ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Καθώς η μικρή πορτοκαλιά λάντζα το προσεγγίζει με ταχύτητα στα ανοιχτά των ακτών του Αλίμου, το «Ακταία OSRV» δείχνει ολοένα και πιο εντυπωσιακό. Το μεγαλύτερο αντιρρυπαντικό πλοίο στη χώρα μας, μήκους 78,5 μέτρων, έχει ανοίξει τους δύο κίτρινους σιδερένιους βραχίονές του, που μοιάζουν σαν 15μετρα φτερά, και «σαρώνει» αργά την επιφάνεια του νερού. Ο μόνος ήχος που ακούγεται, εκτός από τη μηχανή, είναι το «σκίμερ», ένα είδος αντλίας που απορροφά βαριά, παχύρρευστα πετρελαιοειδή – ικανότητα που μπορεί να αποδειχθεί κρίσιμη σε σοβαρά περιστατικά θαλάσσιας ρύπανσης.

Το «Ακταίον OSRV» κινητοποιήθηκε από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια της Ναυσιπλοΐας (EMSA) την περασμένη Τετάρτη, ύστερα από αίτημα των ελληνικών αρχών. Είναι η πρώτη φορά που ο κοινοτικός οργανισμός αναλαμβάνει δράση στη χώρα μας συμμετέχοντας στην αντιμετώπιση θαλάσσιας ρύπανσης. «Ο EMSA δημιουργήθηκε το 2002 μετά τα μεγάλα ναυάγια σε ευρωπαϊκά νερά, όπως το “Prestige” και το “Erika”», εξηγεί στην «Κ» ο Ροντόλφο Τζοβανίνι, αξιωματικός στην υπηρεσία αντιμετώπισης θαλάσσιας ρύπανσης του EMSA. «Η κάθε ευρωπαϊκή χώρα, βάσει των διεθνών συμβάσεων, έχει τις δικές της αντιρρυπαντικές δυνάμεις, συνήθως μικρά ή μεσαία σκάφη. Επομένως οι δυνατότητες είναι περιορισμένες.

Η Ε.Ε. αποφάσισε να αυξήσει την επιχειρησιακή τους ικανότητα μισθώνοντας μεγάλα αντιρρυπαντικά σκάφη, τα οποία κρατάει ενημερωμένα με τεχνολογία αιχμής και τα κινητοποιεί σε περίπτωση μεγάλης διαρροής πετρελαίου».

Το «Ακταίον» είναι το μόνο πλοίο που διαθέτει ο EMSA στη χώρα μας. Στη Μεσόγειο, διαθέτει από ένα στην Κύπρο και στην Ισπανία και από δύο στη Μάλτα και στην Ιταλία. Ολα μπορούν να κινητοποιηθούν το αργότερο σε 24 ώρες.

Πάντως, το πρωί της Παρασκευής, το έργο του «Ακταία» στα ανοιχτά των νοτίων προαστίων έδειχνε σχεδόν να έχει τελειώσει. Ο καπετάνιος και το πλήρωμα μιλούν για «λουκάνικα», «περούκες» και «πετσέτες», όπως έχουν ονομαστεί... βάσει σχήματος διάφορα αντιρρυπαντικά εργαλεία. «Τώρα μαζεύουμε από τη θάλασσα μόνο κομμάτια πίσσας, σε μέγεθος μπάλας του τένις ή του γκολφ», εξηγούν.

Το πλοίο είναι μισθωμένο από την εταιρεία Τεχνική Προστασίας Περιβάλλοντος, μια από τις πολλές εταιρείες που έχουν κινητοποιηθεί αυτές τις ημέρες στην προσπάθεια συγκράτησης και αντιμετώπισης της ρύπανσης. Οπως εξηγεί ο διευθυντής της εταιρείας, Βασίλης Μαμαλούκας, το «Ακταίον» έχει αποθηκευτική ικανότητα 3.000 τόνων και «μπορεί να συλλέξει αυτήν την ποσότητα σε διάστημα κάποιων ωρών. Ηδη έχει μεταβεί δύο φορές για να αδειάσει τις ποσότητες που περισυνέλεξε» (σ.σ. πετρέλαιο και νερό), αναφέρει. Με τους δύο βραχίονες το πλοίο σαρώνει μια λωρίδα θάλασσας, «αλλά απορροφά μόνο την επάνω στιβάδα του νερού, που περιλαμβάνει τα πετρελαιοειδή».


Βίντεο: Οι κυνηγοί της κηλίδας

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ