ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ

«Beyond Limits», Αμερικανοί γλύπτες στην αγγλική εξοχή

Επιτομή της αίγλης και της διαρκούς γοητείας της βρετανικής εξοχής είναι και το Chatsworth, η κατοικία του δούκα και της δούκισσας του Ντέβονσαϊρ. Το κτίριο με την εντυπωσιακή αρχιτεκτονική ανήκει στην οικογένεια Κάβεντις από το 1549. Ονομαστό για τα έργα τέχνης με τα οποία είναι γεμάτο, το Chatsworth, με τις 30 επισκέψιμες αίθουσες, διέρχεται περίοδο αποκατάστασης. Είναι, όμως, τώρα ο καιρός, όπως συμβαίνει τα τελευταία 12 χρόνια, για την υπαίθρια έκθεση γλυπτικής με την επωνυμία «Beyond Limits», που διοργανώνει ο οίκος δημοπρασιών Sotheby’s. Η έκθεση έχει καθιερωθεί ως θεσμός και προσφέρει υψηλής ποιότητας έργα δημόσιας γλυπτικής προς πώληση, τα οποία παρουσιάζονται διάσπαρτα μέσα στους αρχιτεκτονημένους και αχανείς κήπους που συμπληρώνουν και προεκτείνουν την ιδέα του Chatsworth. Η φετινή έκθεση «Beyond Limits» εστιάζει στους μεγάλους Αμερικανούς γλύπτες και είναι η πρώτη με αυτή τη θεματική και με αυτήν την κλίμακα και ποιότητα που διοργανώνεται σε υπαίθριο χώρο. Οι επισκέπτες μπορούν να περπατούν στους κήπους ανάμεσα στα γλυπτά έως τις 12 Νοεμβρίου, οπότε ολοκληρώνεται η έκθεση, και να βρίσκονται ανάμεσα σε ιερά τέρατα της μεταπολεμικής γλυπτικής όπως τον Ρίτσαρντ Σέρα και τον Ρόμπερτ Ιντιάνα (στη φωτογραφία βλέπουμε μέρος του γλυπτού «One Through Zero» του Ιντιάνα). Ανάμεσα στα γλυπτά που εκτίθενται περιλαμβάνονται επίσης έργα του 66χρονου Τζούλιαν Σνάμπελ (με τα περισσότερα γλυπτά), του 85χρονου Γουέντελ Καστλ (με το εμβληματικό «Big M», έργο του 1971, βαμμένο με κόκκινο χρώμα σαν αυτοκίνητο), του Τόνι Σμιθ (1912-1980), του Sol LeWitt (1928-2007), του Τζορτζ Ρίκι (1907-2002), του 95χρονου Μπέβερλι Πέπερ, του 85χρονου Μαρκ ντι Σουβέρο, του 86χρονου Ρόμπερτ Μόρις, της Λουίζ Νέβελσον (1899-1988) και αρκετών ακόμη, που με τη συνύπαρξή τους μετατρέπουν τους κήπους του Chatsworth σε αχανή γλυπτοθήκη.

Πάνω από όλα, όμως, μας θυμίζουν την τεράστια ορμή των γενεών που γεννήθηκαν από το 1900 ώς το 1940 και που ήταν δημιουργικοί, κυρίως μετά τον πόλεμο, δίνοντας σημαντικά έργα γλυπτικής που επιστέγασαν και συμβόλισαν την έκφραση της τέχνης στο δεύτερο ήμισυ του εικοστού αιώνα. Τα ξενοδοχεία, τα εστιατόρια και οι πανσιόν γύρω από τo Chatsworth δέχονται διαρκώς κρατήσεις.

ΓΚΙΖΑ
Νέα αρχαιολογική εμπειρία

Η κολοσσιαίων διαστάσεων μορφή του Ραμσή Β΄ στο υπαίθριο μουσείο της αρχαίας Μέμφιδος κοντά στην Γκίζα, στην Αίγυπτο, προσελκύει μεγάλο αριθμό επισκεπτών. Η πρώτη πρωτεύουσα της Αιγύπτου, στη διάρκεια της φαραωνικής περιόδου, είναι το επίκεντρο ενός σχεδίου αρχαιολογικής ανάπλασης που προωθεί το κράτος και η ένωση αρχαιολόγων ερευνητών για την αρχαία Αίγυπτο (ΑΕRA). Σκοπός είναι η δημιουργία ενός αρχαιολογικού πάρκου που θα συνδέει οκτώ χώρους της Μέμφιδος.

ΜΑΔΡΙΤΗ
To βιβλίο του ζωγράφου

Ευθυτενής και δημιουργικός στα 81 του χρόνια, ο Ισπανός ζωγράφος Αντόνιο Λόπεθ ποζάρει στη Μαδρίτη, και συγκεκριμένα στο Μουσείο Thyssen-Bornemisz, όπου έγινε η παρουσίαση του βιβλίου του με τίτλο «Σώματα και άνθη». Ο Λόπεθ, συνυφασμένος με τη μεταπολεμική Σχολή της Μαδρίτης, θεωρείται στυλοβάτης του ισπανικού ρεαλισμού, εκφρασμένου τόσο στη ζωγραφική όσο και στη γλυπτική με έμφαση στη λεπτομέρεια. Είναι από τους πιο εξωστρεφείς Ισπανούς της γενιάς του, με διεθνή αναγνώριση.

ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Kαθρέφτης και Εσταυρωμένος

Στον προτεσταντικό Καθεδρικό Ναό του Βερολίνου, με τον χαρακτηριστικό τρούλο από χαλκό, ένας Εσταυρωμένος αιωρείται σε μια σύνθεση από καθρέφτες. Είναι μια εγκατάσταση ύψους 16 μέτρων αποτελούμενη από 77 καθρέφτες που τοποθετήθηκε στον ναό με αφορμή τα 500 χρόνια από τη Μεταρρύθμιση και την τολμηρή στάση του Μαρτίνου Λούθηρου. Το έργο τέχνης είναι δημιουργία του Ελβετού καλλιτέχνη Philipp von Matt, που προχώρησε σε μια σύνθεση όπου το φυσικό φως παίζει πρωτεύοντα ρόλο.

ΡΩΜΗ
Δύο εποχές του Πικάσο

Ενας «Αρλεκίνος» του Πάμπλο Πικάσο, φιλοτεχνημένος το 1923, είναι το θέμα χιλιάδων φωτογραφιών στη Ρώμη αυτήν την περίοδο, που λειτουργεί η έκθεση «Πικάσο, ανάμεσα στον κυβισμό και τον κλασικισμό: 1915-1925» στο Scuderie del Quirinale. Είναι μια μεγάλη έκθεση που περιλαμβάνει 100 έργα του Πικάσο, για πρώτη φορά συγκεντρωμένα όλα στη Ρώμη. Η έκθεση επικεντρώνεται στη μετάβαση, την εποχή του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, στην πιο μοντέρνα περίοδο του ζωγράφου.

ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Ανθρώπινες ροές

Τα πήλινα έργα του Γερμανού καλλιτέχνη Γκέοργκ Κόρνερ συνθέτουν μια νέα ενότητα που εμπνέεται από τη διεθνή κατάσταση. Στο στούντιο του καλλιτέχνη, στο Βερολίνο, μπορεί κανείς να δει εκατοντάδες μορφές, χαμένες στην ανωνυμία, πάνω στις οποίες ο Κόρνερ δουλεύει τρία χρόνια. Οι πήλινοι άνθρωποι του Κόρνερ είναι μετανάστες, πρόσφυγες, αλλά και ισλαμιστές τρομοκράτες, στρατιώτες από τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, η καγκελάριος Αγκελα Μέρκελ αλλά και η Lady Gaga.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ