ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αλλεπάλληλα μπλόκα στην αποκρατικοποίηση της Εγνατίας Οδού

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΜΑΝΔΡΑΒΕΛΗΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Στις 31 Αυγούστου 2017 είχε προγραμματιστεί η λειτουργία τεσσάρων μετωπικών σταθμών διοδίων της Εγνατίας Οδού. Πρόκειται για τους σταθμούς που βρίσκονται σε Παμβώτιδα (Ιωάννινα), Μέστη (Κομοτηνή), Ιεροπηγή (Αργος Ορεστικό) και Ευζώνους (Κιλκίς). Οι σταθμοί διοδίων αν και είναι έτοιμοι δεν λειτουργούν, καθώς απουσιάζει ακόμη η σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) που θα ορίζει την τιμολογιακή πολιτική. Ετσι, Ελληνες και αλλοδαποί, οδηγοί Ι.Χ. αυτοκινήτων και Δ.Χ. φορτηγών κ.λπ., διέρχονται από τα συγκεκριμένα σημεία δωρεάν.

Με δεδομένο ότι τα διόδια Προμαχώνα που λειτούργησαν για πρώτη φορά τον Μάιο του 2016 απέφεραν επιπλέον έσοδα 8 εκατ. ευρώ στην επιχείρηση (περισσότερο από 1 εκατ. ευρώ τον μήνα), κάθε μήνα που περνάει η εταιρεία χάνει 4 εκατ. ευρώ έσοδα από τη μη λειτουργία των τεσσάρων σταθμών. Το κόστος αυτό θα κληθούν να πληρώσουν στο μέλλον Ελληνες φορολογούμενοι, αρκετοί από τους οποίους πολύ πιθανόν να μην κάνουν ποτέ στη ζωή τους χρήση της συγκεκριμένης οδού (π.χ. νησιώτες). Κι ενώ χάνονται καθημερινά έσοδα, η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών –ομολογουμένως όχι μόνον η παρούσα– οραματίζεται αναλογικά διόδια μέσω δορυφόρου, χρυσώνοντας έτσι το χάπι στις τοπικές κοινωνίες που αντιδρούν. Οι ενστάσεις, οι αντιδράσεις και οι συζητήσεις που προκαλεί ωστόσο δεν κάνουν τίποτε άλλο από το να καθυστερούν τη δημιουργία των διοδίων και να μεταθέτουν την αποκρατικοποίηση της Εγνατίας Οδού. Η παραχώρηση αυτή δεν θα προχωράει όσο δεν υπάρχουν διόδια.

Ετσι, αν και η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού είναι ενταγμένη στο πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ από το 2011 και έχει κοστίσει εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ σε μελέτες, συμβούλους, εργατοώρες κ.λπ., ο διαγωνισμός ακόμη δεν έχει προκηρυχθεί. Μάλιστα το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ συνεδρίασε δύο φορές για να εγκρίνει τους όρους του σχετικού διαγωνισμού, στις 5/10/2016 και στις 2/5/2017. Η προκήρυξη ωστόσο δεν συντάχθηκε ποτέ και τώρα δεν αποκλείεται η προκήρυξη του διαγωνισμού να μετατοπιστεί στο 2018. Παράγοντες κοντά στο έργο αναφέρουν ότι δεν είναι μόνο το υπουργείο Υποδομών εμπόδιο στην αποκρατικοποίηση. Υπάρχει ένα πλέγμα εμποδίων που έχει προβάλει το υπουργείο. Πρωτίστως είναι η διορισμένη διοίκηση της επιχείρησης, η οποία ακολουθώντας την πολιτική ηγεσία παίζει και η ίδια το δικό της «κατενάτσιο», ειδικά στις διαδικασίες που συνδέονται με την ανάπτυξη των σταθμών διοδίων. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι χρειάστηκε 12 μήνες για να αναδείξει ανάδοχο στην κατασκευή των διοδίων Θεσσαλονίκης.

Εξίσου σημαντικός υπονομευτής της αποκρατικοποίησης είναι και οι εργαζόμενοι της εταιρείας. Τους τελευταίους 12 μήνες έχουν κηρύξει τουλάχιστον 10 απεργιακές κινητοποιήσεις με στόχο τη ματαίωση διαγωνισμών ανάπτυξης των διοδίων. Η ναρκοθέτηση της αποκρατικοποίησης συμπληρώνεται από τον ν. 4413/2016. Το νέο θεσμικό πλαίσιο που αφορά την ανάθεση και εκτέλεση έργων παραχωρήσεων, και ψηφίστηκε με εισήγηση του υπουργού Υποδομών Χρ. Σπίρτζη τον Αύγουστο του 2016, ουσιαστικά δένει τα χέρια του ΤΑΙΠΕΔ. Ο νόμος καθορίζει διαδικασίες που αναιρούν την ανεξαρτησία του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων και καθιστούν το υπουργείο Υποδομών «επίτροπο» των ενεργειών του. Και η αδύναμη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, μη έχοντας ισχυρά πολιτικά ελατήρια, στέκεται στο ενδιάμεσο χωρίς να γνωρίζει τι να πράξει: να προκηρύξει τον διαγωνισμό ή να ζητήσει εξαίρεση από τον συγκεκριμένο νόμο...

H όποια λύση, σύμφωνα με παράγοντες που παρακολουθούν την πορεία του διαγωνισμού, πλέον μπορεί να επιβληθεί μόνον εκ των άνω. Πρέπει για άλλη μια φορά να δράσουν οι πιστωτές, βάζοντας ίσως το «μαχαίρι στον λαιμό» της κυβέρνησης, προκειμένου να προχωρήσει η αποκρατικοποίηση με λογικούς όρους και βήματα...

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ