ΕΛΛΑΔΑ

Μουσείο πάνω σε «νέες» ράγες

ΣΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ

Το βαγόνι του Οριεντ Εξπρές (φωτ.) που βανδαλίστηκε πρόσφατα στη Θεσσαλονίκη είναι ένα από τα σπάνια και εντυπωσιακά εκθέματα του Σιδηροδρομικού Μουσείου που εδράζεται στη δυτική άκρη της πόλης. Φοιτητές του ΑΠΘ κατέγραψαν το μουσειακό υλικό που έχει συγκεντρώσει ο Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμων σε σύγχρονες βάσεις δεδομένων και πήραν συνεντεύξεις από τους πρωτεργάτες του μουσείου.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Στο δυτικό άκρο της Θεσσαλονίκης, στον σημερινό Δήμο Κορδελιού - Ευόσμου, ο Ιταλός Πιέρο Αριγκόνι έδωσε ένα μικρό αρχιτεκτονικό διαμάντι το μακρινό 1894. Η λεγόμενη Στρατιωτική Στάση, ένα κτίριο εκλεκτικιστικών και ανατολίτικων επιρροών με τοξωτά ανοίγματα, τεμνόμενες στέγες και στρογγυλούς φεγγίτες, που στέγαζε την υπηρεσία Στρατηγικής Εκμετάλλευσης του Ενωτικού Σιδηρόδρομου Θεσσαλονίκης - Κωνσταντινουπόλεως, φιλοξενεί σήμερα το Σιδηροδρομικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.

Οι πρόσφατοι βανδαλισμοί σε ένα από τα πιο γνωστά υπαίθρια εκθέματα του Σιδηροδρομικού Μουσείου, το ρεστοράν του φημισμένου Οριεντ Εξπρές, επανέφεραν το ζήτημα της διαχείρισης του μουσείου, η δημιουργία του οποίου αποτελεί πρωτοβουλία του Συλλόγου Φίλων του Σιδηροδρόμου. Αγνωστοι «ξήλωσαν» τα μπρούντζινα στοιχεία του πολυτελούς βαγονιού και προκάλεσαν φθορές στα ξύλινα έπιπλα και τους χώρους του, καθώς το μουσείο είχε αφεθεί χωρίς επαρκή φύλαξη. «Εχει απομείνει ένα μόνο κομμάτι από τα αυθεντικά μπρούντζινα στοιχεία του βαγονιού και ελπίζουμε να βρούμε έναν ειδικό τεχνίτη για να παράξουμε καινούργια κομμάτια. Το βαγόνι είναι επισκέψιμο σήμερα αλλά χωρίς την παλιά του αίγλη», λέει στην «Κ» ο πρόεδρος του Συλλόγου Ανδρέας Μυλωνάκης. Μετά τους βανδαλισμούς τοποθετήθηκε φύλακας για τις βραδινές ώρες, ενώ τις επόμενες ημέρες θα επανέλθει η φύλαξη σε 24ωρη βάση.

Ωστόσο, οι βάσεις για τη μετατροπή του χώρου σε ένα σύγχρονο σιδηροδρομικό μουσείο έχουν τεθεί από τους φοιτητές του μεταπτυχιακού προγράμματος «Μουσειολογία - Διαχείριση Πολιτισμού» του ΑΠΘ με επικεφαλής την καθηγήτρια Ματούλα Σκαλτσά. Οι φοιτητές αποδελτίωσαν το υλικό και τα εκθέματα σε ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων ακολουθώντας σύγχρονες μεθόδους μουσειολογίας και διαχωρίζοντάς το σε 14 κατηγορίες (εξοπλισμός, τεχνολογία, ρουχισμός κ.λπ.), δουλεύοντας στον χώρο κατά τη διάρκεια του 2016, φωτογραφίζοντας και βιντεοσκοπώντας προφορικές μαρτυρίες από τους πρωτεργάτες του μουσείου. «Προσπαθούμε να φέρουμε σε επαφή τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε ο χώρος να γίνει ένα σύγχρονο υπαίθριο μουσείο χρησιμοποιώντας ένα από τα χρηματοδοτικά προγράμματα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, σε σύνδεση με το Μουσείο Ολοκαυτώματος. Νομίζω θα είναι ένα μεγάλο αναπτυξιακό έργο για τη δυτική Θεσσαλονίκη», τονίζει η κ. Σκαλτσά.

Προσωπική προσπάθεια

Η δημιουργία του μουσείου και η συλλογή των αντικειμένων έγιναν με την προσωπική προσπάθεια και το μεράκι του παλαιού σιδηροδρομικού Ευθυμίου Κοντόπουλου, μας λένε οι νεότεροι συνάδελφοι του. Ο 90χρονος κ. Κοντόπουλος έβαλε το μουσείο στις ράγες του συγκεντρώνοντας εκατοντάδες αντικείμενα τροχαίου υλικού, έγγραφα, βιβλία και σταδιακά ο χώρος που παραχωρήθηκε από τον ΟΣΕ εμπλουτίστηκε με ατμάμαξες του 19ου αιώνα, το εστιατόριο του Οριεντ Εξπρές, φορτηγά βαγόνια, παλιές χειροκίνητες δραιζίνες και τροχαίο υλικό. Ευτύχημα είναι το μουσείο να μην εκτροχιαστεί.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ