ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αναβλήθηκε η απόφαση για τη short list του ΔΕΣΦΑ

ΧΡΥΣΑ ΛΙΑΓΓΟΥ

Ο κανονισμός τιμολόγησης που έχει εγκρίνει η ΡΑΕ ισχύει μέχρι το τέλος του 2018. Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές έχουν ζητήσει αναθεώρηση του κανονισμού και τιμολόγηση τετραετούς διάρκειας (2019 - 2022) πριν από την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σε νέα αναβολή οδηγείται η κατάρτιση της short list με τους υποψηφίους που προκρίνονται για τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ, καθώς το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ που συνεδρίασε χθες δεν κατέληξε σε σχετική απόφαση. Κύκλοι του ταμείου αποδίδουν την αναβολή στο γεγονός ότι τα μέλη του Δ.Σ. ζήτησαν περισσότερα διευκρινιστικά στοιχεία σχετικά με τους υποψηφίους.

Στην πραγματικότητα, η δυστοκία στην κατάρτιση της short list συνδέεται αφενός με το γεγονός ότι τα κριτήρια της προκήρυξης πληρούν δύο μόνο από τους έξι συνολικά υποψηφίους που εμφανίστηκαν στην πρώτη φάση του διαγωνισμού και αφετέρου με την τιμολόγηση των τελών δικτύου του ΔΕΣΦΑ. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα κριτήρια της προκήρυξης δεν πληροί η γαλλορουμανική κοινοπραξία GRT Gas και Transgas, όπως και οι μη ευρωπαϊκής προέλευσης επενδυτές, Powerglobe (εταιρεία συμβούλων από το Κατάρ) και η αμερικανική integrated Uility Services (INTUS), στην οποία μετέχουν Ελληνοαμερικανοί επιχειρηματίες.

Δεν έχει ακόμη κριθεί οριστικά η τύχη της αυστραλιανής εταιρείας Macquarie Infrastructure and Real Assets (Europe) Limited, καθώς κάποιοι υποστηρίζουν ότι με μια διασταλτική ερμηνεία της προκήρυξης μπορεί να περάσει στην επόμενη φάση του διαγωνισμού. Η εταιρεία αποτελεί τον μεγαλύτερο διαχειριστή επενδύσεων παγκοσμίως σε έργα υποδομής, έχει αποκτήσει τον έλεγχο της ιταλικής εταιρείας διαχείρισης συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου, ενώ έχει επενδύσει και στις Eustream AS (Σλοβακία) και Open Grid Europe Gmb, συμμετοχές που θα μπορούσαν να της διασφαλίσουν το ευρωπαϊκό διαβατήριο για τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού. Ο αποκλεισμός των εκτός Ευρώπης εταιρειών ήταν αναμενόμενος, καθώς η προκήρυξη προϋποθέτει οι επενδυτές να είναι διαχειριστές δικτύου πιστοποιημένοι βάσει του ευρωπαϊκού πλαισίου. Αυτό που δεν ήταν αναμενόμενο ήταν ο αποκλεισμός της γαλλορουμανικής κοινοπραξίας.

Τόσο η GRTgaz όσο και η Transgaz είναι πιστοποιημένοι διαχειριστές ευρωπαϊκών συστημάτων φυσικού αερίου, αλλά όχι πλήρως ιδιοκτησιακά διαχωρισμένοι όπως απαιτούν η προκήρυξη και το τρίτο ευρωπαϊκό πακέτο για την ενέργεια. Πληροφορίες φέρουν κάποιες πλευρές να τάσσονται υπέρ της πρόκρισης της γαλλορουμανικής κοινοπραξίας, ο σοβαρός ωστόσο προβληματισμός που διατυπώνεται είναι ότι κάτι τέτοιο μπορεί να ανοίξει τον δρόμο των ενστάσεων και προσφυγών από τους αποκλεισθέντες, οδηγώντας την όλη διαδικασία σε καθυστέρηση. Οι δύο υποψήφιοι που μετά βεβαιότητας περνάνε στην επόμενη φάση είναι η κοινοπραξία της ιταλικής Snam, της ισπανικής Enagas, της βελγικής Fluxys και της ολλανδικής Gasunie, και η ισπανική Regasificadora del Noroeste SA. Πληροφορίες φέρουν τη γαλλική GRT Gas να βρίσκεται σε συζητήσεις με την ισπανική Regasificadora del Noroeste για κοινή κάθοδο στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού σε κοινοπραξία με λίντερ την τελευταία, που διασφαλίζει το κριτήριο του ιδιοκτησιακά διαχωρισμένου διαχειριστή, παραμένοντας με τον τρόπο αυτό στον διαγωνισμό.

Το δεύτερο θέμα που πρέπει να ξεκαθαρίσει μέχρι και την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών είναι αυτό των τελών. Ο κανονισμός τιμολόγησης που έχει εγκρίνει η ΡΑΕ ισχύει μέχρι το τέλος του 2018. Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές έχουν ζητήσει αναθεώρηση του κανονισμού και τιμολόγηση τετραετούς διάρκειας (2019 - 2022) πριν την κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών, έτσι ώστε να μπορούν να υποβάλουν προσφορές στη βάση ενός πλαισίου σταθερότητας σε σχέση με τα έσοδα του ΔΕΣΦΑ σε ορίζοντα τετραετίας. Το εύλογο θέμα που θέτουν είναι ότι θα κληθούν να υποβάλουν προσφορές βάσει τιμολόγησης που θα αλλάξει σχεδόν αμέσως μετά την είσοδό τους στο ΔΕΣΦΑ, την οποία υπολογίζουν μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2018.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ