ΕΛΛΑΔΑ

Απειλή οικολογικής καταστροφής στο Σαρωνικό - κρίσιμη για το οικοσύστημα η ταχεία απορρύπανση

ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ

Μαύρισαν οι ακτές στα νότια προάστια. Ο χρόνος επαναφοράς του οικοσυστήματος εξαρτάται από το μέγεθος της ρύπανσης και το είδος της.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Πόσο σοβαρές θα είναι οι συνέπειες της ρύπανσης στο θαλάσσιο περιβάλλον του Σαρωνικού; Οι επιστήμονες εκτιμούν πως το κύριο ζήτημα μακροπρόθεσμα θα είναι οι ποσότητες που θα καταλήξουν στον πυθμένα και οι οποίες δύσκολα μπορούν να συλλεγούν. Πάντως οι περιβαλλοντικές οργανώσεις εκφράζουν την ανησυχία τους για την ικανότητα της πολιτείας να διαχειριστεί ένα σημαντικότερο ατύχημα πετρελαϊκής ρύπανσης.

Το Ελληνικό Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ) είναι ο κρατικός ερευνητικός φορέας ο οποίος συνήθως αναλαμβάνει ύστερα από σημαντικά ναυάγια να παρακολουθεί τα επίπεδα της ρύπανσης. Ο Γιάννης Χατζηανέστης, διευθυντής ερευνών στο Ινστιτούτο Ωκεανογραφίας του φορέα, έχει ασχοληθεί τα τελευταία χρόνια με τις συνέπειες πολλών ναυαγίων όπως του «Sea Diamond» στη Σαντορίνη (2007), του «Yssuf» στη Μύκονο (2014), του «Cabrera» στην Ανδρο (2016). «Δεν ξέρουμε ακόμα πόση ποσότητα έχει διαρρεύσει στον Σαρωνικό κι αυτό είναι πολύ σημαντικό για να υπολογίσουμε τις επιπτώσεις», λέει στην «Κ». «Η ρύπανση με πετρελαιοειδή έχει ορισμένες άμεσες και ορισμένες μακροπρόθεσμες συνέπειες. Αμεσα μπορεί να σκοτώσει πολλούς θαλάσσιους οργανισμούς καθώς εμποδίζει την είσοδο του οξυγόνου στη θάλασσα, προκαλώντας ανοξία. Στη συνέχεια ξεκινάει η “αποικοδόμησή” του: οι υδρογονάνθρακες αρχίζουν να διασπώνται μέσω της οξείδωσης και των μικροβιακών οργανισμών. Τελικά κάποιες ποσότητες καταλήγουν στον βυθό – και αυτό είναι σημαντικό πρόβλημα».

Ο χρόνος επαναφοράς του οικοσυστήματος εξαρτάται από το μέγεθος της ρύπανσης και το είδος της. «Για παράδειγμα, στην περίπτωση του “Eurobulker-X” που βυθίστηκε στον Ευβοϊκό το 2000, χρειάστηκε περίπου 1,5 έτος για να μην καταγράφονται άλλες επιπτώσεις στους θαλάσσιους οργανισμούς. Το βασικό, λοιπόν, σε αυτή τη φάση, είναι να γίνει σωστά και γρήγορα η απορρύπανση».

Πάντως οι περιβαλλοντικές οργανώσεις, όπως η WWF και η Greenpeace, εξέφρασαν την ανησυχία τους για την επιχειρησιακή ικανότητα της πολιτείας. «Μια χώρα με μεγάλη θαλάσσια κυκλοφορία παρουσιάζεται ανέτοιμη να αντιδράσει έγκαιρα, προστατεύοντας τον θαλάσσιο πλούτο και τις ακτές της, ακόμη και σε ένα περιστατικό που ήταν αρχικά σχετικά περιορισμένο. Με μια διάθεση της Ελλάδας να επενδύσει στην εξόρυξη υδρογονανθράκων, το εύλογο ερώτημα που δημιουργείται είναι κατά πόσον η χώρα μας θα είναι σε θέση να αντιμετωπίσει ένα πολύ μεγαλύτερο ατύχημα πετρελαϊκής ρύπανσης», αναφέρει η ανακοίνωση της WWF.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ