Αχρείοι και ιδιώτες… αρχαιοπρεπώς

Αχρείοι και ιδιώτες… αρχαιοπρεπώς

Κύριε διευθυντά

Προλογίζοντας στην Πνύκα τον Γάλλο πρόεδρο, ο πρωθυπουργός τού θύμισε ότι τον πολίτη που δεν συμμετείχε στις δημοκρατικές διαδικασίες οι αρχαίοι Ελληνες «τον αποκαλούσαν υποτιμητικά ιδιώτη». Αθελά του ή θεληματικά, ο συγγραφέας του λόγου έκανε λάθος. Στον Επιτάφιο που κατά τον Θουκυδίδη εκφώνησε ο Περικλής το 430 π.Χ., κείμενο που πριν από τρία χρόνια διδασκόταν στην Γ΄ Λυκείου, διαβάζουμε: μόνοι γαρ τον μηδέν τώνδε (των πολιτικών πραγμάτων) μετέχοντα ουκ απράγμονα, αλλ’ αχρείον νομίζομεν· και σε μετάφραση: γιατί είμαστε οι μόνοι που όποιον δεν παίρνει καθόλου μέρος σ’ αυτά (τα πολιτικά πράγματα), τον θεωρούμε όχι ήσυχο, αλλά άχρηστο! (Ιστ. 2, 40). Η αρχαία λέξη «ιδιώτης» είχε πολλές σημασίες. Βασικά χαρακτήριζε τους πολίτες ως άτομα σε αντίθεση με την πόλη και τους αξιωματούχους της ως σύνολο. Διαφωτιστική είναι σχετικά η διαπίστωση του Σωκράτη, όταν στην απολογία του είπε: αναγκαίον εστι τον τω όντι μαχούμενον υπέρ του δικαίου, και ει μέλλει ολίγον χρόνον σωθήσεσθαι, ιδιωτεύειν αλλά μη δημοσιεύειν· και σε μετάφραση: είναι ανάγκη αυτός που πραγματικά θ’ αγωνιστεί για το δίκιο, αν είναι και για λίγο να σωθεί, να ιδιωτεύει, όχι ν’ ασχολείται με τα δημόσια. (Πλάτων, Απολογία 32a).

Φάνης Κακριδής – Φιλόλογος

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή