ΑΝΘΡΩΠΟΙ

Από τον Τομ Χανκς στον Γιάννη Αντετοκούνμπο

MΑΡΙΑ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

© AEGEAN AIRLINES

«Αγαπάς την Ελλάδα; Διαφήμισέ την!» Θα μπορούσε να είναι μια παράφραση του γνωστού σλόγκαν της δεκαετίας του 1990 που ζητούσε από τους καταναλωτές να εκφράσουν την αγάπη τους για τη χώρα με αποδείξεις. Ως προσέγγιση εκφράζει και βασίζεται στην πεποίθηση ότι οι φαν των διασήμων της μουσικής, κινηματογραφικής, αθλητικής βιομηχανίας θα σπεύσουν να «προσκυνήσουν» στα βήματα των ινδαλμάτων τους, ενώ ακόμα και οι πιο ψύχραιμοι θαυμαστές τους θα βάλουν τον προτιμώμενο προορισμό του αγαπημένου τους ηθοποιού, τραγουδιστή, αθλητή στο καλεντάρι των διακοπών τους. Γι’ αυτό κατά καιρούς πολλές χώρες ή πόλεις ανά τον κόσμο επιστρατεύουν αναγνωρίσιμους επαγγελματίες από τον χώρο της σόουμπιζ ή του αθλητισμού στην προσπάθειά τους να διαφημιστούν ως ελκυστικός τουριστικός προορισμός.

Στην αρχή του φετινού καλοκαιριού η Aegean Airlines ένωσε τις δυνάμεις της με τον Γιάννη Αντετοκούνμπο, με στόχο να «απογειώσουν» την Ελλάδα ως τουριστικό προορισμό μέσω της ενέργειας Greece by Greeks. Ο διεθνούς φήμης μπασκετμπολίστας, με τους εκατομμύρια φαν και στην Αμερική, ανέλαβε να βοηθήσει στην ανάδειξη της φυσικής ομορφιάς και των παραδόσεων της χώρας μας. Την ιδέα αγκάλιασε και το ελληνικό Υπουργείο Τουρισμού. Σε επετειακή εκδήλωση που οργανώθηκε πριν από μερικούς μήνες από την ομογένεια στη Νέα Υόρκη, η υπουργός Έλενα Κουντουρά τού απηύθυνε πρόσκληση να γίνει πρεσβευτής του ελληνικού τουρισμού -την οποία και δέχτηκε- και του απένειμε το βραβείο Ελληνικής Κληρονομιάς για την προώθηση του ελληνισμού. Ο τίτλος, αν και βαρύγδουπος, αποδείχθηκε μάλλον τιμητικός -μια αναγνώριση του γεγονότος ότι ο αθλητής με τις επιδόσεις του τιμά την πατρίδα του και με τις δηλώσεις του τη διαφημίζει- καθώς δεν αξιοποιήθηκε σε κάποια διαφημιστική καμπάνια ή προωθητική ενέργεια του ΕΟΤ.

Η αλήθεια είναι ότι ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού εδώ και χρόνια φαίνεται να έχει εναποθέσει τις ελπίδες του στη διαφήμιση της Ελλάδας «από στόμα σε στόμα» ή από… Instagram, Twitter και Facebook σε Instagram, Twitter και Facebook. Ελλείψει πιο οργανωμένου μάρκετινγκ από τα αρμόδια όργανα της πολιτείας, εκατομμύρια τουρίστες τον χρόνο μετατρέπονται σε άτυπους πρεσβευτές της χώρας μας μέσω των αναρτήσεών τους στα social media, ανάμεσά τους διασημότητες όπως ο Τομ Χανκς και η σύζυγός του Ρίτα Γουίλσον, η Νία Βαρντάλος, ο Ζαν Πολ Γκοτιέ, το ζεύγος Κερτ Ράσελ και Γκόλντι Χον, ο Νίκος Αλιάγας και πολλοί ακόμα. Προ διετίας η Νία Βαρντάλος μέσω του hashtag #visitgreece στους λογαριασμούς της στο Instagram και στο Twitter προσκαλούσε τους φίλους και ακολούθους της να επισκεφτούν τη χώρα. Ανάμεσα στις φωτογραφίες που ανέβασε ήταν και κάποιες με τους φίλους της, την ελληνικής καταγωγής Ρίτα Γουίλσον και τον σχεδόν Έλληνα πια σύζυγό της Τομ Χανκς. Το διάσημο ζευγάρι του Χόλιγουντ βέβαια δεν χρειάζεται ιδιαίτερη παρότρυνση για να βρεθεί στην Ελλάδα, καθώς εδώ και χρόνια παραθερίζουν στην όμορφη Αντίπαρο. Πιστοί στο ετήσιο ραντεβού τους με τη θάλασσα του Αιγαίου είναι και οι ηθοποιοί Κερτ Ράσελ και Γκόλντι Χον, οι οποίοι δραπετεύουν κάθε χρόνο στη Σκιάθο. Στη λίστα των «εραστών» του ελληνικού καλοκαιριού συγκαταλέγεται και ο Ζαν Πολ Γκοτιέ· ο γνωστός σχεδιαστής ξεκουράζεται τα καλοκαίρια στη Μύκονο, ενώ εδώ και λίγα χρόνια απέκτησε το δικό του σπίτι στο κέντρο της Αθήνας. «Εξοχικό» στην Ελλάδα διαθέτουν επίσης ο Σον Κόνερι στο Πόρτο Χέλι, ο Ρόουαν Άτκινσον στην Άνδρο, ο Εμίρ Κουστουρίστα στη Σίφνο κ.ά. «Κινούμενη διαφήμιση» για την πατρίδα του είναι και ο παρουσιαστής Νίκος Αλιάγας, αγαπημένος της γαλλικής τηλεόρασης.

Τον τίτλο των ανεπίσημων πρεσβευτών τουρισμού της χώρας μπορούν επάξια να διεκδικήσουν επίσης η Σάρα Τζέσικα Πάρκερ, που έχει δηλώσει ότι η Ελλάδα είναι η αγαπημένη της χώρα, η Αντζελίνα Τζολί, που έχει εξομολογηθεί ότι αγαπά την Ελλάδα και λυπάται όταν τελειώνουν οι διακοπές και έρχεται η ώρα να την εγκαταλείψει, αλλά και ο Ράσελ Κρόου, που, έχοντας περάσει μερικές ημέρες στη Μύκονο πριν από λίγα χρόνια, έγραψε στο Twitter του «δεν ξέρω πώς έγινε να έχω ζήσει 49 χρόνια σε αυτόν τον πλανήτη και να μην έχω επισκεφτεί ξανά τα ελληνικά νησιά». Τον ενθουσιασμό τους δεν έχουν κρύψει επίσης οι Σοφία Βεργκάρα («Αγαπώ την Ελλάδα. Πιστεύω πως είναι ένα από τα ωραιότερα μέρη στον πλανήτη»), ο Στίβεν Σπίλμπεργκ («Είναι μια χώρα με εξαιρετική φυσική ομορφιά και εξαιρετικούς ανθρώπους. Είμαι υπερήφανος που μπορώ να την επισκέπτομαι συχνά»), ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο («Η Ελλάδα μού έκοψε την ανάσα... Ήταν ασφαλώς ένα από τα ομορφότερα μέρη που έχω πάει. Τα νησιά είναι υπέροχα σε συνάρτηση με τα υπέροχα φαγητά, την ιστορία και φυσικά την ανακάλυψη του πολιτισμού που πηγάζει από το παρελθόν και βρίσκεται παντού»).

 

Τι συμβαίνει στις άλλες χώρες

Κι αν την Ελλάδα τη σώζει και στον τομέα του τουριστικού μάρκετινγκ το «φιλότιμο» των διάσημων «φιλελλήνων», πολλές είναι οι χώρες και οι πόλεις ανά τον κόσμο που κατά καιρούς έχουν επενδύσει σε πολυέξοδες διαφημιστικές καμπάνιες με πρωταγωνιστές αγαπημένους σταρ. Η Αυστραλία έχρισε πέρυσι Πρεσβευτή Τουρισμού τον ηθοποιό Κρις Χέμσγουoρθ («Thor»), ενώ ο πρωταγωνιστής των ταινιών «Transformers» Τζος Νταμέλ είναι το κεντρικό πρόσωπο σε τηλεοπτικές και έντυπες διαφημίσεις της αμερικανικής πολιτείας της Βόρειας Ντακότα. Πριν από λίγα χρόνια η τραγουδίστρια Τέιλορ Σουίφτ ανέλαβε την προώθηση της Νέας Υόρκης ως Πρέσβειρα Τουρισμού (δεν προέκυψε τυχαία το τραγούδι της «Welcome to New York»). Σε αντίστοιχη διαφημιστική εκστρατεία του Μεγάλου Μήλου συμμετείχαν στο παρελθόν οι Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Τζούλιαν Μουρ, Τζίμι Φάλον, Μπίλι Τζόελ, Μέριλ Στριπ, Στιβ Μπουσέμι, Βανέσα Ουίλιαμς. Η πολιτεία της Καλιφόρνια επένδυσε στους Κιμ Καρντάσιαν, Μπέτι Ουάιτ, Τζέι Λένο, Ρομπ Λόου, Ντέιβιντ Μπέκαμ και στον Άρνολντ Σβαρτζενέγκερ και στο σλόγκαν «Βρες τον εαυτό σου εδώ». Ο «Terminator» πριν από μερικά χρόνια έλαβε τον τιμητικό τίτλο του Πρεσβευτή Τουρισμού της Μαδρίτης. «Είστε καλεσμένοι» ήταν ο τίτλος της διαφημιστικής εκστρατείας της Μεγάλης Βρετανίας το 2011, με πρωταγωνιστές τους Τζούντι Ντεντς, Τουίγκι, Ρούπερτ Έβερετ και Τζέιμι Όλιβερ, ενώ ο Λίαμ Νίσον συνεργάστηκε με τον ιρλανδικό οργανισμό τουρισμού για τη δημιουργία ενός βίντεο με τις ομορφιές της χώρας. Οι Κιμ Κατράλ, Μάικλ Τζέι Φοξ, Στιβ Νας και Ράιαν Ρέινολντς ένωσαν στο παρελθόν τις δυνάμεις τους για τον Καναδά, η Ριάνα συνεργάστηκε με τον Οργανισμό Τουρισμού των Μπαρμπέιντος και ο Γιουσέιν Μπολτ με τον αντίστοιχο της Τζαμάικα. Ρίτσαρντ Γκιρ και Τζάκι Τσαν έχουν χριστεί Πρέσβεις Τουρισμού της Ινδονησίας, τίτλο που απέκτησε πρόσφατα και ο Λούις Φόνσι, ο τραγουδιστής του χιτ του καλοκαιριού «Despacito», για το Πουέρτο Ρίκο. ■

Περιοδικό "Κ"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ