ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Εγκαταλείπονται στην εξοχή ενώ ορισμένα θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν, μένουν εκτεθειμένα στον ήλιο και στη βροχή και σταδιακά μετατρέπονται σε παλιοσίδερα. Αφύλακτα, εκτίθενται σε κάθε λογής κίνδυνο και χρήση από επιτήδειους και καταλήγουν να σκουριάζουν απογυμνώνοντας τον ΟΣΕ από την περιουσία του. Ο λόγος για εκατοντάδες οχήματα (βαγόνια, μηχανές κ.λπ.) του ελληνικού σιδηροδρόμου, τα οποία έχουν γίνει θύματα της ολιγωρίας δεκαετιών. Σε πολλά σημεία του σιδηροδρομικού δικτύου και όχι μόνο, μπορεί κανείς να δει κουφάρια τρένων τα οποία είναι εγκαταλελειμμένα και με τον καιρό σαπίζουν και γίνονται μέρος του φυσικού τοπίου... Χαρακτηριστικό παράδειγμα το (εικονιζόμενο) βαγόνι του ιστορικού τρένου Αθηνών -Λαυρίου το οποίο μας υπέδειξε αναγνώστης της «Κ» και βρίσκεται στο Λαύριο.

Το τροχαίο υλικό του ΟΣΕ αποτελεί πλέον στην πλειονότητά του περιουσία της ΓΑΙΑΟΣΕ (ύστερα από σχετικό νόμο του 2014 που προέβλεπε την απομείωση των χρεών του ΟΣΕ προς το Δημόσιο μέσω της μεταβίβασης της περιουσίας του στη ΓΑΙΑΟΣΕ). Το 2014 μεταβιβάστηκαν, σύμφωνα με τη σχετική απόφαση, 3.353 τεμάχια μεταξύ των οποίων κινητήρες, φορτάμαξες και επιβατάμαξες (βαγόνια). Από αυτά, τα 1.165 έχουν μισθωθεί στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ για πέντε (συν πέντε) έτη. Τα υπόλοιπα περίπου 2.000 αποτελούν ανενεργό υλικό, βαγόνια, μηχανές που δεν μπορούν λόγω παλαιότητας ή βλαβών να κυκλοφορήσουν στο δίκτυο. Περίπου το 60% αυτών βρίσκεται διάσπαρτο στην ύπαιθρο σε διάφορα σημεία της χώρας, με την πλειονότητα αυτών να συγκεντρώνεται στη Β. Ελλάδα.

Η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει αποδυθεί σε έναν αγώνα δρόμου εύρεσης χώρων, οι οποίοι θα μπορούν να φιλοξενήσουν το ανενεργό τροχαίο υλικό. Στην παρούσα φάση υπό συζήτηση είναι μια έκταση στον Βόλο, ο σταθμός διαλογής στη Θεσσαλονίκη, ένας χώρος στην Αλεξανδρούπολη, στη Φθιώτιδα και ένα μέρος στην Αττική (ίσως το ΣΚΑ). «Εμείς θα επιβαρυνθούμε το κόστος της μεταφοράς του υλικού, ενώ θα ξεκαθαρίσουμε ποιο υλικό είναι άχρηστο και θα πωληθεί για σκραπ μέσω διαγωνισμών. Το υπόλοιπο υλικό θα μεταφερθεί στους νέους χώρους όπου θα τοποθετηθούν συστήματα επιτήρησης, κλειστό σύστημα καμερών και θα ασφαλιστεί ο χώρος ώστε να προστατευθεί το υλικό» εξηγεί στην «Κ» ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ κ. Θαν. Σχίζας. Συνολικά το ενεργό και το μη ενεργό τροχαίο υλικό αποτιμάται σε περίπου 444 εκατ. ευρώ, το οποίο σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας απαξιώθηκε πολύ ταχύτερα σε σχέση με αυτά που ορίζουν οι κατασκευαστές του λόγω ελλιπούς συντήρησης αλλά και προμήθειας εξοπλισμού που αξιοποιήθηκε για πολύ μικρότερο διάστημα από όσο θα ήταν δυνατόν.

Από το παραπάνω υλικό εκείνο που κρίνεται ότι μπορεί να κυκλοφορήσει θα συντηρηθεί. Μέσα στην επόμενη τριετία προγραμματίζεται μια επένδυση ύψους περίπου 40 εκατ. ευρώ, ώστε να επαναδρομολογηθούν ακινητοποιημένα οχήματα και να προσαρμοστεί το τροχαίο υλικό στις σύγχρονες σιδηροδρομικές ανάγκες.

Ενίσχυση εσόδων

Η επιδιόρθωση μηχανών και βαγονιών που μπορούν να μετατραπούν σε ενεργό υλικό θα ενισχύσει τα έσοδα της εταιρείας, καθώς θα μπορούν να μισθωθούν σε εταιρείες που θα δραστηριοποιηθούν στο απελευθερωμένο πλέον σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας. Ηδη, δύο εταιρείες προγραμματίζουν να «τρέξουν» τα τρένα τους στο δίκτυο, με τη μία εξ αυτών να έχει ήδη έρθει σε συμφωνία με τη ΓΑΙΑΟΣΕ για τη μετατροπή 100 τεμαχίων (κλειστές φορτάμαξες) σε ανοιχτές πλατφόρμες μεταφοράς φορτίων.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ