ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πλήγμα στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» για ένα έργο μόλις 2,5 εκατ. ευρώ

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ

Το έργο της δημιουργίας του νέου διαδρόμου προσγείωσης-απογείωσης αεροσκαφών στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» έχει δύο εργολαβίες.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Μία εργολαβία ύψους 2,5 εκατ. ευρώ οδηγεί σε σύγκρουση την κυβέρνηση και τη Fraport. Aυτό είναι το διακύβευμα των εργασιών στο αεροδρόμιο «Μακεδονία», από το οποίο κάθε πλευρά «ξιφουλκεί» εναντίον της άλλης. Ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης έχει δραματοποιήσει την κατάσταση, αναφέροντας απώλεια εκατοντάδων εκατ. ευρώ από τα κοινοτικά προγράμματα σε ένα έργο, όμως, που δεν ξεπερνά τα 20 εκατ. ευρώ.

Συγκεκριμένα, το έργο της δημιουργίας του νέου διαδρόμου προσ-/απογείωσης αεροσκαφών, γνωστός στους ειδικούς ως 10-28, έχει δύο εργολαβίες. Η πρώτη αφορά την επέκταση του διαδρόμου (μέσα στη θάλασσα) και η δεύτερη είναι η αναβάθμιση του ασφαλτοτάπητα.

Την πρώτη εργολαβία, ύψους 115 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ), έχει αναλάβει ο όμιλος Ελλάκτωρ, υλοποιείται κανονικά και θα ολοκληρωθεί στο 100% του αντικειμένου.

Η δεύτερη εργολαβία είναι ύψους 20,5 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ) και την έχει αναλάβει ο όμιλος J&P Avax (ΕΤΕΘ). Το διαφιλονικούμενο αντικείμενο του έργου αφορά την αναβάθμιση του ασφαλτοτάπητα στο σημείο διασταύρωσης των δύο διάδρομων προσ-/απογείωσης των αεροσκαφών του αερολιμένα και είναι ύψους 2,5 εκατ. ευρώ. Αντιστοιχεί, δηλαδή, μόλις στο 12% της εργολαβίας ή στο 0,4% του συνολικού έργου. Είναι, επομένως, υπερβολές του υπουργού Χρ. Σπίρτζη τα περί επιστροφών στην Ε.Ε. εκατοντάδων εκατ. ευρώ και αποζημιώσεων άλλων τόσων εκατοντάδων εκατ. ευρώ στους εργολάβους από ένα έργο συνολικού ύψους 135 εκατ. ευρώ, ενώ η συγκεκριμένη εργολαβία μόλις που ξεπερνά τα 20 εκατ. ευρώ.

Οι άνθρωποι της Fraport αναφέρουν ακόμη ότι επειδή η μείωση του αντικειμένου της εργολαβίας είναι λιγότερο από 20%, ο ανάδοχος δεν δικαιούται αποζημίωσης βάσει της ελληνικής νομοθεσίας. Αυτό έχει παραδεχθεί δημοσίως και ο εκπρόσωπος της ΕΤΕΘ. Τα στελέχη της Fraport παραδέχονται ότι για το θέμα πριν από την ανάληψη του αεροδρομίου δεν είχαν άποψη. Ηταν ένα έργο που αφορούσε το ελληνικό Δημόσιο και όχι την εταιρεία, λένε χαρακτηριστικά. Θεωρούσαν επιβεβλημένο το έργο και απλώς συντάχθηκαν με τους φορείς της βόρειας Ελλάδας για μετάθεση των έργων κατά τη χειμερινή σεζόν, έτσι ώστε να μην επιβαρυνθεί η πιο σημαντική θερινή σεζόν. Αναλαμβάνοντας τη διαχείριση του αερολιμένα, η Fraport διαπίστωσε ότι οι όροι ασφάλειας στις προσ/απογειώσεις των αεροσκαφών τηρούνται ακόμη και με τον παλαιό ασφαλτοτάπητα στο συγκεκριμένο σημείο. «Σε άλλη περίπτωση, δεν θα συζητούσαμε την αναβολή του έργου, ακόμη και αν η οικονομική ζημία ήταν μεγαλύτερη από αυτήν που προδιαγράφεται σήμερα», παραδέχεται στέλεχος της επιχείρησης.

Ωστόσο, θεωρώντας ότι «η διασταύρωση μπορεί ν’ αντέξει» ακόμη και 20 χρόνια χρήσης, η Fraport δεν θέλει να ζημιωθεί. Η κίνηση στον αερολιμένα έχει αυξηθεί κατά 13% φέτος και κατά 25% από τις αφίξεις αλλοδαπών. Εκείνο που φοβάται περισσότερο η επιχείρηση δεν είναι η μείωση της κίνησης επιβατών, αλλά η ζημία που μπορεί να γίνει με τη φυγή των μεγάλων εταιρικών πελατών προς τρίτα αεροδρόμια.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ