ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Νέα μείωση στις δαπάνες σούπερ μάρκετ από τα νοικοκυριά

ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

Στα λεγόμενα ταχυκίνητα αγαθά (τα προϊόντα δηλαδή που καταναλώνονται συχνότερα και γι’ αυτό η αγορά τους γίνεται συχνά, όπως είναι τα βασικά είδη διατροφής, καθαριστικά και είδη προσωπικής υγιεινής), η μείωση της αξίας πωλήσεων ήταν στο εξάμηνο 2,2%, ενώ στο οκτάμηνο (στοιχεία έως 19 Αυγούστου 2017) είναι 1,3%.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Απώλειες 8,6% σημείωσαν οι πωλήσεις γάλακτος σε αξία το πρώτο εξάμηνο του 2017, σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen για τον τζίρο στα σούπερ μάρκετ. Η μείωση της κατανάλωσης οδηγεί τις γαλακτοβιομηχανίες σε διαρκείς προσφορές, δημιουργώντας στην πραγματικότητα έναν φαύλο κύκλο στην εν λόγω αγορά. Συνολικά, οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ υποχώρησαν κατά 1,1% στο εξάμηνο, ενώ στο οκτάμηνο η μείωση είναι οριακή, της τάξης του 0,4%. Αν και κατά γενική ομολογία ο ρυθμός μείωσης των πωλήσεων είναι χαμηλότερος σε σχέση με το 2016 και το 2015, το γεγονός ότι τα ελληνικά νοικοκυριά ξοδεύουν λιγότερα χρήματα για δαπάνες που θεωρούνται ανελαστικές, δίνει αναμφίβολα το στίγμα για τη δυσμενή οικονομική κατάσταση στην οποία εξακολουθούν να βρίσκονται.

Ειδικά σε ό,τι αφορά τα λεγόμενα ταχυκίνητα αγαθά (τα προϊόντα δηλαδή που καταναλώνονται συχνότερα και γι’ αυτό και η αγορά τους γίνεται συχνά, όπως είναι τα βασικά είδη διατροφής, καθαριστικά και είδη προσωπικής υγιεινής), η μείωση της αξίας πωλήσεων ήταν στο εξάμηνο 2,2%, ενώ στο οκτάμηνο (στοιχεία έως 19 Αυγούστου 2017) είναι 1,3%.

Σύμφωνα με τη Nielsen, η πτώση οφείλεται κυρίως στη συρρίκνωση της κατανάλωσης και επομένως του όγκου πωλήσεων, ενώ την ίδια στιγμή παρατηρούνται και αποπληθωριστικές τάσεις, καθώς η μέση τιμή ανά τεμάχιο καταγράφει μείωση της τάξης του 0,5%. Οι αποπληθωριστικές αυτές τάσεις πυροδοτούνται σε μεγάλο βαθμό από τις εκτεταμένες προσφορές και εν γένει προωθητικές ενέργειες στις οποίες προβαίνουν προμηθευτές και κυρίως οι λιανέμποροι.

Εντονότερες πτωτικές τάσεις εμφανίζουν τα προϊόντα προσωπικής περιποίησης (4,4%), τα προϊόντα οικιακής χρήσης (3,5%), ενώ μείωση 1,6% παρατηρείται στα τρόφιμα και ποτά, αλλά και στα προϊόντα bazaar (2,9%). Η μοναδική κατηγορία στην οποία καταγράφεται αύξηση της αξίας πωλήσεων είναι τα φρέσκα και κατεψυγμένα χύμα προϊόντα, ο τζίρος των οποίων ενισχύθηκε κατά 2% στο πρώτο εξάμηνο του 2017 σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2016.

Ειδικά, στην πλέον κρίσιμη κατηγορία των τροφίμων και ποτών, σημαντικές απώλειες, πέραν του γάλακτος, παρουσιάζουν οι πωλήσεις του συσκευασμένου ψωμιού που στο α΄ εξάμηνο του 2017 υποχώρησαν κατά 5,3% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2016 και του ουίσκι με μείωση πωλήσεων 6,8%. Στην κατηγορία των προϊόντων προσωπικής περιποίησης η μεγαλύτερη μείωση πωλήσεων σε αξία παρατηρείται στα αποσμητικά (7,3%) και στις πάνες (7,2%), ενώ στην κατηγορία των ειδών οικιακής χρήσης οι μεγαλύτερες απώλειες τζίρου καταγράφονται στις χλωρίνες (8,9%) και στο χαρτί κουζίνας (7,7%).

Καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη των πωλήσεων διαδραματίζει η επαναλειτουργία των καταστημάτων της πρώην «Μαρινόπουλος» από τον όμιλο «Σκλαβενίτη» και δη από την εταιρεία «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης». Αυτό σύμφωνα με τη Nielsen είναι εμφανές ειδικά στα υπερμάρκετ, στα καταστήματα άνω των 2.500 τ.μ. καθώς το δίκτυο της πρώην «Μαρινόπουλος» αριθμούσε τα περισσότερα σε σύγκριση με όλες τις άλλες αλυσίδες. Οι πωλήσεις συνολικά (και όχι μόνο της «Σκλαβενίτης) των υπερμάρκετ εμφανίζονται στο εξάμηνο αυξημένες κατά 1,8% σε σύγκριση με πέρυσι. Στους λοιπούς τύπους σούπερ μάρκετ καταγράφονται απώλειες τζίρου, με τις μεγαλύτερες να παρατηρούνται στα μικρά καταστήματα εμβαδού 100-399 τ.μ.

Τα στοιχεία της Nielsen αφορούν τις πωλήσεις στα καταστήματα τροφίμων άνω των 100 τ.μ. στην ηπειρωτική Ελλάδα και στην Κρήτη. Τα στοιχεία δεν περιλαμβάνουν τις πωλήσεις σε καταστήματα που βρίσκονται σε νησιά, καθώς και τα καταστήματα της αλυσίδας Lidl.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ