των νησιών και έχουμε καταγράψει όλες τις παραλίες με τα χαρακτηριστικά τους, όπως και την ακριβή χιλιομετρική απόσταση των μονοπατιών παράλληλα με τον χρόνο που θα χρειαστεί ο πεζοπόρος για να τα περπατήσει. Κάνουμε έρευνα και με αυστηρή επιλογή «χτυπάμε» στο επαγγελματικό GPS μας (ακριβείας ακόμα και σε αποστάσεις κάτω του ενός μέτρου) ένα ένα τα αξιοθέατα και τα σημεία αναφοράς. Στο γραφείο ξεκινάμε την επεξεργασία του ακατέργαστου υλικού στον υπολογιστή (Desktop GIS). Χρησιμοποιούμε υψηλής ακρίβειας εικόνες από δορυφόρο ή αεροφωτογραφίες για το αισθητικό μέρος και μετά προσθέτουμε τα σύμβολα (π.χ. για τους οικισμούς), τα τοπωνύμια, το ανάγλυφο και διάφορα άλλα. Κάνουμε παλιομοδίτικη χαρτογράφηση με τη χρήση σύγχρονης τεχνολογίας.

Πόσο μεγάλη είναι η ευθύνη ενός χαρτογράφου;

Τεράστια. Είναι μια δουλειά με πολλές προεκτάσεις: είμαι υπεύθυνος για τις διακοπές ανθρώπων που δεν θα γνωρίσω ποτέ, για την ασφάλειά τους, για τις αναμνήσεις που θα έχουν. Πρέπει να είμαι πάντα σε εγρήγορση, είτε η χαρτογραφία αφορά ταξιδιωτικούς προορισμούς είτε προορίζεται για άλλη χρήση. Για παράδειγμα, κατασκευάσαμε χάρτες για την πυροσβεστική υπηρεσία της Ρόδου και τους εθελοντές στο Κρυονέρι, που περιλαμβάνουν από τα σημεία όπου βρίσκονται οι κρουνοί και οι δεξαμενές νερού μέχρι πληροφορίες για τους επαρχιακούς δρόμους (π.χ. πόσα οχήματα χωράνε). Δεν υπάρχει περιθώριο λάθους. Κάθε χάρτης τυπώνεται σε 3.000 αντίτυπα και ένα λάθος ισοδυναμεί με 3.000 λάθη, που μπορεί να αλλάξουν τη ζωή των ανθρώπων. Γι’ αυτό διανύουμε περίπου 150 χλμ. την ημέρα οδικώς, περπατάμε 15-20 χλμ. με τα πόδια και συνεργαζόμαστε στενά με τους ντόπιους. Όμως είναι μεγάλη η χαρά μας όταν χτυπάει το τηλέφωνο και κάποιος λέει «χρωστάω στον χάρτη σας τις υπέροχες διακοπές μου».

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ