ΕΛΛΑΔΑ

Τουρκικό στοπ στα πλοία

ΑΝΘΗ ΠΑΖΙΑΝΟΥ

Αφιξη Τούρκων τουριστών στη Σάμο. Πλήθος συμβολαίων έχουν υπογράψει οι επιχειρηματίες του νησιού με τη γείτονα για τον Οκτώβριο και τώρα φοβούνται μήπως οι συμφωνίες αυτές μείνουν στα χαρτιά.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Την οικονομία των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου απειλεί να τινάξει στον αέρα η Τουρκία, με την εξαγγελία του υπουργού Eξωτερικών της γείτονας χώρας ότι από 12 Οκτωβρίου σταματούν την έξοδό τους προς την Ελλάδα τα τουρκικά πλοία όλων των τύπων. Εκδρομές, κρουαζιέρες, συνέδρια και μία σειρά συμφωνίες που έχουν κλείσει προ μηνών για το ερχόμενο φθινόπωρο ντόπιοι επιχειρηματίες της Λέσβου, της Σάμου και της Χίου με Τούρκους πράκτορες, απειλούνται ανοιχτά, με τους επίσημους εκπροσώπους των Ελλήνων επιχειρηματιών, ωστόσο, να είναι περισσότερο ψύχραιμοι.

«Μήλον της Εριδος» αποτέλεσαν οι πειρατικές κρουαζιέρες στο Νότιο Αιγαίο. Τουρκικές εφημερίδες κάνουν λόγο ακόμη και για στόλο από γιοτ (ιστιοφόρα εμπορικού χαρακτήρα) που ιδιώτες χρησιμοποιούσαν με τουρκική σημαία, ώστε να επιβιβάζουν τουρίστες στη Ρόδο και στην Κω. Διοργάνωναν εκδρομές στα ίδια τα νησιά αλλά τους πήγαιναν και κρουαζιέρα στα Δωδεκάνησα. Και όλα αυτά, χωρίς τις απαιτούμενες άδειες και βέβαια αφορολόγητα. Στον κύκλο των Ελλήνων τουριστικών πρακτόρων το πρόβλημα με τα τουριστά σκάφη από την Τουρκία δεν ξέσπασε ως κεραυνός εν αιθρία, καθώς εδώ και μήνες είχαν υποβληθεί μηνύσεις και καταγγελίες. Μάλιστα, ο πρόεδρος της Ενωσης Τουριστικών Πρακτόρων Λέσβου, Παναγιώτης Χατζηκυριάκος, θεωρεί ότι καλώς έγιναν οι καταγγελίες και ότι «η Τουρκία πρέπει να μπει στη θέση της. Δεν πρέπει να αφήνουμε τους πειρατές να μπαίνουν στον χώρο».

Σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές, μέσα στις προηγούμενες εβδομάδες φέρεται να είχε γίνει συνάντηση στελεχών τόσο της ελληνικής όσο και της τουρκικής ακτοφυλακής για το συγκεκριμένο ζήτημα, με την τουρκική πλευρά να ζητεί πίστωση χρόνου για να λύσει το θέμα. Ωστόσο, τις επόμενες ημέρες πλοιάριο με τουρκική σημαία εντοπίστηκε να προβαίνει στην ίδια παρανομία, ελέγχθηκε και κατασχέθηκε, ενώ συνολικά έχουν κρατηθεί από τις ελληνικές αρχές 11 γιοτ. Η Αγκυρα επικαλούμενη το Μνημόνιο των Παρισίων (Paris MOU) για τις επιθεωρήσεις των πλοίων και ισχυριζόμενη ότι με τους συνεχείς ελέγχους και τις κατασχέσεις θα χάσει την αξιοπιστία της και τη «λευκή σημαία», αποφάσισε να απαγορεύσει από τις 25 Σεπτεμβρίου στα γιοτ να πραγματοποιούν δρομολόγια προς την Ελλάδα, ενώ έδωσε εντολή να σταματήσουν από τις 12 Οκτωβρίου και τα δρομολόγια όλων των πλοίων - συνδέσεων προς τα ελληνικά νησιά.

Προς το παρόν, τα δρομολόγια από τα νησιά προς τα απέναντι τουρκικά παράλια πραγματοποιούνται κανονικά, με τους πράκτορες όμως που δραστηριοποιούνται στις γραμμές αυτές να βρίσκονται σε πανικό. «Θα μπορούσε να βρεθεί άλλη λύση από πλευράς Ελλάδας και να μην μπαίναμε σε τέτοια παιχνίδια. Θα αρχίσουν να ακυρώνονται εκδρομές και θα αδειάσουν τα πληρώματα των σκαφών, αλλά και τα γραφεία των εταιρειών. Περιμένουμε 500 Τούρκους την εβδομάδα και δεν θα έχουμε καμία άφιξη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το νησί» λέει στην «Κ» ο Αρης Λαζαρής από τη Λέσβο. Στη Σάμο, οι τουρκικές εταιρείες έχουν συνάψει συμβόλαια με ντόπιους ξενοδόχους για τους προσεχείς μήνες και δεν γνωρίζουν αν θα μπορέσουν να υλοποιηθούν. «Από αυτή την οδηγία εκείνοι που θα ζημιωθούν θα είναι κυρίως οι Τούρκοι πλοιοκτήτες. Ας μην ξεχνάμε ότι η πιο κερδοφόρα γραμμή της “Turyol” στο Αιγαίο είναι η σύνδεση της Χίου με τον Τσεσμέ. Το ίδιο ισχύει και για την εταιρεία “Erturk”. Συνεπώς, αν σταματήσουν τα δρομολόγια οι τουρκικές εταιρείες θα υποστούν μεγάλη οικονομική ζημία», ανέφερε τουριστικός παράγοντας της Χίου στην τοπική εφημερίδα «Πολίτης».

Συνάντηση

Ορόσημο, πάντως, θεωρείται η 12η Οκτωβρίου, καθώς πηγές του υπουργείου Ναυτιλίας κάνουν λόγο για επικείμενη συνάντηση Κουρουμπλή με τον Τούρκο ομόλογό του, κατά την οποία το θέμα θα τεθεί πιεστικά και από τις δύο πλευρές.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ