ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πώληση του ναυπηγείου Νεωρίου Σύρου με μοντέλο «Μαρινόπουλου»

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

Το Νεώριο Σύρου λειτουργεί από το 1861 και είναι ένα από τα παλαιότερα μηχανουργεία της Ελλάδας. Αλλαξε πολλά χέρια και πέρασε από διαδοχικές φάσεις ακμής και παρακμής. Τα πρώτα χρόνια την τεχνική διεύθυνση είχαν Αγγλοι και Γάλλοι.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Νομοθετική ρύθμιση για να μπορέσει να προχωρήσει η εξυγίανση του ναυπηγείου Νεωρίου Σύρου και να μη χαθούν θέσεις εργασίας επεξεργάζεται η κυβέρνηση. Οπως επιβεβαιώνουν στην «Κ» κορυφαίες κυβερνητικές πηγές, η ρύθμιση θα επιτρέψει την ένταξη του ναυπηγείου που βαρύνεται με υποχρεώσεις 60 εκατ. ευρώ –το μεγαλύτερο μέρος των οποίων είναι προς το Δημόσιο και τoυς ασφαλιστικούς– στη διαδικασία του άρθρου 106 του πτωχευτικού κώδικα. Η κυβέρνηση και ο σημερινός μέτοχος των ναυπηγείων έχουν στα χέρια τους τουλάχιστον μία ολοκληρωμένη επενδυτική πρόταση, από την ONEX Shipyards, ένα ελληνοαμερικανικό επενδυτικό σχήμα. Την πληροφορία επιβεβαιώνει ο επικεφαλής της ONEX Shipyards, επιχειρηματίας Πάνος Ξενοκώστας. Μιλώντας στην «Κ», εξηγεί ότι έχει προτείνει την αποπληρωμή του συνόλου των απαιτήσεων των εργαζομένων (περίπου 10 εκατ. ευρώ), τη δέσμευση για επενδύσεις επιπλέον 20 εκατ. ευρώ, ώστε να αναβαθμιστεί ο εξοπλισμός του ναυπηγείου και να εκπληρωθούν υποχρεώσεις περιβαλλοντικής συμμόρφωσης, και την καταβολή άλλων 10 εκατ. ευρώ για την αποπληρωμή άλλων απαιτήσεων του Δημοσίου, των Ταμείων και των πιστωτριών τραπεζών. Η συνολική απαίτηση των τραπεζών υπολογίζεται πως είναι 6,5 εκατ. ευρώ.

Με αυτήν την πρόταση, που μοιάζει με την περίπτωση της «Μαρινόπουλος», η ONEX Shipyards, ο όμιλος της οποίας έχει εξαγοράσει ένα ακόμα μικρό ναυπηγείο στην Αττική, επιδιώκει να πάρει ελεύθερο υποχρεώσεων το Νεώριο Σύρου. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να «κουρευτεί» μεγάλο μέρος των απαιτήσεων του Δημοσίου –είτε αυτές είναι προσαυξήσεις και πρόστιμα είτε και κεφάλαιο– και των Ταμείων και γι’ αυτό απαιτείται και νομοθετική παρέμβαση, εξηγεί ο κ. Ξενοκώστας στην «Κ» επιβεβαιώνοντας τις κυβερνητικές πηγές με τις οποίες επικοινώνησε η εφημερίδα.

Για να επικυρώσει, όμως, το δικαστήριο τη συμφωνία, θα πρέπει να έχει προσυμφωνήσει και ο σημερινός μέτοχος, που εκπροσωπείται από τον επικεφαλής των ναυπηγείων Σύρου και Ελευσίνας Νίκο Ταβουλάρη. Σε σχετική ερώτηση της εφημερίδας προς τον κ. Ταβουλάρη, ο επιχειρηματίας επίσης επιβεβαίωσε την πρόθεση να προσυπογράψει ανέκκλητο μνημόνιο πώλησης του Νεώριου, «έναντι ενός ευρώ», όπως σημειώνει χαρακτηριστικά, εφόσον όμως ικανοποιηθεί απαίτηση και της μητρική του Νεώριου, η οποία, σύμφωνα με τον ίδιο, ανέρχεται σε περίπου 7,5 εκατ. ευρώ (δάνειο της μητρικής προς τη μονάδα της Σύρου). Οπως επίσης και εφόσον διευθετηθούν και άλλα διαδικαστικά και ουσιαστικά ζητήματα, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται η πλήρης αποπληρωμή των εργαζομένων και η διατήρηση των θέσεων εργασίας τους. Σε αυτό το σημείο, φαίνεται να συμφωνούν και οι τρεις πλευρές. Μάλιστα, ο κ. Ξενοκώστας κάνει λόγο ακόμη και για αύξηση των απασχολουμένων άνω των 500 ατόμων κατά τα επόμενα έτη.

Παραμένει, πάντως, ακόμη αδιευκρίνιστο αν θα απαιτηθεί έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού ή αν ανταγωνιστικοί ενδεχομένως όμιλοι προσφύγουν σε αυτήν, επικαλούμενοι περίπτωση κρατικών ενισχύσεων (δεδομένης της απομείωσης των απαιτήσεων του Δημοσίου και των Ταμείων). Σε κάθε περίπτωση, όλοι οι εμπλεκόμενοι φαίνεται να συμφωνούν ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα. Επίσης, πρέπει να σημειωθεί πως ακόμα ούτε έχει υπογραφεί μνημόνιο μεταξύ επενδυτή και ιδιοκτήτη, ούτε η κυβέρνηση έχει νομοθετήσει, ούτε έχουν γίνει γνωστές οι πρωτοβουλίες άλλων δύο φερόμενων ως υποψήφιων επενδυτών, που είχαν εμφανιστεί νωρίτερα φέτος.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ