Η Θεσσαλονίκη θα γίνει China Town

Η Θεσσαλονίκη θα γίνει China Town

8' 18" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Από το άλλο Σάββατο και για εννέα ημέρες η πόλη της Θεσσαλονίκης εισέρχεται στον αστερισμό του… Δράκου. Η φετινή 82η διοργάνωση της Διεθνούς Εκθεσης έχει ως τιμώμενη χώρα την Κίνα και το άρωμα της αχανούς χώρας του Κομφούκιου, του Μάο  αλλά και του σύγχρονου  «κομμουνιστικού καπιταλισμού», θα  κυριαρχήσει επί δέκα ημέρες στην πόλη. 

«Το διάστημα 9 με 17 Σεπτεμβρίου  θα είναι ένα εννιάμερο που θα κάνει  το κέντρο της Θεσσαλονίκης μια  μικρή  China Town», λέει στην «Κ» ο πρόεδρος της ΔΕΘ HELEXPO κ. Τάσος Τζήκας.

Οι Κινέζοι «καταπλέουν» στον Θερμαϊκό για τη φετινή ΔΕΘ με περισσότερες από διακόσιες μεγάλες επιχειρήσεις –όπως έγραψε η «Κ» την περασμένη Κυριακή– και σκοπό να ανοίξουν τη βεντάλια των συνεργασιών με την Ελλάδα. 

Η παρουσία, δε, υψηλόβαθμου κυβερνητικού επιτελείου υπογραμμίζει το μεγάλο ενδιαφέρον του «κινεζικού Δράκου» να απλωθεί ανά την Ελλάδα έχοντας την κεφαλή του (Cosco) ήδη στο λιμάνι του Πειραιά. Την περασμένη εβδομάδα βρέθηκε στην Αλεξανδρούπολη, που εξελίσσεται σε μεταφορικό και ενεργειακό κόμβο, ο Κινέζος πρέσβης. «Η Κίνα δίνει μεγάλη σημασία στις επενδύσεις στην Ελλάδα  και έχει ως τιμώμενη χώρα ιδιαίτερα αυξημένη παρουσία στη ΔΕΘ όπου θα γίνουν πολλές συναντήσεις με ελληνικές επιχειρήσεις για συνεργασίες. Φέτος, δίνουμε έμφαση στη συνεργασία κινεζικών επιχειρήσεων με ελληνικές» εξηγεί ο κ. Τζήκας. Εξ ου και η μεγαλοπρεπής υποδοχή που επιφυλάσσει η πόλη στους  επερχόμενους  επενδυτές, εντός και εκτός ΔΕΘ. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η κινεζική αποστολή θα ανέρχεται σε 500 άτομα, ανάμεσά τους και κλιμάκιο υπουργών. Της αντιπροσωπείας τελικά δεν θα ηγηθεί ο Κινέζος πρωθυπουργός, όπως είχε διαρρεύσει αρχικά και αυτό γιατί στο Πεκίνο βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη οι διεργασίες εν όψει του συνεδρίου του Κ.Κ. Κίνας, μέσα στο φθινόπωρο, οι οποίες προέχουν για το υψηλά ιστάμενο πολιτικό και κομματικό προσωπικό, καθώς εκεί θα κριθεί η τύχη τους. Ετσι τις μέρες εκείνες κάθε έξοδος από τα «τείχη» για τους κομματικούς πρέπει να θεωρείται απαγορευμένη. 

Ανεξαρτήτως του ποιος θα ηγηθεί της πολυπληθούς αποστολής, οι διοργανωτές της ΔΕΘ, σε συνεργασία με τους δήμους, στήνουν ήδη το σκηνικό, με την ενεργό  συνδρομή της εν Θεσσαλονίκη υπάρχουσας κινεζικής παροικίας που αριθμεί γύρω στις 2.500 χιλιάδες ψυχές, έχει τα δικά της καταστήματα, τη δική της οικονομία, αλλά και κοινωνία στην οδό Γιαννιτσών, στα δυτικά της πόλης.

«Ενα μεγάλο μέρος της πόλης θα στολιστεί κινεζικά», λέει ο πρόεδρος της ΔΕΘ HELEXPO. Κοκκινοκίτρινα φαναράκια θα στολίζουν τους κεντρικούς δρόμους, αλλά και  άλλους σε περιφερειακούς δήμους, ένα αερόστατο με κινεζικά χρώματα θα υπερίπταται το Σαββατοκύριακο, στον χώρο της ΔΕΘ θα κυκλοφορούν κινεζικοί «Δράκοι», ακροβάτες από το Πεκίνο θα κάνουν επιδείξεις πολεμικών τεχνών, κοστούμια από κινεζικές παραστάσεις του ΚΘΒΕ θα εκτίθενται σε δημόσια θέα, η κινεζική γαστρονομία θα έχει και αυτή την τιμητική της, την ώρα που σ’ έναν χώρο  6.000 τ.μ. στο περίπτερο 13, Κινέζοι και Ελληνες επενδυτές θα πραγματοποιούν μεταξύ τους επαφές και κάποιοι θα κλείνουν και συνεργασίες. Ο κ. Τζήκας επισημαίνει τα οφέλη για μια χώρα να είναι τιμώμενη στη ΔΕΘ, λέγοντας πως «υπάρχει μεγάλο κέρδος γιατί παίρνει ένα μεγάλο περίπτερο, φέρνει μεγάλες εταιρείες που ενδιαφέρονται να επενδύσουν και οι οποίες στη Γενική Εκθεση έχουν την ευκαιρία να κάνουν συνεργασίες». Αλλά και γενικότερα για την οικονομία της χώρας, μια τέτοια παρουσία έχει ευεργετικές επιπτώσεις, ενώ προκύπτει και σημαντικό οικονομικό όφελος για την ίδια τη διοργάνωση. Πέρυσι η Ρωσία, φέτος η Κίνα και του χρόνου οι ΗΠΑ, από τις οποίες καταφθάνουν ήδη μηνύματα πως στα σχέδιά τους είναι να ανεβάσουν πολύ πιο ψηλά τον πήχυ όσον αφορά τον αριθμό αλλά και την ποιότητα των επιχειρήσεων που θα διαβούν τον Ατλαντικό και θα πιάσουν «λιμάνι» εκείνες τις μέρες στη ΔΕΘ.

Από μια άποψη, η ΔΕΘ διά του «θεσμού» της τιμώμενης χώρας παρέχει πεδίο υγιούς «σύγκρουσης» των οικονομικών υπερδυνάμεων, αποκαλύπτοντας και το ενδιαφέρον τους για επενδύσεις στην Ελλάδα.

Στόχος μας είναι να γίνει η πόλη διεθνής εκθεσιακός κόμβος

«Η ΔΕΘ αναγεννιέται και η διεθνοποίησή της είναι ο μεγάλος στόχος», μας λέει ο πρόεδρος της ΔΕΘ HELEXPO κ. Τάσος Τζήκας, απαντώντας στην ερώτηση για το πώς οραματίζεται το κορυφαίο για την Ελλάδα εκθεσιακό γεγονός. «Χάθηκε χρόνος στη δεκαετία του ’90 όταν η Εκθεση θα έπρεπε να είχε κάνει μια μεγάλη στρατηγική συνεργασία με έναν ισχυρό εκθεσιακό Οργανισμό του εξωτερικού. Αρπαξε τότε την ευκαιρία η Κωνσταντινούπολη».

– Αλήθεια, πώς χάθηκε αυτή η ευκαιρία και τι έφταιξε; 

– Στην Ελλάδα όλοι μιλούσαν τότε για τη μετατροπή της Θεσσαλονίκης σε κέντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Ως γνωστόν, η Γερμανία είναι η «Μέκκα» της βιομηχανίας των εκθέσεων, όλες οι μεγάλες εκθέσεις είναι γερμανικές. Εκδηλώθηκε λοιπόν τότε μια τάση από τις μεγάλες εκθεσιακές εταιρείες να αναζητούν και να βρίσκουν συνεργάτες σε περιφερειακές αγορές. Μια τέτοια αγορά ήταν και αυτή των Βαλκανίων. Η ΔΕΘ εκείνη την περίοδο βρισκόταν σε ένα καλό σημείο. Θα έπρεπε να διεκδικήσει μια στρατηγική συνεργασία με μια έκθεση του εξωτερικού, κυρίως της Γερμανίας και της Γαλλίας. Αυτό όμως δεν έγινε. Ισως γιατί δεν είχαμε δει τόσο σοβαρά το θέμα της διεθνοποίησης, δεν είχε κάνει την αυτομεταρρύθμισή της η ΔΕΘ εκσυγχρονίζοντας τους μηχανισμούς, τα προϊόντα, το προσωπικό, τις υποδομές της. Καταβλήθηκαν, βέβαια, κάποιες προσπάθειες να εκσυγχρονιστεί ο Οργανισμός, ωστόσο χάσαμε χρόνο. Την περίοδο που εμείς ασχολούμασταν με το εσωτερικό περιβάλλον, στη διεθνή αγορά έκλειναν συμφωνίες. Ετσι, λοιπόν, οι Γερμανοί επέλεξαν την Κωνσταντινούπολη, η οποία είχε και κάποια επιπλέον χαρακτηριστικά.

– Τι σημαίνει πρακτικά αυτό για εμάς;

– Χάσαμε τη δυνατότητα απόκτησης μιας μεγάλης και πολύτιμης τεχνογνωσίας και παράλληλα μια διεθνή δικτύωση που δεν μπορεί να την υλοποιήσει μόνη της χωρίς να στηριχθεί στους μεγάλους εκθεσιακούς Οργανισμούς. Ωστόσο, μπορούμε πιστεύω να το κάνουμε τώρα επειδή γεωπολιτικά γίνονται όλα αυτά που γίνονται και επειδή νομίζω ότι δίνεται στη Θεσσαλονίκη μια δεύτερη ευκαιρία να γίνει διεθνής εκθεσιακός κόμβος.

– Και τώρα ποιοι είναι οι σχεδιασμοί σας για το μέλλον; 

– Δύο είναι τα στοιχήματα που έχουμε μπροστά μας για να τρέξουμε και να υλοποιήσουμε αυτή τη στρατηγική της διεθνοποίησης. Το πρώτο σκέλος αφορά τη δικτύωση στην παγκόσμια αγορά και τη συνεργασία με σημαντικούς εκθεσιακούς οργανισμούς του εξωτερικού. Το δεύτερο σκέλος είναι η ανάπλαση του υπάρχοντος εκθεσιακού και συνεδριακού κέντρου με την παράλληλη δημιουργία ενός μητροπολιτικού πάρκου στο κέντρο της πόλης που θα τη χαρακτηρίσει για τα επόμενα χρόνια και θα γίνει ένα νέο τοπόσημο για τη Θεσσαλονίκη του μέλλοντός μας. Είμαστε αποφασισμένοι να τα καταφέρουμε.

– Επ’ αυτού: πώς καταφέρατε και βάλατε τη ΔΕΘ στις σωστές ράγες;

– Ολα ξεκίνησαν από το 2013, τότε που πήραμε μια κρίσιμη απόφαση: να συγχωνεύσουμε τη ΔΕΘ με τη HELEXPO, αυτό ήταν το καθοριστικό. Η πόλη για αρκετά χρόνια –κακώς– παρακολουθούσε αμήχανα την παράλληλη πορεία δύο Οργανισμών που μοίρασαν στη μέση μια δραστηριότητα που ήταν προφανές ότι δεν μοιραζόταν. Την εθνική εκθεσιακή πολιτική. Από την πρώτη κιόλας χρονιά τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά. Και να πώς. Βοήθησαν σ’ αυτό οι οικονομίες κλίμακας, η συγκέντρωση δυνάμεων, η πίστη των εργαζομένων στο νέο όραμα και οι νέες εκθέσεις. Και βέβαια αποτυπώθηκαν στα νούμερα. Αναφέρω για λόγους οικονομίας μόνο τον αριθμό των επισκεπτών ανά έτος. Ενα εκατομμύριο επισκέπτες ήρθαν το 2016 στη Θεσσαλονίκη σε σχέση με 500.000 το 2012. Δηλαδή μιλάμε για μια αύξηση 100%. Σε αυτήν την πορεία συνεχίζουμε και σήμερα. Και το πιο σημαντικό, όλοι μαζί, διοίκηση και εργαζόμενοι. Κοινό μας όραμα είναι να κάνουμε τη ΔΕΘ HELEXPO τον μεγάλο εκθεσιακό παίκτη της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και κόμβο επιχειρηματικής επικοινωνίας ανάμεσα στην Ευρώπη, στην Ασία και στην Ανατολική Μεσόγειο.

– Εχει η ΔΕΘ αυτό που λέμε  και ένα  βαλκανικό προφίλ; Ερχονται εκθέτες από τις γειτονικές χώρες;

– Ερχονται πολλοί, κυρίως από τη Βουλγαρία, τα Σκόπια, τη Σερβία και τη Ρουμανία. Κυρίως είναι από τους κλάδους των τροφίμων και της γεωργίας. Ο κόσμος έρχεται για να συμμετάσχει σ’ ένα επιχειρηματικό και ψυχαγωγικό πολυγεγονός. Και βέβαια κάνουμε καμπάνιες στις βαλκανικές πρωτεύουσες για να προωθήσουμε την Εκθεση του Σεπτεμβρίου στη Σόφια, στα Σκόπια, στο Βελιγράδι και στο Βουκουρέστι. Εχει αρχίσει μια σοβαρή ροή επισκεπτών από τις γύρω χώρες.

Εχουμε διαχωρίσει πολιτική και μπίζνες

– Τόσα χρόνια πολιτικής και συνδικαλιστικής έντασης βλέπετε να έχουν βλάψει την επιχειρηματική λάμψη της ΔΕΘ και τη διεθνή της εικόνα; 

– Δεν θεωρώ ότι πληγώνει τη ΔΕΘ αυτή καθαυτή η παρουσία των πολιτικών. Η γνώμη μου είναι ότι το πολιτικό κομμάτι, η παρουσία του πρωθυπουργού, του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης και των ηγετών των άλλων κομμάτων, είναι μια πολιτική «προίκα» για την πόλη και την Eκθεση. Τους προσδίδει κατ’ αρχάς μια πολύ μεγάλη αξία, γιατί όλο το πολιτικό προσωπικό της χώρας είναι στη Θεσσαλονίκη. Αυτό δεν πρέπει να το χάσει η πόλη.

– Τι πρέπει να γίνει; Μήπως δεν χρειάζεται να ανακατεύουμε το «μπίζνες κομμάτι» και ό,τι ψυχαγωγικό με το πολιτικό;

– Νομίζω ότι τα τελευταία χρόνια έχουμε καταφέρει να το διαχωρίσουμε. Ο στόχος είναι κάποια στιγμή να μετεξελιχθεί σε ένα forum, ένα μικρό Νταβός. Βέβαια γίνονται οι γνωστές διαδηλώσεις του Σαββάτου. Eχουμε κάνει προσπάθειες με το Εργατικό Κέντρο Θεσσαλονίκης να επιλέξουν μια άλλη μέρα να κάνουν αυτό που δικαιούνται να κάνουν, δηλαδή να διαδηλώσουν και να αφήσουμε το Σάββατο, τη σημαντικότερη μέρα της ΔΕΘ χωρίς κινητοποιήσεις. Παρ’ όλα αυτά το Σάββατο 9 Σεπτεμβρίου η Θεσσαλονίκη θα είναι το κέντρο της επιχειρηματικής, ψυχαγωγικής και πολιτικής Ελλάδας. Αυτό όπως έχω ήδη πει είναι θετικό, απλώς πρέπει να το διαχειριστούμε με τέτοιο τρόπο, ώστε το ένα γεγονός να μην επηρεάζει το άλλο. Βέβαια, θέλει δουλειά, έχουμε ξεκινήσει να το κάνουμε και νομίζω είμαστε σε καλό δρόμο.

Η συνάντηση

Βρεθήκαμε στην «Αγορά». Πήραμε «μια» σαρδέλες στη σχάρα, ένα χταπόδι ψητό και μια μερίδα χόρτα. Ηπιαμε λευκό κρασί. Ηταν ανένδοτος στο θέμα του  λογαριασμού. Αποδείχθηκε και σε αυτή την περίπτωση αυτό που λένε –και ας με διαψεύσει…– «αγύριστο κεφάλι».

Oι σταθμοί του

1958

Γεννιέται στη Θεσσαλονίκη και μεγαλώνει στην περιοχή της Πλατείας Διοικητηρίου.

1982

Τελειώνει την Πολυτεχνική Σχολή του ΑΠΘ, Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών.

1987

Ιδρύει μαζί με τους συνεταίρους του τη Singular Β. Ελλάδος, εταιρεία πληροφορικής.

1992

Ερχεται στη ζωή το πρώτο του παιδί, η Ζωή και τέσσερα χρόνια αργότερα το δεύτερο, ο Ρήγας.

1994

Συνιδρυτής και πρόεδρος για 15 χρόνια του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πληροφορικής Βορείου Ελλάδος (ΣΕΠΒΕ).

2001

Με πρωτοβουλία του ιδρύεται

η Τεχνόπολη Θεσσαλονίκης, το πρώτο Πάρκο Επιχειρήσεων Υψηλής Τεχνολογίας στην Ελλάδα.

2011

Αναλαμβάνει διευθύνων σύμβουλος στη ΔΕΘ και στη συνέχεια πρόεδρος της ενιαίας ΔΕΘ-HELEXPO. Επίσης πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πληροφορικής & Επικοινωνιών Ελλάδας (ΣΕΠΕ).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή