ΚΟΣΜΟΣ

Εταιρείες μόδας απενοχοποιούν τις γυναικείες ατέλειες

MΑΡΙΑ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

Πιο «απενοχοποιημένη» η American Eagle, προχώρησε στην καμπάνια #AerieRealMission με το σύνθημα «δεν έχουν σημασία οι καμπύλες και οι ατέλειες... σημασία έχει να αγαπάς τον αληθινό εαυτό σου».

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Εδώ και πολλά χρόνια και μέχρι στιγμής, η μάχη ανάμεσα στο photoshop και στη γυναικεία απενοχοποίηση έχει ξεκάθαρο νικητή. Αψεγάδιαστα γυναικεία –και αντρικά– πρόσωπα και σώματα, χωρίς ατέλειες, χωρίς σημάδια, με στήθη και οπίσθια που αψηφούν τους νόμους της βαρύτητας και μυς σαν καλοφουσκωμένα μπαλόνια, επίπεδες κοιλιές και χυτά πόδια στοιχειώνουν την αυτοεκτίμηση των καθημερινών ανθρώπων. Με κάθε ξεφύλλισμα καταλόγου και περιοδικού μόδας Ερινύες ξεπηδούν από τις σελίδες του, υψώνοντας επιτιμητικά το δάχτυλο για εκείνες τις ραγάδες της εγκυμοσύνης, για τη χαλάρωση στην κοιλιά, για τα «ψωμάκια» του γραφείου. Κι ας τα έχουμε όλες μας – και όλοι τους: κι εγώ και οι συνάδελφοι στο γραφείο και η νεαρή κοπέλα στο διπλανό αμάξι και εσείς που τώρα διαβάζετε αυτό το άρθρο και, ναι, όλα τα μοντέλα που φιγουράρουν στα έντυπα και στις διαδικτυακές ιστοσελίδες. Μετά την εμφάνιση των παχουλών μοντέλων και την ενοχοποίηση των σκελετωμένων «καλλονών» στις πασαρέλες όμως, φαίνεται ότι άλλο ένα προπύργιο της προπαγανδιζόμενης στρεβλής εικόνας του γυναικείου σώματος δέχεται σοβαρή «πολιορκία».

Τη φετινή χρονιά, στο πλαίσιο της διαφημιστικής καμπάνιας μεγάλων εταιρειών ρούχων και αξεσουάρ, δημοσιεύθηκαν φωτογραφίες μοντέλων με εμφανή σημάδια από ραγάδες ή κυτταρίτιδα στην κοιλιά, στους μηρούς, στα οπίσθια, σπάζοντας το ταμπού της ιλουστρασιόν τελειότητας. Η βρετανική εταιρεία Asos, που συμμετείχε στην κίνηση, έλαβε θετικότατη ανταπόκριση από το κοινό για το γεγονός ότι δεν έκανε το καθιερωμένο «ρετούς» στις φωτογραφίες των μοντέλων για να εξαλειφθούν οι ατέλειες στα σώματά τους. «Εχω εντυπωσιαστεί με την Asos που δεν εξαφάνισε τις ραγάδες του μοντέλου. Είναι πανέμορφη!» έγραψε μια χρήστης του Twitter συγκεντρώνοντας 158.000 θετικές ανταποκρίσεις και σχεδόν 50.000 retweets, ενώ οι φωτογραφίες των μοντέλων «ταξίδεψαν» χιλιάδες φορές ανά τον κόσμο μέσω των social media με αποθεωτικά σχόλια. Δεκάδες χιλιάδες γυναίκες βρήκαν την ευκαιρία και την αφορμή που χρειάζονταν για να εκφράσουν την ανακούφισή τους για το γεγονός ότι αισθάνθηκαν ξαφνικά πως δεν είναι αξιόμεμπτες οι ατέλειές τους, δεν πρέπει να κρύβονται ή να ντρέπονται γι’ αυτές. Σε μία ακόμη πιο τολμηρή κίνηση, η εταιρεία Asos χρησιμοποίησε μοντέλα με παραπανίσια κιλά και κυτταρίτιδα για να διαφημίσουν τη σειρά μαγιό της, προκαλώντας χιλιάδες ακόμα θετικά σχόλια.

Στη χρήση αρετουσάριστων φωτογραφιών για τη διαφημιστική καμπάνια των μαγιό του προχώρησε και το αμερικανικό εκπτωτικό κατάστημα Target, ενώ μία άνευ προηγουμένου σχετική κίνηση έκανε και η Victoria’s Secret. Η εταιρεία, που δεν φημίζεται για τη ρεαλιστική ή αντιπροσωπευτική απεικόνιση του γυναικείου σώματος, έδωσε στη δημοσιότητα ανεπεξέργαστες φωτογραφίες του τοπ μόντελ Τζασμίν Τουκς, που επελέγη φέτος να φορέσει το διακοσμημένο με διαμάντια και σμαράγδια fantasy bra της Victoria’s Secret, κόστους 3.000.000 δολαρίων. Το πανέμορφο μοντέλο μοιάζει να «φορά» με περηφάνια, εκτός από το εμβληματικό εσώρουχο, τις ραγάδες στους γλουτούς και στο στήθος της. «Αυτή η φωτογραφία της Τζασμίν Τουκς είναι πια η αγαπημένη μου από κάθε “Αγγελο” της Victoria’s Secret, γιατί μπορεί να δει κανείς τις ραγάδες της» ήταν ανάμεσα στα σχόλια που τη συνόδευαν στο Twitter. Βέβαια, οι φωτογραφίες αυτές κυκλοφόρησαν στα μέσα ενημέρωσης, αλλά δεν συμπεριελήφθησαν στους καταλόγους της εταιρείας, ούτε στον λογαριασμό Ιnstagram της Τουκς.

Πιο «απενοχοποιημένο» το τμήμα εσωρούχων της εταιρείας ρουχισμού American Eagle, προχώρησε στην καμπάνια #AerieRealMission με το σύνθημα «δεν έχουν σημασία οι καμπύλες και οι ατέλειες, αλλά αυτό που υπάρχει κάτω από το δέρμα... σημασία έχει να αγαπάς τον αληθινό εαυτό σου». Στο σάιτ της δε, πάνω από τις φωτογραφίες των μοντέλων φιγουράρει η διευκρίνιση «κανένα ρετούς σε αυτά τα κορίτσια, ποτέ» και διακηρύσσεται η γυναικεία ενδυνάμωση. Αυτή η κίνησή της μάλιστα αποδείχθηκε ιδιαίτερα αποδοτική και εμπορικά, καθώς οι πωλήσεις τής σειράς αυξήθηκαν κατά 20%.

«Μέσα» και οι γυναίκες

Εκτός μάλιστα από τις προαναφερθείσες εταιρείες που, λιγότερο ή περισσότερο, κάνουν βήματα διαφοροποίησης από το επικρατούν στρεβλό πρότυπο της τέλειας, πλαστικής γυναίκας, και οι ίδιες οι γυναίκες που πρωταγωνιστούν στον φακό της βιομηχανίας της μόδας φαίνεται ότι είναι αποφασισμένες να απομυθοποιηθούν. Τον περασμένο Ιανουάριο, λίγους μήνες μετά τη γέννηση της κόρης της, το μοντέλο Κριστίν Τίγκεν ανέβασε στο Twitter μια κοντινή φωτογραφία του εσωτερικού μέρους του μηρού της, όπου φαίνονται ξεκάθαρα έντονες ραγάδες.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ