ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Τελετή εγκαινίων κατόπιν... εορτής για την Ιονία Οδό

ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

ΙΩΑΝΝΙΝΑ - ΑΠΟΣΤΟΛΗ. Η χθεσινή τελετή εγκαινίων της Ιoνίας Οδού ήταν ασυνήθιστη από πολλές απόψεις. Κατ’ αρχήν, αφορούσε ένα έργο που έχει ήδη παραδοθεί από τις 3 Αυγούστου στην κυκλοφορία. Επιπλέον, έγινε η αφορμή για την κυβέρνηση να πραγματοποιήσει μια ενδιαφέρουσα μεταστροφή, μια... «συναισθηματική επανασύνδεση» με τις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες, στις οποίες είχε στο πρόσφατο παρελθόν ασκήσει έντονη κριτική. Εκεί που και η χθεσινή τελετή δεν ξέφυγε από τον κανόνα, ήταν οι πολιτικές επιθέσεις και οι μισές αλήθειες που είθισται να ακούγονται σε αυτές τις περιπτώσεις.

Οι πρώτες αναφορές υπέρ των εργολάβων του έργου (χωρίς βέβαια... να τους κατονομάσει) έγιναν από τον πρωθυπουργό Αλ. Τσίπρα. «Εχει ιδιαίτερη σημασία ότι τα έργα ολοκληρώθηκαν στην ώρα τους και καταφέραμε να αλλάξουμε την εντύπωση που υπάρχει στη συλλογική συνείδηση, ότι η προστασία του δημοσίου συμφέροντος και τα μεγάλα έργα είναι έννοιες ασύμβατες. Αυτό είναι το μήνυμα που δίνουμε σήμερα», ανέφερε, ενώ στο κλείσιμο της ομιλίας του ευχαρίστησε όλους όσοι συμμετείχαν στην κατασκευή του έργου. Πιο θερμές ήταν οι δηλώσεις του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη, που ευχαρίστησε τον παραχωρησιούχο και τον κατασκευαστή του έργου (κοινοπραξίες Νέα Οδός και Euroionia), «όχι γιατί έκαναν τη δουλειά τους, αλλά γιατί συνέβαλαν στην έγκαιρη ολοκλήρωση του έργου με την ενοικίαση τμημάτων στα οποία δεν είχαν γίνει οι απαλλοτριώσεις» (μάλιστα στράφηκε κατά των εκπροσώπων της δικαιοσύνης για τις καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις και υποσχέθηκε ότι θα ερευνήσει τα «κυκλώματα των απαλλοτριώσεων»). Στα προηγούμενα τρία εγκαίνια (Καλαμάτα, Τέμπη και Πάτρα) ο πρωθυπουργός και ο υπουργός Υποδομών έκαναν πολύ γενικές και «χλιαρές» αναφορές στους εργολάβους. Εκεί που δεν υπήρξε καμία αναφορά ήταν στην ευρωπαϊκή χρηματοδότηση του έργου και στον ρόλο της Ε.Ε. για τη «διάσωση» των παραχωρήσεων. Εμμέσως πλην σαφώς το παρατήρησε σε ανακοίνωσή της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σημειώνοντας ότι ο άξονας «κατασκευάστηκε κατά 100% με κονδύλια της πολιτικής της Ε.Ε. για τη συνοχή».

Εργα «κολλημένα»

Δεν έλειψαν όμως τα πολιτικά «καρφιά» για τις καθυστερήσεις και την αύξηση του κόστους της Ιονίας Οδού. Ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι η κυβέρνηση παρέλαβε τα έργα «κολλημένα» στο 50% και ότι μέσω της επιτυχημένης διαπραγμάτευσης το Δημόσιο απέφυγε να καταβάλει υπέρογκες αποζημιώσεις και απελπιστικές υπερβάσεις στα χρονοδιαγράμματα. Ο κ. Σπίρτζης προχώρησε ακόμα περισσότερο, ειρωνευόμενος όσους του άσκησαν κριτική: «Θέλω να ζητήσω συγγνώμη αν απογοήτευσα όσους έλεγαν το 2015 ότι δεν θα ολοκληρωθούν τα έργα, όσους ισχυρίζονται ότι κάνουμε βόλτες για να κόψουμε κορδέλες, ενώ κόψαμε 900 εκατ. ευρώ από τις διεκδικήσεις των εταιρειών», ανέφερε.

Οι αιτιάσεις προκάλεσαν, όπως ήταν επόμενο, θρυαλλίδα αντιδράσεων. «Σήμερα είχαμε δύο εικόνες: από τη μία την εικόνα της Ελλάδας που προχωρά, που κατασκευάζει έργα που θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη και από την άλλη πλευρά την Ελλάδα του λαϊκισμού, της μικροψυχίας και της αερολογίας, ανέφερε ο αντιπρόεδρος της Ν.Δ. Κωστής Χατζηδάκης, που παρευρέθη στα χθεσινά εγκαίνια. «Η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ σπεύδει να οικειοποιηθεί έργα τα οποία δεν είχε ψηφίσει ποτέ και κάνει το άσπρο μαύρο υποστηρίζοντας ότι εξοικονόμησε 700 εκατ. ευρώ όταν εξαιτίας της καθυστέρησης, λόγω της διαπραγμάτευσης Τσίπρα-Βαρουφάκη, οι εργολάβοι αξίωσαν και πήραν 500 εκατ. ευρώ ως πανωπροίκι». «Ο πρωθυπουργός είναι μικρόψυχος και ψεύτης», δήλωσε ο αρμόδιος τομεάρχης του ΠΑΣΟΚ Γ. Μανιάτης. «Είπε ψέματα ότι παρέλαβαν το έργο στο 50%, καθώς το παρέλαβε πάνω από 75%, αγνόησε ότι η κυβέρνηση του έδωσε πανωπροίκι 500 εκατ. ευρώ».

«Τα έργα ξανάρχισαν και ολοκληρώθηκαν χάρις στις προσπάθειες των υπηρεσιών του υπουργείου, των κατασκευαστών και αυτών που χρηματοδότησαν το έργο. Χρειάστηκε ισχυρή πολιτική απόφαση και πολύ σκληρή δουλειά. Τίποτε δεν γίνεται με αφορισμούς και δημαγωγία», σχολίασε ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, που υπέγραψε ως υπουργός Υποδομών την αναθεώρηση των συμβάσεων παραχώρησης το 2013.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ