ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Στα «μαύρα» έχουν «ντυθεί» οι ακτές της Αττικής καθώς η ρύπανση από το πετρέλαιο που διέρρευσε από το πλοίο Αγία Ζώνη έχει πλέον επεκταθεί μέχρι και την Πειραϊκή. 

Η πετρελαιοκηλίδα μετακινήθηκε λόγω των ανέμων από τη Σαλαμίνα στην Πειραϊκή και από εκεί έφτασε ως τον Aγιο Κοσμά, το Ελληνικό και τη Γλυφάδα. Πολλοί μετεωρολόγοι μάλιστα αναφέρουν ότι λόγω του καλού καιρού, αποφύγαμε ένα ακόμα πιο τραγικό σενάριο, το πρόβλημα να έφτανε ως το Σούνιο. Eτσι και σήμερα συνεχίζεται πάντα με εντατικούς ρυθμούς ο καθαρισμός των παράκτιων περιοχών από απορρυπαντικά σκάφη, ιδιωτικά αλλά και του Λιμενικού, ενώ και από χερσαίας πλευράς επιχειρούν συνεργεία.

Οι κάτοικοι των περιοχών είναι ανάστατοι, οι δήμαρχοι απειλούν με μηνύσεις ενώ οι οικολογικές οργανώσεις κάνουν λόγο για απειλή οικολογικής καταστροφής και υπογραμμίζουν την ανάγκη ταχείας απορρύπανσης της θάλασσας.

Εν μέσω αυτών, η κυβέρνηση και οι αρμόδιες αρχές μοιάζουν να έχασαν πολύτιμο χρόνο στον περιορισμό της διαρροής αλλά επιμένουν να δηλώνουν ότι... όλα βαίνουν καλώς. Σε συνέντευξη Τύπου το μεσημέρι της Πέμπτης, ο κ. Παν. Κουρουμπλής, αρμόδιος Υπουργός Ναυτιλίας, επανέλαβε τη δέσμευση του για ολοκλήρωση των επιχειρήσεων καθαρισμού σε 25 με 30 ημέρες, ενώ «αμύνθηκε» στην κριτική για καθυστερήσεις, τονίζοντας ότι τα στοιχεία του θαλάμου επιχειρήσεων που μπορούν να εξακριβώσουν τους χρόνους αντίδρασης, είναι στη διάθεση των κομμάτων και του εισαγγελέα. Νωρίτερα μάλιστα, έκανε λογοπαίγνιο με το ενδεχόμενο παραίτησης για λόγους ευθιξίας ενώ ο Πρόεδρος της Ν.Δ. κ. Κυρ. Μητσοτάκης, που επισκέφτηκε το παραλιακό μέτωπο, ζήτησε από τον Πρωθυπουργό να αποδεχθεί την παραίτηση του Υπουργού του. . 

Σοβαρά, ωστόσο, είναι ερωτήματα εγείρονται και για το χρόνο παρέμβασης στο ατύχημα και προσπάθειας ελέγχου της ρύπανσης. Οπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, αξιωματικοί του Λιμενικού Σώματος, σε ερώτηση αν υπήρξε καθυστέρηση στην έναρξη επιχείρησης απορρύπανσης μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου, τόνισαν ότι από την ώρα του συμβάντος που ήταν στις 2.00 τα ξημερώματα της Κυριακής έως τις 6.00 τα ξημερώματα οπότε ξεκίνησε η όλη επιχείρηση απορρύπανσης μεσολάβησαν 4 ώρες, και σε αυτό το διάστημα υπήρξαν διαδικασίες και διαβουλεύσεις από την αρμόδια ασφαλιστική εταιρεία του πλοίου.

Εφόσον αυτό αληθεύει, επί τέσσερις και πλέον ώρες το φορτίο του Αγία Ζώνη διέρρεε στη θάλασσα ενώ, ακόμη και σήμερα Πέμπτη, δεν έχει επιτευχθεί η πλήρης στεγανοποίησή. Από την πλευρά του, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Δημ. Τζανακόπουλος είχε επισημάνει πως «ήταν άμεση η κινητοποίηση του Λιμενικού και του υπουργείου Ναυτιλίας, το σχέδιο έκτακτης ανάγκης μπήκε σε εφαρμογή 16 λεπτά μετά το συμβάν και κινητοποιήθηκαν όλες οι διαθέσιμες δυνάμεις» για την αντιμετώπιση της θαλάσσιας ρύπανσης. Τί συνέβη πραγματικά; Πότε μπήκε σε εφαρμογή το σχέδιο; Σε 16 λεπτά ή σε τέσσερις ώρες; 

Εν τω μεταξύ, οι ακτές της Αττικής βρίσκονται σε κλοιό πετρελαίου.

Περίπου 17 κυβικά πετρελαίου έχουν «μαζέψει» τα συνεργεία που επιχειρούν αυτή τη στιγμή κοντά στη θαλάσσια περιοχή του Φαλήρου, ανέφερε ο δήμαρχος Π. Φαλήρου, Διονύσης Χατζηδάκης περιγράφοντας την τεράστια οικολογική καταστροφή που έχει προκαλέσει η βύθιση του μικρού δεξαμενόπλοιου «Αγ. Ζώνη ΙΙ» νοτιοδυτικά της Αταλάντης, στον Σαρωνικό.

«Άλλαξε ο καιρός και η πετρελαιοκηλίδα έπεσε πάνω στον Φλοίσβο. Μαζέψαμε 17 κυβικά πετρέλαιο, χρειάζεται να μισθωθούν ειδικά καράβια για να καθαρίσουν τη θάλασσα». 

Για υπεράνθρωπή προσπάθεια, έκανε λόγο από την πλευρά του ο δήμαρχος Γλύφαδας: «Από τα χαράματα σήμερα καταβάλλουμε υπεράνθρωπη προσπάθεια με όλα τα μέσα για να αποκατασταθεί η τεράστια ζημιά που έχει γίνει στο θαλάσσιο μέτωπο της Γλυφάδας. Εφόσον σήμερα δεν έχουμε νέα εισροή πετρελαίου, η εξωτερική εικόνα της παραλίας μας ακόμα και αύριο θα έχει αποκατασταθεί. Αμέσως μετά, σε λίγες μέρες δηλαδή, θα μετρήσουμε - όπως κάνουμε συνεχώς - την ποιότητα των υδάτων για να ενημερώσουμε υπεύθυνα τους πολίτες.»

Αξιωματικοί του Λιμενικού Σώματος μιλούν για βελτίωση της κατάστασης σε σχέση με τις προηγούμενες ημέρες, την ώρα που περιβαλλοντικές οργανώσεις εκφράζουν την έντονη ανησυχία τους.

Θαλάσσιοι οργανισμοί και θαλασσοπούλια «καίγονται» και πεθαίνουν από ασφυξία από το μαζούτ, ενώ η χημική σύσταση των νερών καθιστά απαγορευτική τη θάλασσα για τον άνθρωπο αναφέρει ο Δημήτρης Ιμπραήμ, υπεύθυνος εκστρατειών της Greenpeace.

«Εξαιτίας του γεγονότος ότι η ρύπανση έχει μετατοπιστεί σε παραλίες της Αττικής, υπάρχει ο κίνδυνος να ξεχαστεί η Σαλαμίνα, όπου το πρόβλημα παρατηρείται σε 1,5χλμ ακτογραμμής» επισημαίνει ο κ. Ιμπραήμ, ενώ μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τονίζει: «Αναμφισβήτητα η μόλυνση επιφέρει ένα πλήγμα στον τουρισμό αυτή την περίοδο [...] από τη στιγμή που ολοκληρωθούν οι καθαρισμοί και γίνει μία συστηματική παρατήρηση των βιολογικών και χημικών δεικτών των υδάτων και των ακτών, του χρόνου έχουμε τη δυνατότητα να μην αντιμετωπίζουμε άμεσο πρόβλημα». Για τον κ. Ιμπραήμ μείζον ζήτημα αποτελεί η διαφάνεια, η παρακολούθηση, η πληροφόρηση και η συστηματική συνέχιση των ερευνών μετά την πλήρη απορρύπανση του οικοσυστήματος, αλλά και η απόδοση των ευθυνών για την οικολογική καταστροφή στη λογική «ο ρυπαίνων πληρώνει». Καταλήγοντας, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τις επικείμενες εξορύξεις πετρελαίου στο Ιόνιο, λέγοντας «το θέμα δεν είναι αν θα υπάρξει νέο δυστύχημα αλλά πότε».

Πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας μιλώντας για την επιχείρηση απορρύπανσης που είναι σε εξέλιξη, τόνισαν ότι, όταν αυτή ολοκληρωθεί σε περίπου 25 ημέρες -και τότε αναμένεται να αναλάβει δράση το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών ΕΛΚΕΘΕ όπου σε όλες τις περιοχές όπου υπήρξε απορρύπανση πετρελαιοειδών μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου, θα λάβει δείγματα προκειμένου μετά από έλεγχο να πιστοποιήσει την ασφάλεια και την καθαρότητα των ακτών και της θάλασσας.

Η διαδικασία απορρύπανσης επικεντρώνεται σήμερα σε όλες τις περιοχές του Πειραιά, από τη Σαλαμίνα έως την Πειραϊκη, τον Άγ. Κοσμά και τη Γλυφάδα, όπου έχουν ποντιστεί σε ορισμένα σημεία πλωτά φράγματα για περιορισμό της ρύπανσης.

Να σημειωθεί πως στις παραλίες του Ελληνικού και της Γλυφάδας η δυσοσμία είναι έντονη και οι κηλίδες αγγίζουν σχεδόν τις ξαπλώστρες.

Δικαστικά κατά παντός υπευθύνου θα κινηθούν οι δήμοι Πειραιά και Γλυφάδας

Συνάντηση με τους δημάρχους και τους βουλευτές των περιοχών στις οποίες έχει παρατηρηθεί θαλάσσια ρύπανση μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου ΑΓ.ΖΩΝΗ ΙΙ στον Σαρωνικό, είχαν σήμερα υπουργός Ναυτιλίας Π. Κουρουμπλής μαζί με τον υφυπουργό Ναυτιλίας Νεκτάριο Σαντορινιό, τον γγ του υπουργείου Διονύση Καλαματιανό, τον αρχηγό του Λιμενικού Σώματος αντιναύαρχο Σταμάτιο Ράπτη και στελέχη του Σώματος.

Ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης σε δήλωσή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, μετά το πέρας της συνάντησης τόνισε πως γίνεται προσπάθεια να οργανωθεί ένας συντονισμός, καθώς στην αρχή υπήρχαν ελλείμματα.

«Δεν ήμασταν έτοιμοι όλοι μαζί να συντονίσουμε τον καθαρισμό. Είναι αρμοδιότητα της εταιρείας του πλοίου που ναυάγησε και ανέθεσε σε δύο εταιρείες την όλη επιχείρηση. Εμείς, ως δήμαρχοι, ζητήσαμε να ενημερωθούμε αν μπορούμε να προσφέρουμε κάτι και με ποιο τρόπο μπορούμε να το κάνουμε. Τα συμπεράσματα που βγήκαν είναι ότι οι δήμοι δεν μπορούν να παίξουν κάποιον σημαντικό ρόλο στον καθαρισμό αυτόν και το μόνο που θα μπορούσαν να κάνουν είναι να στείλουν κάποιους εθελοντές, οι οποίοι υπό τις οδηγίες των εταιρειών απορρύπανσης και με κατάλληλο ρουχισμό να συνδράμουν ελάχιστα στο έργο τους. Παρόλα αυτά, αν χρειαστεί, θα το πράξουμε» τόνισε ο δήμαρχος, ο οποίος πρόσθεσε: «Δεν είναι ώρα αναζήτησης ευθυνών, αλλά καθαρισμού των ακτών όλης της περιοχής, αλλά δεν θα αφήσουμε και το θέμα να ξεχαστεί [...] Θα κινηθούμε όλοι οι δήμαρχοι και εγώ ως δήμαρχος Πειραιά θα κινηθώ άμεσα δικαστικά κατά παντός υπευθύνου για την πολύ μεγάλη ζημιά που υπέστη η περιοχή».

Ο αντιδήμαρχος αστικής ανάπτυξης και πολεοδομίας του δήμου Γλυφάδας Αιμίλιος Βουγιουκλάκης σε δήλωσή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τόνισε: «Από τα χαράματα στην περιοχή της Γλυφάδας η δημοτική Αρχή καταβάλλει υπεράνθρωπες προσπάθειες χρησιμοποιώντας όλα τα διαθέσιμα μέσα για την απορρύπανση της περιοχής, προκειμένου να διαφυλαχθεί τόσο η δημόσια υγιεινή των λουομένων όσο και το θαλάσσιο περιβάλλον της πόλης [...]. Έχει γίνει μια μεγάλη προσπάθεια από πλευράς δήμου και εφόσον έως σήμερα δεν έχουμε νέα ρύπανση στην περιοχή, επικεντρωνόμαστε στην αποκατάσταση της εικόνας της παραλίας».

Ο αντιδήμαρχος Γλυφάδας κατέστησε επίσης σαφές ότι «το περιβαλλοντικό έγκλημα που έχει συντελεστεί στην περιοχή του δήμου δεν πρόκειται να μείνει αναπάντητο» και ότι «η δημοτική Αρχή θα στραφεί νομικά κατά παντός υπευθύνου».

Ο Θεόδωρος Κουντούρης, ιδιοκτήτης του πλοίου, μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό «Ε», υποστήριξε πως για την πετρελαιοκηλίδα φταίει άλλο πλοίο, που ρυμουλκήθηκε την Παρασκευή στο λιμάνι του Περάματος για επισκευές και είχε διαρροή. 

«Ήδη έγινε ρύπανση στο λιμάνι του Περάματος από το συγκεκριμένο πλοίο. Τώρα έχουν… φορτώσει όλη τη ρύπανση σε μας» ανέφερε χαρακτηριστικά.

 

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ