ΜΟΥΣΙΚΗ

«Η Μπέμπα Μπλου ήταν πολύ τρελή, πολύ παλαβιάρα»

ΓΙΩΤΑ ΣΥΚΚΑ

«Με αγγίζει εμένα η Μπέμπα. Εχει γνήσια λαϊκή φωνή. Εχει στη φωνή ένα βελούδο μυστήριο», έλεγε ο Ζαμπέτας.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

1961. Ο Γιώργος Ζαμπέτας διασχίζοντας την Αγίου Κωνσταντίνου βλέπει σε ένα αυτοκινητάκι Σκόντα να περνάει η Μπέμπα Μπλανς. «Σταματάει μπροστά μου η Μπλου και μου λέει, έλα να σε πάω σπίτι σου». Ετσι περιγράφει τη γνωριμία του με την τραγουδίστρια, που αγάπησαν πολλοί για την ιδιαίτερη φωνή της, την ομορφιά της αλλά και τις προκλητικές για την εποχή εμφανίσεις της στην πίστα.

Πρώτη φορά ο Ζαμπέτας την είχε δει στην ταβέρνα του Βλάχου στην Ιερά Οδό, κοντά στο σπίτι του, τότε. Μπουζούκι έπαιζε ο Λουκάς Μεφσούτης και τραγουδούσε η εκρηκτική Αγγελική Κωνσταντοπούλου, γνωστή με το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο Μπέμπα Μπλανς.

Η «Μπέμπα Μπλου» «ήταν μια τρελή, πολύ τρελή», διηγείται δεκαετίες μετά στην Ιωάννα Κλειάσιου, στην έκδοση «Βίος και πολιτεία» (εκδ. Ντέφι). «Εντάξει είσαι η Μπλανς για τα μαγαζιά, αλλά για τους άλλους που δεν σε ξέρουνε δεν πρέπει να κάνεις κάτι;», της έλεγε, συμβουλεύοντάς την να ηχογραφήσει τραγούδια, να μην περιορίζεται στα μαγαζιά. Την πήγε στη Fidelity, στον Πατσιφά. «Της δίνω το «Ποτέ, ποτέ» και το «Καλωσόρισες, βρε Γιώργη». Με το που τα λέει, μπαμ και σουξέ η Μπέμπα η Μπλου. Της δίνω κι άλλα, αλλά της Μπέμπας το μυαλό ήτανε αλλού. Πολύ τρελή, πολύ παλαβιάρα, γι’ αυτό και δεν κατόρθωσε να γίνει η μεγάλη καλλιτέχνιδα, αν κι ήτανε μεγάλη δεν μπόρεσε να πατήσει στο σανίδι σαν κυρίαρχη, σαν αυτοκράτειρα όπως γίνανε οι άλλες, Μαρινέλλα, Δούκισσα, Μοσχολιού». Της ξεγήθηκε, όπως έλεγε, καλά. Την έβαλε σε δίσκους και ταινίες. Την αγάπησε και ο φακός. «Είπε πολύ καλά το “Καράβι”, “Μιας πεντάρας νιάτα”, καταπληκτικά. Σε πιάνει η φωνή της, είναι μοναδική, ιδιόρρυθμη και μυστήρια. Με αγγίζει εμένα η Μπέμπα, με πιάνει, μου αρέσει. Εχει γνήσια λαϊκή φωνή. Εχει στη φωνή ένα βελούδο μυστήριο».

Αλλά «αγύριστο κεφάλι», έλεγαν οι παλιοί μουσικοί. «Μυαλό για πέταμα, κουκούτσι μυαλό, τρελή τελείως!», «της έλειπε η σύνεση», γράφει η κόρη του συνθέτη Κατερίνα Ζαμπέτα στην έκδοση «Βαθιά στη θάλασσα θα πέσω…» (εκ. Αγκυρα). Οταν δούλευαν μαζί στο πάλκο ήθελε να λέει τραγούδια άλλων συνθετών, αυτά που έλεγαν άλλες τραγουδίστριες. «Ο πατέρας απελπιζόταν. Πού να συνεννοηθεί μαζί της». Η ατίθαση Μπέμπα απέρριψε τον «Αλήτη». «Γιώργο, δεν έχεις κανένα άλλο καλύτερο;», του είπε και η συνεργασία χάλασε. «“Αμυαλη γυναίκα”, μουρμούρισε και ανέβηκε στο στούντιο να της ζητήσει να φύγει», θυμάται η Κατερίνα Ζαμπέτα. Το σφράγισε, όμως, με το δικό της αίσθημα η Βίκυ Μοσχολιού.

Η εκρηκτική Μπλανς έκαιγε καρδιές. Αλλά όταν τα χρόνια πέρασαν, η ομορφιά έσβησε, τα χρήματα χάθηκαν σε κακές επενδύσεις και έμειναν μόνο η φωνή και ελάχιστοι κοντά της, ομολόγησε («Freddo» 2016): «Ολοι οι άντρες με έβλεπαν σαν ένα κομμάτι κρέας, για να περάσουν καλά μαζί μου». Θα μπορούσε να έχει περισσότερα από τα 12 σπίτια που έχασε. «Ημουν επιπόλαιη». Οταν μετακόμισε στην Κυψέλη και της ζήτησα να συναντηθούμε για μια συνέντευξη στην «Κ», αρνήθηκε με μπλαζέ ευγένεια. «Δεν θέλω να δείτε πού μένω πια».

Στο «Πεθαίνω σαν Χώρα» του Δημήτρη Δημητριάδη, που σκηνοθέτησε ο Μιχαήλ Μαρμαρινός το 2013, την είδαμε τελευταία φορά.

Η Μπέμπα Μπλανς έζησε μοιραία. Εκανε θέαμα στην πίστα με τις ενδυματολογικές επιλογές της, προκαλώντας άλλες τραγουδίστριες, αντίθετα από τους θαυμαστές της που λάτρευαν το ταμπεραμέντο της. «Καλά, ρε Μπεμπέκα, με το νυχτικό σου ήρθες να τραγουδήσεις;», της είπε με τον τρόπο του ο Γ. Ζαμπέτας ένα βράδυ στην Πλάκα, ύστερα από έναν θυελλώδη καβγά με δύο άλλες ερμηνεύτριες που τη συμβούλεψαν να αλλάξει ρούχα. Η θρυλική Μπέμπα έφυγε στα 73 της χρόνια.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ